5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

فوری! فروشی! بدون معطلی! در انبار فقط یک سطل بوکاشی و دو بسته سبوس موجود است! در صورت تمایل به خرید، قبل از دیگران، تماس بگیرید!!

HUOS TOTAL

RUMI4

چرا مشکل داریم؟ چگونه مشکل را حل کنیم؟

 

 

hame1

 

hame2

 

hame3

یک تیر و پنج نشان! 

5reas 6

 

 کمپوست خانگی!

5reas 7

 

ورمی کمپوست- کمپوست سازی با کرم( کد 0468)


ورمی کمپوست: کمپوست سازی با کرم

VER P1 0468
از طریق آموزش های بر پایه پژوهش، کمک به بهبود زندگی نبراسکایی ها شده است.
ورمی کمپوست: کمپوست سازی با کرم
توجه: اطلاعات زیر به درد کسانی می خورد که عاشقانه دنبال کمپوست سازی خانگی با کرم هستند. این متن متمایل نیست منبعی برای سطل های تجاری یا سطل های قرار گرفته در مراکز تجاری، مدارس و یا سازمان های دولتی باشد.


در طی فصل رشد؛ بسیاری از باغداران، کمپوست خود را با استفاده در کمپوست سازی توده ای، کمپوست سازی ورقه ای یا دیگر انواع کمپوست سازی درست می کنند. خوشبختانه، بسیاری از زائدات کوچک حیاط و باغ در فصل زمستان و زمانی که درجه حرارت پایین کار کمپوست سازی را سخت می کند هم تولید می شوند. هرچند، زائدات مورد استفاده آشپزی بطور مستمر تولید می گردد و باید دفع گردند. ورمی کمپوست فرآیند استفاده از کرم و میکروارگانیزم ها در تبدیل زائدات آشپزی به هوموس غنی از مواد مغذی، دارای بوی خاک و سیاه است.
شروع کنید:
برای کمپوست سازی کرمی، شما نیاز به 5 عنصر حیاتی دارید:
1- یک ظرف
2- بستر
3- آب
4- کرم
5- خرده های آشپزی غیر چرب
ظروف:
در کتاب "کرم ها زباله مرا می خورند"، ماری اپلهوف توصیه کرده که زائدات غذایی خانگی خود را برای یک هفته توزین کرده( بر حسب پوند) و سپس به ازای هر پوند، سطحی معادل یک فوت مربع در نظر بگیرید. عمق ظرف باید بین 8 و 12 اینچ باشد. سطل ها نیاز به کم عمق بودن دارند؛ زیرا کرم ها در لایه های بالایی بستر غذا می خورند. یک سطل خیلی عمیق کارآمد نیست و بالقوه مستعد تولید بو می باشد.
جعبه کرم می تواند خریداری شده و یا ساخته گردد( در صورت تمایل، می توانید سفارش ساخت جعبه را به ما بدهید) ظروف پلاستیکی، متعارف هستند و در گستره ای از سایزها عرضه می شوند. این ظروف، براحتی حمل و نقل می شوند و یک آلترناتیو خوب برای سطل های چوبی سنگینتر هستند. بسیاری از مردم ترجیح می دهند در عوض یک سطل چوبی بزرگ سنگینتر، چند سطل کوچک را اختیار کنند. سطل های کوچک در کلاس های مدرسه، خانه ها و آپارتمان ها بسیار خوب کار می کنند. آن ها براحتی زیر میز تحریر جا گرفته و زیر سینک های آشپزخانه می روند و لازم است تا جایی که ممکن است از مسیر اتاق های رختشویخانه دور نگه داشته شوند.
bنکته:b اگر سطل کرم را از یک مخزن ذخیره پلاستیکی در می آورید، هرگز چفت در را محکم نبندید. در باید به آزادی روی ظرف( سطل) قرار بگیرد.
جعبه بزرگ کرم زیر( تصویر 1) سنگین تر است، اما در موقعیت هایی مطلوبتر است که سطل در دوره ای از سال به بیرون منتقل شده و یا در یک گاراژ گرم قرار می گیرد.

