چاپ

کمپوست سازی کرمی چیست؟
در کمپوست سازی کرمی از کرم هایی استفاده می شود که خرده های غذا و دیگر مواد آلی را به الحاقیه های خاک ارزشمند که ورمی کمپوست یا کمپوست کرمی نام دارند بر می گردانند. کرم ها خرده های غذا را می خورند و آن ها همچنانکه از بدن کرم می گذرند تبدیل به کمپوست می شوند. کمپوست از انتهای دمی کرم خارج می گردد. بعدا از این کمپوست در جهت رشد گیاهان استفاده می گردد. برای فهم اینکه چرا ورمی کمپوست برای گیاهان خوب است، به خاطر بیاورید که کرم ها خرده های سبزی و میوه غنی از مواد مغذی را می خورند و آن ها را به کمپوست غنی از مواد مغذی بر می گردانند.


موادی که در یک جعبه کرمی کلاس استفاده می شوند( یا باید ازشان اجتناب نمود)
برای میلیون ها سال، کرم ها سخت کار کرده اند تا مواد آلی را تجزیه کنند و مواد مغذی را به خاک بر گردانند. با آوردن جعبه کرمی به کلاس، شما نقش کرم را در طبیعت شبیه سازی خواهید کرد. اگرچه کرم ها می توانند هر جور ماده آلی را بخورند، غذاهای ویژه برای جعبه کرمی کلاس بهتر هستند.
ما توصیه می کنیم که فقط خرده های خام میوه و سبزی مورد مصرف قرار گیرند. از گوشت، چربی و مواد لبنی دور بمانید؛ چرا که موادی پیچیده تر از سبزیجات و میوه ها هستند. پس، آن ها در زمان طولانیتر تجزیه می شوند و می توانند آفات را جذب نمایند. غذاهای پخته شده، اغلب، چرب یا روغنی هستند و لذا می توانند آفات را جلب نمایند.
از استفاده از پوست پرتقال و دیگر مرکبات پرهیز نمایید. آن ها فوق العاده اسیدی هستند و مگس های میوه را جلب می کنند. سعی کنید از مواد متنوعی استفاده کنید. ما فهمیده ایم که با استفاده از سبزیجات بیشتر، جعبه کرمی بهتری خواهید داشت. از استفاده از پیاز و بروکلی که بوی تند دارند پرهیز نمایید.
ساخت جعبه کرمی
ساخت جعبه کرمی ساده است. تمام آنچه شما نیاز دارید یک جعبه، نوارهای روزنامه مرطوب و کرم است. برای متوجه شدن اینکه چطور جعبه کرم بسازید، اول باید بدانید که کرم ها به چه نیاز دارند تا زنده بمانند. اگر جعبه شما هر آنچه کرم ها نیاز دارند را فراهم نماید، کار با موفقیت جلو خواهد رفت. کرم ها نیاز به رطوبت، هوا، غذا، تاریکی و درجه حرارت گرم( اما نه داغ) دارند. بستر، ساخته شده از نوار روزنامه یا برگ ها، رطوبت را نگه می دارد و شامل فضاهایی برای عبور هواست که کرم ها نیاز دارند و وجودش برای آن ها اساسی است.
شما باید از کرم های قرمز یا وول خورنده های قرمز در جعبه کرم استفاده کنید که می توانند از مزرعه کرم سفارش داده شوند و یا با پست به مدرسه شما برسند. نام ویژه دو گروه از کرم های قرمز مورد استفاده ایزنیا فوئتیدا و لومبریکوس روبلوس می باشد.
ظرف ها
وقتی ظرفی انتخاب می کنید که در آن کمپوست کرمی درست می شود، باید در ذهن داشته باشید که چه مقدار خرده غذا را می خواهید تبدیل به کود کنید و مایل هستید در مجا ظرف را قرار دهید. یک ظرف کلاسی با اندازه خوب یک جعبه 5 تا 10 گالنی است یا ظرفی به اندازه های تقریبی 24*18*8 اینچ. جعبه کم عمق نسبت به عمیق ارجح است، زیرا وول خورنده های قرمز، ساکنین سطح هستند و ترجیح می دهند که در 6 اینچ بالایی خاک زندگی کنند.
