چاپ
بازدید: 1214

طاعون عفونت خونی( کد 0392)

طاعون عفونت خونی
نام های دیگر: طاعون سپتیسمیک
طاعون عفونت خونی منتج به نکروزیس

sep p1 0392

طاعون عفونت خونی یکی از 3 شکل عمده طاعون است.این بیماری توسط یرسینیا پستیس ایجاد می شود که یک باکتری گرم منفی است.طاعون عفونت خونی یک عفونت خونی تهدید کننده سلامتی است، که عموما توسط نیش کک های عفونی انتقال می یابد.
همانند برخی از دیگر اشکال عفونت های گرم منفی، طاعون عفونت خونی می تواند سبب انعقاد درون رگی سرایت کننده شود و تقریبا در عدم معالجه همیشه کشنده است. هرچند، این امر فقط در موارد نادری از عفونت یرسینیا پستیس اتفاق می افتد. از میان 3 واریته طاعون، عفونت خونی از نادرترین و خطرناکترین ها محسوب می شود. دو نوع دیگر، طاعون گاوی یا خیارکی و طاعونی پنومونی یا ذات الریه هستند.
محتویات
1- علامات و نشانه ها
2- عامل
2-1- انتقال
3- تشخیص
4- پیشگیری
5- معالجه
6- پیش آگهی
7- اپیدمیولوژی
8- تاریخچه
9- حیوانات دیگر
علامات و نشانه ها
نشانه های معمول عبارتند از:
درد شکمی
خونریزی زیر پوست به سبب مشکلات لخته شدن خون
خونریزی حاصل از دهان، بینی یا مقعد
علائم معده روده ای شامل تهوع و استفراغ که می تواند با خون و اسهال باشد
تب
لرز
فشار خون پایین
نقص عضو
شوک
مرگ بافت( گانگرن) به سبب سیاه شدن دست و پاها؛ اساسا انگشتان دست و پا و بینی
مشکلات تنفسی
هرچند، طاعون عفونت خونی ممکن است سبب مرگ بشود؛ قبل از اینکه هر علامت دیگری مشاهده گردد. همچنین، نشانه های بالا در بسیاری از امراض انسانی مشترک هستند و باعث تشخیص شکلی از طاعون نمی شوند.
عامل
انتقال
عمومی ترین عفونت های یرسینای انسانی منتج از نیش کک آلوده و گاهگاهی پستاندار عفونی است؛ هر چند همانند اغلب باکتری های بیماری های سیستمیک( بیماری هایی که همزمان چند عضو و یا کل بدن را درگیر می کنند)، بیماری ممکن است از طریق یک منفذ پوستی و یا استنشاق قطرات عفونی مرطوب حاصل از عطسه و سرفه ایجاد شود. در هر دو حالت، طاعون عفونت خون الزاما اتفاق نمی افتد و به ویژه نتیجه اولیه نیست؛ ولی گاهگاهی پیش می آید که برای مثال طاعون خیارکی باعث عفونت خونی شود و منجر به طاعون عفونت خون گردد. اگر باکتری در عوض لنف یا شش وارد جریان خون شود، در خون تکثیر یافته و باعث حضور باکتری در خون و عفونت شدید می گردد. در طاعون عفونت خون، سموم درونی باکتریایی سبب انعقاد درون رگی سرایت کننده می شوند؛ جایی که لخته های کوچک خون در سراسر بدن تشکیل می شوند و عموما منجر به نکروزهای خون کاستی محلی، مرگ بافت حاصل از فقدان گردش خون و تزریق وریدی می گردند.
انعقاد درون رگی سرایت کننده منجر به کاهش منابع لخته ساز بدن می گردد. پس، نمی تون به کنترل بیشتر خونریزی امید داشت. در نتیجه، خون لخته نشده به داخل پوست و دیگر اندام ها خونریزی می کند و منجر به راش منقطع قرمز یا سیاه و بالا آوردن خون یا سرفه های خونی می شود. راش ممکن است سبب قلمبه شدن روی پوست شود که تا اندازه ای شبیه نیش حشرات به نظر می رسد و معمولا قرمز و بعضی وقت ها دارای مرکز سفید است.
طاعون عفونت خونی توسط انتقال افقی و مستقیم ایجاد می شود. انتقال افقی انتقال از شخصی به دیگری بدون انتقال خونی است. انتقال مستقیم از طریق تماس فیزیکی افراد، استفاده از هوای مشترک، نیش مستقیم کک یا یک جونده عفونی ایجاد می شود.اغلب جونده های عمومی ممکن است باکتری ها را حمل کنند و همچنین ممکن است خرگوشیان همانند جونده ها عمل نمایند:

sep p2 0392
ناقلین مهم باکتری ها در ایالات متحده عبارتند از: جونده ها، سگ های هامون، سنجاب ها، سمورچه ها، خرگوش ها و کک ها
باکتری ها جهانی هستند و اساسا در جونده های همه قاره ها غیر از استرالیا و قطب جنوب دیده می شوند. بزرگترین بسامدهای طاعون انسانی در افریقا به چشم می خورد. باکتری ها در عمومی ترین حالت ها در جوامع روستایی و جاهای شهری با بهداشت ضعیف، شلوغی بیش از حد و جمعیت بالای جونده ظاهر می شوند. فعالیت های بیرونی همانند پیاده روی و گردش، کمپ زدن یا شکار در جاهایی که حیوانات آلوده به طاعون ممکن است پیدا شوند خطر ابتلا به طاعون را افزایش می دهد و بنابراین احتیاطات ویژه در کارهایی همانند دامپزشکی و فعالیت های دیگر مرتبط با حیوانات باید صورت پذیرد.
تشخیص
پزشک یا دامپزشک یک آزمون فیزیکی انجام می دهد که شامل سوال در باره تاریخچه پزشکی و منابع احتمالی مجاورت است. تست محتمل می تواند شامل موارد زیر باشد:
نمونه های خونی( آنتی بادی های شناسایی)
کشت نمونه های مایعات بدن( چک کردن باکتری یرسینیا پستیس)
تست کلیه و کبد
چک کردن سیستم لنف برای نشانه های عفونت
آزمون مایعات بدن برای نشانه های غیر معمول
چک کردن بلع
چک کردن نشانه های اسهال و از دست دادن آب بدن
چک کردن تب
چک کردن و کنترل عفونت شش
ممانعت و پیشگیری
احتیاطات و گام های زیر باید مورد استفاده قرار گیرند تا از عفونت طاعون عفونتی خون جلوگیری به عمل آید:
مراقبین بیماران عفونی باید از ماسک، عینک، دستکش و گان استفاده کنند.