VER P2 0468
جعبه کرم پرتابل 1-2-3
جعبه های چوبی به هوا اجازه می دهند که بهتر حرکت کند و یک جعبه این اندازه( تصویر 1) برای خرده های غذایی یک خانواده 4 نفره مناسب است( اگر دوست دارید می توانید سفارش ساخت این جعبه را به ما بدهید)
نکته: اگر واقعا مصمم هستید این تجربه زیست محیطی را داشته باشید، دراورهای قدیمی لباس هم ممکن است به کارتان بیاید( البته اگر به زیبایی کار اهمیت می دهید این کار را نکنید!)

وابسته به اندازه ظرف، 8 تا 12 سوراخ( نیم تا یک چهارم اینچی) در ته حفر کنید تا از طریق آن ها هوادهی و زهکشی صورت گیرد. یک سطل پلاستیکی ممکن است برای زهکشی بیشتر مورد نیاز باشد. اگر محتویات خیلی رطوبت بگیرند، سوراخ های بیشتری حفر نمایید. ظرف را روی بلوک های آجری یا چوبی بالا بیاورید و یک سینی زیرین قرار دهید تا مایع مازاد را گردآوری نماید؛ مایع مازادی که می تواند به عنوان کود مایع گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.
جعبه به یک درپوش نیاز دارد تا هم رطوبت آن محفوظ بماند و هم تیرگی مورد نیاز کرم ها فراهم گردد. اگر ظرف داخلی است، یک ورقه پلاستیکی تیره یا یک کیسه کرباس که به شلی روی بستر قرار می گیرد کافی است تا یک پوشش فراهم نماید. برای جعبه های بیرونی، یک در صلب ترجیح داده می شود تا کرم ها را از مزاحمت باران و آشغالخورهای ناخواسته در امان بدارد. همانند ما، کرم ها نیاز به هوا دارند تا زنده بمانند. پس از تهویه خوب جعبه کرم ها مطمئن گردید.
B12جعبه کرمی پرتابل 1-2-3 ماری اپلهوف )یک فوت عمق، دو فوت عرض و 3 فوت طول)b12 این جعبه کفی دارد که می تواند برداشته شود و در آب و هوای سرد در گاراژ یا زیر زمین گرم قرار گیرد. وقتی جعبه کرم بیرون گذاشته می شود، نیاز به داشتن کف ندارد. شما ممکن است بخواهید برای جلوگیری از تونل زدن جونده ها و دیگر مخلوقات کرم دوست، کف را با تخته ها یا سنگ ها آسترزنی نمایید. جعبه های چوبی عمر عمومی 2 تا 3 سال دارند.
بستر سازی:
بستر سیستم های ورمی کمپوست باید بتواند رطوبت و هوا را نگهداری کند و در ضمن بتواند جایی برای زندگی کرم ها فراهم آورد. لازم نیست بستر را خریداری کنید و اغلب ما در خانه، اداره یا مدرسه دارای منابع بسترسازی هستیم. اینجا از برخی منابع مناسب بستر سازی حرف زده ایم:
مقوای موجدار ریز ریز شده یک بستر فوق العاده است؛ اما مشکل پیدا می شود.
کاغذ ریز ریز شده همانند روزنامه و کاغذ کامپیوتر راحت پیدا می شود؛ اما ممکن است سریعتر از مقوای موجدار خشک شود. مشکل حاصل از جوهر کاغذ وجود ندارد.
تورب ساخته شده از خزه  یک پی اچ پایین دارد که ممکن است برای کرم ها مشکل ایجاد کند و گرانتر است.
بسترهای کرم تجاری در فروشگاه های ورزشی در دسترس هستند؛ اما گرانتر می باشند.