اگر از ظرف شیشه ای، پلاستیکی یا چوبی استفاده می کنید؛ بدانید که همه این انتخاب ها گزینش های شخصی هستند که بیشتر به دسترسی داشتن به مواد ربط پیدا می کنند. بعضی از معلم ها، آکواریوم های اضافی در اختیار دارند. بعضی ها جعبه های چوبی اضافی دارند که مایل هستند آن ها را مورد استفاده مجدد قرار دهند. دیگران ممکن است استفاده از ظروف پلاستیکی دارای قابلیت استفاده مجدد را مد نظر قرار دهند( مثل رابرمید، تاکر و استریلیت)
موضوع به موادی که استفاده می کنید ربط ندارد و فقط باید اطمینان داشته باشید که ظرف مورد استفاده را قبلا خوب آبکشی کرده باشید. برای جعبه های چوبی، کف را با پلاستیک آستر زنی کنید.( مثلا با کیسه پلاستیکی یا حائل دوش کهنه) جعبه را با در شل فیت شونده پوشش دهید. این در باید اجازه ورود هوا به جعبه را بدهد.
برداشت
اگر مراقب کرم ها بوده و یک محیط مطلوب برای آن ها فراهم ساخته اید، آن ها بصورت خستگی ناپذیر کار می کنند و با خوردن "زباله"، کمپوست تولید می کنند. با گذر زمان؛ شما متوجه می شوید که بستر، پایین و پایین تر می رود و کمپوست، بیشتر و بیشتر تولید می شود. بعد از 3 تا 5 ماه، وقتی جعبه شما پر کمپوست گردید( و کمی بستر)، زمان برداشت جعبه فرا رسیده است. برداشت به معنی حذف کمپوست نهایی از جعبه است. بعد از چند ماه، کرم ها نیاز به جداسازی از فضله دارند که در غلظت های بالا یک محیط غیر سالم برای آن ها ایجاد می کند.
برای فراهم کردن برداشت، برای دو هفته غذای جدید به جعبه اضافه نکنید. سپس، برای برداشت از یکی از دو روش زیر مدد بگیرید:
تمام محتویات جعبه کرم را به یک طرف و نیمه جعبه هل بدهید. قطعات بزرگ کاغذ روزنامه یا غذای کمپوست نشده را بردارید. بستر جدید و خرده های غذایی را در سمت خالی جعبه بگذارید. دفن خرده های غذایی را فقط در نیمه تازه دارای بستر شده ادامه دهید.
در طول 2 تا 3 هفته جدید، کرم ها به سمت جدید( که غذا دارد) حرکت می کنند و براحتی کمپوست را در یک بخش و پشت سر، رها می سازند. وقتی این اتفاق افتاد، کمپوست را بردارید و آن را با بستر تازه جایگزین نمایید. برای تسهیل مهاجرت کرم، فقط یک طرف جعبه را پوشش دهید. این امر باعث می شود که سمت قدیمی خشک شود و کرم ها را تشویق نماید تا سمت قدیمی را ترک گویند.
روش دستی:

wha p 0473

تمام محتویات جعبه کرمی را روی یک ورق پلاستیک یا کاغذ خالی کنید. چندین توده مخروطی شکل جداگانه درست کنید. هر توده شامل کرم، کمپوست و غذا و بستر کمپوست نشده است. وقتی توده ها در برابر نور قرار می گیرند، کرم ها به طرف کف توده مهاجرت می کنند. لایه بالایی کمپوست را از توده بردارید و قطعات روزنامه و غذای کمپوست نشده را از آن حذف کنید. بعد از برداشت لایه بالایی، توده را به مدت 2 تا 3 دقیقه در برابر نور قرار دهید تا کرم ها بطرف پایین مهاجرت کنند. بعد، لایه جدید کمپوست را بردارید. این فرآیند را تکرار کنید تا تمامی کرم ها در ته توده باقی بمانند. کرم ها را جمع کنید، آن ها را توزین نمایید( برای نگهداری ثبت) و همراه بستر تازه در عقب جعبه شان قرار دهید.
بدون توجه به اینکه کدام متد را بر می گزینید، محتمل ترین حالت این است که کمپوستی که برداشت می کنید شامل یک یا دو کرم و خرده های قدیمی غذا و بستر باشد. اگر از کمپوست در بیرون استفاده می کنید جای نگرانی نیست، زیرا کرم ها خانه مناسب پیدا می کنند و خرده های غذا و بستر در نهایت تجزیه می شوند. اگر از کمپوست در داخل استفاده می کنید، ممکن است بخواهید از منظر زیبایی شناختی، بستر قدیمی و خرده های غذا را بردارید و اطمینان حاصل نمایید که کرمی در کمپوست نیست. اگر چه کرم ها به گیاهان ضرر نمی رسانند، کرم ها دوست ندارند در یک گلدان کوچک زندگی کنند.
