چاپ

یک توده چیست؟ اختلاف بین کمپوست، مالچ، خاک و کثافت(کد 0306)


هفته گذشته من فالورهای اینستاگرام را بررسی می کردم تا متوجه شوم در طی هفته آگاهی رسانی در باره کمپوست بین المللی باید روی چه چیزی متمرکز شوم. یکی از نتایجی که گرفتم این بود:

wha p1 0306


اگر 43 درصد مخاطبان ما نیازمند کمک اساسی در درک اصطلاحات داشته باشند، چنین به نظر می رسد که نقطه شروع برای آگاهی رسانی در باره ساختار کمپوست در دستمان قرار دارد:
حوصله خواندن تمام متن را ندارید؟ خلاصه اش کرده و ضروریات را در اختیارتان می گذاریم:
خاک، ماده خاکی است که باغ و باغچه خود را در آن کاشته اید.
کمپوست، ماه آلی فاسد شده ای است که به خاک اضافه شده و باروری و ساختار آن را بهبود می بخشد.
مالچ، هر چیز استفاده شده برای پوشش سطح خاک شماست؛ به دلایلی که بعدا توضیح می دهیم.
BکثافتB، یک اصطلاح است که بد تعریف شده است. با این حال، اگر می خواهید معنی آن را متوجه شوید می توانید بعد از یک روز کار با خاک، کمپوست و یا مالچ، نگاهی به زیر ناخن های خود بیندازید!
به اندازه کافی ساده است. نه؟ هر چند، همه چیزهای خوب با حفاری بدست می آیند باید این راهم بدانیم که در هنگام بیان جزییات است که با مشکلات درک و فهم خوب مواجه خواهیم شد. پس، اجازه دهید شروع به عملیات حفاری نماییم.
خاک چیست؟
خاک محیط خاکی است که در آن (بیشتر) گیاهان رشد می کنند، و در آن (بیشتر) باغبانی و کشاورزی صورت می گیرد. من قصد ندارم در این متن خیلی وارد علم خاک شوم، اما برای باغبانی خانگی، سه چیز است که شما عموما می خواهید در باره خاکتان بدانید:
1- بافت خاک
پایه ای ترین و اساسی ترین مشخصه خاک شما بافت است. بافت به وسیله مقادیر نسبی ماسه، لای و رس تعیین می شود.