مقدار بستر به اندازه جعبه بستگی دارد یک جعبه 2 در 2 فوتی نیاز به 4 و 6 پوند بستر خشک دارد و یک جعبه 2 در 3 فوت 9 تا 14 پوند را لازم خواهد داشت. بی توجه به اندازه، جعبه باید به اندازه دو سوم از بستر کرک مانند آماده شده پر شود.) زیر را ببینید) برای جعبه های کوچکتر، خودتان تجربه کنید( اگر بستر اضافی تهیه کنید، می توانید آن را خشک و ذخیره کرده و در زمانی دیگر مورد استفاده قرار دهید.
بستر را آماده کنید
bآب برای رطوبت بستر مورد نیاز استb بستر ریز ریز شده خشک را در یک ظرف بزرگ بگذارید و آب را اضافه کنید تا بستر را بپوشاند. اجازه دهید که بستر تا جایی که می تواند آب جذب کند و بعد آن را به عنوان بستر مورد استفاده قرار دهید. این امر، بسته به بستر استفاده شده، می تواند 2 تا 24 ساعت طول بکشد.
قبل از اینکه بستر را در جعبه بگذارید، تا جایی که می توانید آب را از بستر خارج کنید. بستر باید شبیه لباس شسته شده خوب چلانده شده باشد. بستر را در جعبه و کرک قرار دهید.
بستر شما نیاز دارد که مرطوب باقی بماند. اگر خشک می شود، از طریق یک بطری اسپری کاغذ را مرطوب کنید و دوباره رطوبت اضافی آن را بگیرید.
کرم ها
کرم های مورد استفاده در ورمی کمپوست، کرم های قرمز نامیده می شوند( آیزنیا فوئتیدا) که وول خورنده های قرمز، کرم های کود، دو رگه های قرمز و کرم های ببری هم نامیده می شوند.
شما می توانید آن ها را از طریق کاتالوگ های باغ و باغچه سفارش دهید( یا از طریق ما؛ البته اگر تعداد کم می خواهید!)
وبسایت های تجاری هم در دسترس شما هستند
شما ممکن است بتوانید آن ها را در مغازه های فروش طعمه بیابید
اگر کسی را می شناسید که منبع پایدار دارد، آن ها ممکن است بخواهند برخی از کرم های خود را به فروش برسانند.
در باره کرم های شب خیز چه؟ برای تامین نیازهای جعبه کرم، سعی نکنید از کرم های شب خیز یا دیگر کرم های بومی نبراسکا استفاده کنید. این کرم ها به درجه حرارت های خنک تر خو گرفته اند و سیستم تونل زنی شدید برای بقا دارند. ان ها در جعبه کرمی شما خواهند مرد.
چرا کرم قرمز؟  کرم های قرمز درجه حرارت های بین 55 و 77 درجه فارنهایت را ترجیح می دهند و مناسب زندگی در جعبه کرمی هستند. نباید اجازه داده شود که درجه حرارت بستر به زیر درجه انجماد برسد و یا از 84 درجه بیشتر شود.
چند کرم نیاز دارم؟ مقدار کرم مورد نیاز به زائدات آشپزی که در روز تولید می شود بستگی دارد. یک پوند کرم قرمز براحتی نیم پوند زباله در روز می خورد. اگر کرم ها را به جعبه اضافه کنید، براحتی در بالای جعبه پراکنده می شوند. پوست کرم ها در برابر نور واکنش نشان می دهد و آن ها بلافاصله از بستر پایین می روند تا در برابر نور قرار نگیرند.
زائدات آشپزی
زائدات غذایی که به مصرف تغذیه کرم ها می رسند می توانند از گستره ای از منابع حاصل شوند. این منابع مشتمل بر زائدات میوه و سبزی( تعجب نکنید که بعضی بذرها سبز شده اند و پوست های سیب زمینی جوانه زده اند)، باقیمانده پاستا، دانه های قهوه( با فیلتر)، تی بگ ها هستند. کرم ها ممکن است با پوست سیر و پیاز مشکل داشته باشند. کرم ها همانند جوجه ها دارای سنگدان هستند. پس، ریگ ریز باید اضافه شود تا به کرم