اگر تماس نزدیک با بیمار عفونی روی داده است، آنتی بیوتیک مصرف کنید.
در کل خانه از حشره کش استفاده کنید.
از تماس با جونده های مرده و یا گربه های بیمار پرهیز نمایید.
اگر در خانه یا اطراف آن موش خانگی یا صحرایی می بینید از تله استفاده کنید.
به حیوانات خانگی اجازه ندهید در جاهایی که طاعون عمومیت دارد پرسه بزنند.
کنترل کک و معالجه حیوانات( به ویژه جونده ها)
معالجه و درمان
اولین گام شروع معالجه و درمان طاعون عفونت خونی در انسان مصرف زود هنگام آنتی بیوتیک است. یکی از آنتی بیوتیک های زیر ممکن است مورد استفاده قرار گیرد:
استرپتومایسین
جنتامایسین
تتراسایکلین یا دوکسی سایکلین
کلرآمفنیکل
سیپروفلوکساسین
گره های لنفی ممکن است نیازمند تخلیه باشند و بیمار احتیاج به پایش داشته و باید تحت مراقبت باشد.
در حیوانات، آنتی بیوتیک هایی همانند تتراسایکلین یا دوکسی سایکلین می توانند مورد استفاده قرار گیرند. قطره درون وریدی ممکن است برای کمک به سناریو از دست دادن آب بدن مورد استفاده قرار گیرد. برخورد با کک هم ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. در بعضی از حالت ها، مرگ آسان ممکن است بهترین اختیار برای برخورد و پیشگیری جهت گسترش های بعدی باشد.
پیش آگهی
طاعون عفونت خونی معالجه نشده نقریبا همیشه کشنده است. معالجه زودهنگام با آنتی بیوتیک ها نرخ مرگ و میر را بین 4 تا 15 درصد کاهش می دهد. اگر معالجه بیش از 24 ساعت به تاخیر بیفتد مرگ تقریبا اجتناب ناپذیر است و بعضی از مردم ممکن است حتی در همان روزی که مرض را بروز می دهند بمیرند.
اپیدمیولوژی
متن اصلی: اپیدمیولوژی طاعون
در 2015، تیلور گیس، یک جوان 16 ساله لاریمر کانتی در شمال کلرادو طاعون عفونت خونی را گرفت و در نتیجه بعد از گزش ککی که جونده را در قلمرو روستایی خانوادگی او گزیده بود مرد. در سی سال گذشته فقط 3 نفر باکتری را در کلرادو گرفته اند.
تاریخچه
در طی مرگ سیاه 1348 تا 1350، طاعون عفونت خونی کمترین گستردگی و شیوع را در میان 3 نوع طاعون داشت.( دو نوع دیگر طاعون گاوی یا خیارکی و طاعون پنومونی یا ذات الریه بودند) همانند دیگران، طاعون عفونت خون از شرق و از طریق مسیرهای تجاری دریای سیاه و پایین تا دریای مدیترانه انتقال یافت.
شهرهای بندری عمده و مراکز تجاری همانند ونیز و فلورانس بیشترین آسیب را دیدند و بدترین ضربه ها را خوردند. افت وحشتناک نیروی کاری اروپا در دنباله مرگ سیاه منجر به افزایش قدرت چانه زنی اقتصادی نیروی کارگری زحمتکش گردید و سهم عمده ای در شورش بردگان 1381 داشت.
حیوانات دیگر
طاعون عفونت خون یک بیماری جانور آورد است؛ یک بیماری که از حیواناتی همانند جونده ها و گوشتخواران به انسان سرایت می کند. بز، گوسفند و شتر هم ممکن است باکتری را حمل کنند. گربه ها به ندرت علائم کلینیکی ارائه می دهند، اما می توانند عفونی شده باشند.مناطق غربی دشت های بزرگ امریکای شمالی، از جمله آن نواحی هستند که حیوانات عفونت گرفته از طاعون زیاد پیدا می شوند.حیوانات طاعون گرفته در خیلی از دیگر کشورها هم یافت می شوند؛ به ویژه کشورهای در حال توسعه ای که کنترل های تندرستی درشان موثر نیست.
حیواناتی که عموما باکتری های طاعون را حمل می کنند، اکثرا جونده ها و خرگوش ها هستند، ولی گوشتخواران هم بعضی وقت ها توسط شکار خود عفونی می شوند. حیوانات شکار در برابر بیماری ایمن نیستند و شیوع تیره های گوناگون طاعون همانند طاعون جنگلی دارای فرصت تخریب جمعیت های سگ های هامون دم سیاه و موش خرماهای پا سیاه می باشد.
از 1960، طاعون در جمعیت های سگ های هامون دم سیاه فعال بوده است.در ایالات متحده، شیوع فقط در ایالات غربی اتفاق می افتد و آن ها با نرخ مرگ و میر تقریبا 100 درصد تخریب کننده هستند؛ زیرا حیوانات در برابر طاعون ایمنی ندارند. نجات یافته ها آن هایی هستند که عفونی نشده اند و کلنی هایی که از شیوع طاعون نجات یافته اند هنوز در معرض خطر هستند.
به خاطر اینکه موش صحرایی های پاسیاه سگ های هامون دم سیاه را شکار می کنند، جمعیت های موش صحرایی های وحشی کم گشته و قربانی طاعون جنگلی می شود. یک شیوع می تواند تقریبا 100 درصد موش صحرایی ها را به کشتن دهد و موش صحرایی های باقیمانده با گرسنگی مواجه می شوند، زیرا سگ های هامون طعمه و شکار اصلی آن ها هستند.
کمپین های اسپری و واکسن کمک به پیشگیری از گسترش طاعون در میان این حیوانات کرده اند.
مشکلات عفونت خونی مشابه در خیلی از کشورهای دنیا اتفاق می افتد؛ به ویژه در سرزمین های در حال توسعه ای که برای سیستم های تندرستی کم خرج می کنند و کنترل های سلامتی موثر نیست.

صفحه نخست