wha p2 0306
مثلث بافت خاک
از دو نظر مهم است که بافت خاک خود را بدانید: نخست اینکه گیاهان مختلف در بافت های مختلف خاکی رشد و نمو می کنند و دوم اینکه تصمیم گیری در باره اینکه از چه الحاقیه های خاکی استفاده کنید کاملا از بافت موجود خاک تاثیر می پذیرد.
2- ترکیب خاک
وفق سرویس حفاظت از منابع طبیعی USDA متوسط ترکیب خاک های ایالات متحده عبارتند از: 45 درصد مواد معدنی( شامل مواد معدنی تشکیل شده از ماسه، لای و رس که بافت خاک را تعیین می کنند و دیگر مواد معدنی نادر)، 25 درصد آب، 25 درصد هوا و 5 درصد مواد آلی. به سبب دانسیته بالای زندگی و افزودن کمپوست و مالچ های آلی، خاک های باغ، احتمالا، غلظت های بالاتری از مواد آلی را دارند.
3-مواد مغذی خاک
ماکرونوترینت ها( درشت مغذی ها) که گیاهان برای رشد به آن ها احتیاج دارند عبارت از ازت، فسفر و پتاس هستند. کودهای شیمیایی عموما با نسبت های ازت، فسفر، پتاس برچسب زنی شده اند، زیرا این ها هستند که برای رشد گیاه مهم هستند. ماکرونوترینت های ثانویه عبارت از کلسیم، منیزیوم و گوگرد هستند. برخی میزبان مواد معدنی نادر هستند(آهن، منگنز،مس، ر.ی، بور، مولیبدون) که برای تندرستی گیاه مهم هستند، اما در خاک های امریکای شمالی فراوان هستند.
من از ذکر بسیاری جزییات رد می شوم؛ به ویژه سوالات اساسی مرتبط با اینکه چطور بافت، ترکیب و محتویات مغذی را تست کنیم. این به خاطر این است که ما اصلا قصد نداریم در این متن وارد مباحث مربوط به آنالیز و تجزیه و تحلیل خاک شویم. در عوض، من فقط سعی می کنم برخی بلوک های ساختمانی را برای بحث مقایسه ای در باره موضوعات باقیمانده ترسیم کنم: کمپوست، مالچ و کثافت. من در آینده در باره آنالیز خاک بیشتر خواهم گفت، اما، برای الان، اجازه دهید که وارد کمپوست شویم:
کمپوست چیست؟
کمپوست، ماده آلی است که به اندازه کافی تجزیه شده است که بتواند به خاک اضافه شود و ساختمان و حاصلخیزی آن را بهتر گرداند. اگر به بخش خاک در بالا برگردید متوجه خواهید شد که کمپوست به میزان قابل اهمیتی بافت خاک را تغییر نمی دهد. اگر شما کمپوست را به خاک لوم ماسه ای اضافه کنید، باز هم خاک لوم ماسه ای خواهید داشت. هر چند، ترکیب خاک با افزودن محتویات آلی تغییر می کند و ظرفیت های نگهداری آب و هوای خاک تغییر می کنند. اضافه کردن کمپوست به خاک ماسه ای کمک می کند که آب نگهداری شود، در حالی که اضافه کردن آن به خاک رسی زهکشی را بهبود می بخشد و اجازه می دهد هوا داخل خاک شود.
کمپوست، احتمالا، با تغییر نسبت تمام ماکروالمنت ها و میکروالمنت های خاک، شیمی خاک را هم تغییر می دهد.
در حاشیه باید گفت که اصطلاحات حول و حوش کمپوست می توانند گیج کننده باشند. شما می توانید بطور مشخص سطل سبز کوچک را "سطل کمپوست من" بنامید؛ اما آیا می توانید محتویات داخل "کمپوست من" را کمپوست نامیده و یا از این لفظ فقط باید در مورد محصول نهایی استفاده نمایید؟ در واقعیت، این موضوع مبهم است و به عقیده شخصی ربط پیدا می کند. از لحاظ شخصی، من سعی می کنم ورودی ها را "مواد قابل کمپوست شدن"، "زائدات غذایی"، زائدات سبز" و "زائدات آلی" بنامم، ولی همیشه دچار اشتباه شده و از همه تحت نام "کمپوست" هم اسم می برم. در آنسوی قضیه، من سعی می کنم خروجی را "کمپوست نهایی" بنامم، اما اغلب دچار فراموشی شده و آن را هم "کمپوست" می نامم. من تا جایی که ممکن است از به کار بردن کلمه "هوموس" اجتناب می کنم.
مالچ چیست؟
مالچ ماده ای است که روی خاک لخت پاشیده شده و علف هرزها را خفه می کند، نگهداری آب را بهبود می بخشد، درجه حرارت خاک را تثبیت می کند و زیبایی را افزایش می دهد. این عملکردها می توانند سبک سنگین شوند و مواد مالچ پاشی مختلف در استفاده های گوناگون مزیت هایی نسبت به هم دارند.
مالچ های چشم انداز در دسترس تجاری شامل محصولات آلی از قبیل خرده های چوب، ریز ریز شده های پوست درخت و پوست گردو و محصولات غیر آلی همچون ریگ یا محصولات ساختگی مخصوص محوطه می باشند.