ها در هضم غذا کمک کند. این مواد ریگ مانند شامل بلغور، دانه های قهوه و یا پوست تخم مرغ شکسته ریز ریز شده( پوست را خشک کرده و سپس بشکنید) می باشند. از مقادیر زیاد چربی، خرده های گوشت و استخوان پرهیز کنید. بعضی از منابع غذایی که مقدار کمی تخم مرغ و گوشت دارند، پروتئین مورد نیاز کرم ها را فراهم می کنند، اما مراقب باشید که این کار را بیش از مقدار لازم انجام ندهید و جونده ها را هم جلب نکنید.
خرده های آشپزی را اضافه کنید
اول و پیشاپیش، bبه آرامی شروع کنید.b زمانی طول می کشد که باکتری ها تشکیل شوند و اگر خیلی سریع یک مقدار زیاد غذا اضافه کنید ممکن است جعبه شما بو بگیرد. در آغاز، یک مقدار خیلی کوچک از مواد دانه ای( بالا را ببینید) اضافه کنید و مقدار کمی سبزی!
نگران گرسنگی کرم ها نباشید؛ چون آن ها بستر را هم بخوبی می خورند. شما می توانید به تدریج مقدار غذا را همزمان با تثبیت شدن جعبه افزایش دهید.
ساده ترین روش این است که خرده ها را در لایه نازکی از بالای بستر بگسترانید. اگر جعبه در جای تاریک واقع شده یا دارای پوشش می باشد، کرم ها برای خوردن به سطح می آیند. شما، همچنین، می توانید یک مقدار کمی از بستر جعبه را کنار زده و خرده های غذایی را دفن نمایید. خرده ها را با یک اینچ بستر، پوشش دهید. از یک گوشه جعبه شروع کنید و زباله ها را در یک الگو دفن کنید تا تمام فضاها را پر کنند. در زمانی که به اولین نقطه دفن بر می گردید، کرم ها اغلب زائدات را کمپوست کرده اند.
اگر متوجه بو شدید، مقدار غذا را کم کنید و یا آن را به قطعات ریز تر خرد نمایید. توجه: مرکبات بوی تند دارند و به نظر می رسد که مدت طولانی در جعبه باقی بمانند. چنین به نظر می رسد که اگر میوه و مرکبات کمتر باشد و سبزی های برگدار، بیشتر؛ جعبه راحت تر قابل مدیریت کردن باشد.
برداشت کمپوست
در محیط مناسب، کرم ها کار هضم خرده های غذایی و بسترها را از هر روش دیگری سریعتر انجام می دهند. مواد از بدن کرم ها رد شده و فضله می گردد. در محدوده زمانی حدود 3 تا 4 ماه، کرم ها تقریبا همه زباله و بستر را هضم می کنند و جعبه پر از یک کود طبیعی سیاه و غنی و الحاقیه و افزودنی خاک می گردد. در مقایسه با خاک معمولی، فضله کرم 5 برابر ازت بیشتر، 7 برابر فسفر بیشتر و 11 برابر پتاسیم بیشتر دارد. آن ها غنی از اسید هیومیک هستند و ساختار خاک را بهبود می بخشند.
برای اینکه کار جعبه، پیش برنده باشد؛ نیاز دارید که هر چند وقت یکبار فضله ها را بردارید و برای اینکار چندین راه وجود دارد. یک راه این است که چراغ قوه به جعبه بتابانید. لایه بالایی جعبه را با دست یا الک جمع کنید. هر زمانی که بخشی از بستر را بر می دارید، کرم ها در معرض نور قرار خواهند گرفت و به کف مهاجرت خواهند نمود. وول خورنده ها و تخم کرم ها( پیله های کوچک تیره) را جمع کرده و به جعبه برگردانید. جعبه را با لایه های تازه و مرطوب بستر و غذا مجددا پر نمایید.