برای هر دو متد، ممکن است بعد از برداشت، کمپوست سازی خرده های غذا را ادامه دهید. فقط بستر تازه و خرده های غذا را اضافه کنید. اگر، به هر دلیلی، نمی خواهید کمپوست سازی را ادامه دهید، لطفا کار را به معلم دیگر واگذار کرده و یا تحویل کسی بدهید که کار کمپوست سازی خانگی با جعبه کرم را انجام می دهد. هر کسی که باغ دارد، کار کمپوست سازی کرمی را بسیار ارزشمند خواهد یافت. به عنوان آخرین چاره، اگر نمی توانید کسی را پیدا کنید که کمپوست کرمی خوب بخواهد، ممکن است بخواهید کرم ها را به بستر باغ اضافه کنید.
استفاده از کمپوست کرمی
شما می توانید از کمپوست خود بلافاصله استفاده کنید، یا می توانید آن را ذخیره کرده و از کمپوست در فصل باغبانی و یا هر وقت مایل بودید استفاده نمایید. کمپوست می تواند به عنوان یک افزودنی خاک مستقیما با خاک گلدان یا خاک باغبانی مخلوط شود. در این صورت مواد مغذی در دسترس گیاهان بیشتر شده و به آن ها کمک خواهد شد. یا کمپوست می تواند به عنوان پوشش بالایی خاک گیاهان درونی یا بیرونی مورد استفاده قرار گیرد.
شما همچنین می توانید از کمپوست خود "چای کمپوست" درست کنید. به سادگی 1 تا 2 اینچ از کمپوست را به قوطی آب یا بشکه باران اضافه کنید. اجازه دهید که کمپوست و آب برای یک روز "خیس" بخورند و گاهگاهی مخلوط نمایید. سپس، گیاهان را آنطور که معمولا انجام می دهید آبیاری کنید.
The resulting "tea" helps make nutrients already in the soil available to plants.
بیولوژی کرم ها
کرم ها می توانند برای حدود یک سال در جعبه کرم زنده بمانند. اگر کرم در جعبه کرم بمیرد، احتمالا متوجه آن نخواهید شد. از آنجا که 90 درصد بدن کرم را آب تشکیل می دهد، آن چروکیده خواهد شد و تقریبا سریع بخشی از کمپوست خواهد گشت. در تمام زمان ها، کرم های جدید متولد می شوند و دیگران می میرند.
کرم ها هرمافرودیت هستند. این یعنی آن ها در یک زمان هم نر و هم ماده می باشند. به منظور جفتگیری، آن ها هنوز نیاز دارند که دو تا باشند. کرم ها در جهات مخالف و نزدیک کمربند تناسلی که شامل بعضی از اندام های جنسی است به صف می شوند. کرم ها برای حدود 15 دقیقه متصل به هم باقی می مانند؛ در حالی که سلول های اسپرم را مبادله می کنند. چند روز بعد، تخم ها در تماس با سلول های اسپرم قرار می گیرند و تشکیل کوکون یا پوسته تخم را می دهند. کوکون از کرم جدا می شود، سپس باروری اتفاق می افتد. داخل کوکون، 2 تا 5 بچه کرم ممکن است پیدا شود.
برای حداقل سه هفته، بچه کرم ها در پوسته تخم زندگی می کنند. بعضی وقت ها وابسته به شرایط بیرونی این زمان طولانیتر می گردد. برای مثال، در زمان زمستان، بچه کرم ها ممکن است چند هفته ای داخل کوکون بمانند تا درجه حرارت دوباره گرم شود. وقتی بچه کرم ها در نهایت می خزند، آن ها به ضخامت یک تکه نخ هستند و احتمالا یک سانتیمتر و یک چهارم اینچ طول دارند. معمولا کرم ها به رنگ سفید ظاهر می شوند، زیرا پیگمان های آن ها هنوز توسعه نیافته اند و یا پیگمان ها( خون) که دیده شود ندارند.
پروژه های موفق ورمی کمپوست
در طی چند سال گذشته، بسیاری از مدارس با موفقیت با کرم ها کمپوست سازی کرده اند. برخی از کلاس های مدارس ابتدایی، جعبه های کرم را به عنوان بخشی از واحد زیست محیطی نگهداری می کنند، اما دیگران اینکار را در جهت علم صورت می دهند. در اغلب موارد، معلم ها واریته ای از راههای چند دیسیپلینی پیدا می کنند تا از جعبه کرم استفاده نمایند. برای مثال، یک کلاس اتاقش را "دنیای کرم" نامیده است. در یک شما، تکلیف درسی نوشتاری، دروس ریاضی و کار هنری بر کرم ها تمرکز دارند.