wha p3 0306

wha p4 0306

wha p5 0306

wha p6 0306

wha p6 0306

wha p8 0306
نمونه هایی از چندین مالچ که فروخته می شوند.
تولید کنندگان مواد غذایی ممکن است ترجیح دهند مناطق در حال رشد را با مالچ هایی اقتصادی تر از قبیل برگ ها، خرده های چمن و یا دیگر زائدات سبز از قبیل بوریا پوشش دهند.
یک محصول پوششی سالانه یا یک پوشش زمینی همیشگی، اگر برای مقاصد مالچ پاشی رشد کرده باشد، می تواند "مالچ زنده" نامیده شود.
اکنون وقت آن رسیده که پیچ و تابی به خودمان بدهیم: آیا بین مالچ و کمپوست اختلاف واضحی وجود دارد؟ من قصد دارم با تذکر اینکه کمپوست می تواند به عنوان مالچ مورد استفاده قرار گیرد دوباره آب ها را گل آلود نمایم. به خاطر داشته باشید که هر چیزی برای پوشش خاک مورد استفاده قرار می گیرد مالچ است. پس در حالی که استفاده معمول از کمپوست با قرار دادن آن در خاک بالایی صورت گرفته و یا به خرید خاک بالایی یا خاک گلدان مخلوط شده با کمپوست ربط پیدا می کند، کشاورزانی که کشت نمی کنند و پرماکالچریست ها مناطق رشد را اغلب با کمپوست مالچ پاشی می کنند و سپس از فرآیندهای طبیعی پیروی می کنند تا در طول زمان، مواد آلی اضافی را به داخل خاک زیرین هدایت نمایند.
(برای no till farmer و permaculturist معادل فارسی یافته و حامی ما شوید)
و کثافت چیست؟
هیچ کس نمی داند. شوخی می کنم؛ البته در حدودی! شما می توانید چندین نوع مختلف خاک، کمپوست و مالچ را خریداری نمایید؛ با خواصی که با نیازمندی های چشم انداز شما و یا شرایط باغبانی همخوانی داشته باشند. با این حال، شما فقط می توانید یک نوع کثافت بخرید: کثافت کامل! کثافت کامل چیست؟ این خاک، خاک زیرین غربال نشده است که مواد آلی فوق العاده کم دارد و ممکن است شامل سنگ ها و تخته سنگ ها یاشد؛ عموما از تپه ها استخراج می شود و می تواند توسط ساختمان سازی و حفاری های معدن تاثیر گرفته باشد.
برخی تعاریف موجز کثافت عبارتند از:
خاک مرده
آنچه که کثافت جاده ها ازش تولید شده اند.
آنچه که زیر ناخن های انگشت پیدا می شود.
آنچه که به البسه بچه های شما می چسبد.
خاتمه بحث
خب! ما در یک فضای کوچک، آگاهی های زیادی را عرضه کردیم. البته که شما می توانید در باره هر کدام از موضوعات چیزهای بیشتری یاد بگیرید. استثنا، کثافت است که تقریبا هر چیزی باید در باره اش گفته ایم.
بعد از این هفته من یک نسخه ی نمایشی مالچ پاشی مورد علاقه بچه ها را به اشتراک می گذارم تا نشان دهم که مالچ پاشی باغ شما در هنگامی که در آب و هوای بیابان های مرتفع مانند آلبوکرک زندگی می کنید، چقدر مهم است.
از نقطه نظری دیگر، یک آنالیز اساسی خاک را پست می کنم تا به شما کمک نمایم بافت و ترکیب خاک خود را در خانه تخمین بزنید و امکانات پستی برای تست خاک از نظر پی اچ، ریز مغذی ها و درشت مغذی ها و آلودگی در اختیار داشته باشید.
و، البته، پست های بیشتری در باره کمپوست و کمپوست سازی خواهم گذارد؛ این هفته و هفته های بعد. برای کسب آگاهی های بیشتر در باره کمپوست، پست های هفتگی ما را در طی روزهای پیش رو ببینید.
صفحه نخست