روش دیگر برداشت کمپوست هل دادن مواد تجزیه شده سیاه به یک طرف جعبه و پر کردن طرف دیگر با بستر مرطوب جدید و خرده های آشپزی است. سپس، چند روزی منتظر بمانید. کرم ها به سمت مواد پر شده جدید مهاجرت می کنند و شما می توانید کمپوست نهایی را برداشت نمایید. مطمئن باشید که همه تخم کرم ها و جنبنده ها را جمع آوری کرده و به جعبه باز گردانده اید.
از روش "کیسه پیاز" هم می توانید برای برداشت کرم ها استفاده نمایید.
استفاده از کمپوست:
برای گیاهان گلدانی، یک لایه نازک به بالای گلدان اضافه کنید. شما همچنین می توانید موقع کاشت مجدد، کمپوست را مستقیما داخل مخلوط خاک اضافه کنید. در باغ، به سادگی در داخل زمین اطراف ریشه هر گیاه کار کنید. کمپوست، خیلی ملایم است و اصلا لازم نیست شما نگران حوادثی از قبیل سوزاندن یا کوددهی بیش از حد باشید.
بعضی از نبایدها
کیسه های پلاستیکی، در بطری، باندهای لاستیکی، اسفنج ها، فویل آلومینیمی و شیشه در جعبه نگذارید. این مواد برای همیشه آنجا خواهند ماند و جعبه را همانند آشغالدانی خواهند کرد.
اجازه ندهید گربه شما از جعبه کرم به عنوان "آبریزگاه" استفاده کند. اولا، ادرار گربه بزودی بوی غیر قابل تحمل خواهد گرفت. دوم اینکه، آمونیاک ادرار همه کرم ها را خواهد کشت. مشکل توکسوپلاسموزیس هم وجود دارد؛ یک بیماری که به ویژه مورد ملاحظه خانم های باردار است و ممکن است به بچه متولد نشده انتقال پیدا کند. اگر گربه دارید؛ از یک غربال یا وسیله دیگر استفاده کنید و مانع از این شوید که گربه از جعبه کرم به عنوان "آبریزگاه" استفاده نماید.
در اطراف جعبه کرم از حشره کش استفاده نکنید. شما نه فقط باید مراقب تعدادی از آفت ها باشید، بلکه باید از جعبه کرم ها هم مراقبت به عمل آورید.
از خاک باغ به عنوان بستر کرم استفاده نکنید
بستر خود را با مدفوع تازه گاو، اسب و به ویژه جوجه مخلوط نکنید. این کودها بستر را گرم می کنند و کرم ها به راستی می پزند.
دیگر .....
بعد از اینکه جعبه کرمتان تثبیت گردید، ممکن است متوجه حضور مخلوقات دیگری غیر از کرم های قرمز گردید.( به ویژه اگر جعبه را در بیرون نگهداری کنید) اغلب این ها مفیدند؛ زیرا کمک به تجزیه مواد می کنند. این مخلوقات مفید شامل دم فنری ها، شپشه چوب، خرخاکی و هزارپا هستند.
بعضی مخلوقات هم هستند که ممکن است مشکل زا گردند. این ها شامل صدپاها، مایت های شکارچی، مگس های میوه، سوسک کاوشگر و مورچه هستند. روش های کنترل غیر کشنده(بهره گیری از مگس کش، تله ها برای مگس های میوه، مورچه ها و ...) بهترین ها برای جاهای اطراف جعبه کرم ها هستند. وقتی جعبه بخوبی ساخته شده و مدیریت گردد؛ جونده ها مشکل زا نخواهند بود.
در کتاب مری اپلهوف، "کرم ها زباله مرا می خورند"، او توصیه می کند که اگر شما به کپک و قارچ آلرژی دارید، ممکن است بخواهید جعبه کرم را در بیرون خانه و یا دور از محل زندگی نگهداری کنید. کپک ها و قارچ ها بخشی از چرخه کمپوست سازی هستند و کمک به تجزیه مواد آلی می کنند. آن ها بطور طبیعی در جعبه یافت می شوند.