5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

فوری! فروشی! بدون معطلی! در انبار فقط یک سطل بوکاشی و دو بسته سبوس موجود است! در صورت تمایل به خرید، قبل از دیگران، تماس بگیرید!!

HUOS TOTAL

RUMI4

چرا مشکل داریم؟ چگونه مشکل را حل کنیم؟

 

 

hame1

 

hame2

 

hame3

یک تیر و پنج نشان! 

5reas 6

 

 کمپوست خانگی!

5reas 7

 

کمپوست سازی داخلی با کرم ها( کد 0501)

کمپوست سازی یک فرآیند کنترل شده است که برای تبدیل مواد آلی از قبیل خرده های آشپزی، زائدات باغی و محصولات کاغذی به هوموس مورد استفاده قرار می گیرد. هوموس یا کمپوست یک ماده خاک مانند تیره است که خاک را غنی از مواد مغذی کرده، نگهداری رطوبت را افزایش می دهد، ساختار را بهبود می بخشد و یک محیط خوب برای ارگانیزم های مفید خاک فراهم می آورد. کمپوست سازی معمولا در بیرون انجام می شود، اما فرآیند می تواند براحتی برای استفاده داخلی سازگار شود. پس؛ حتی اگر حیاط ندارید، دوست ندارید زیر برف راهی زباله دان بیرون شوید یا مایل هستید کود و کمپوست فوق العاده با کیفیت تهیه کنید می توانید درست کردن یک نوع کمپوست را مد نظر قرار دهید: ورمی کمپوست!

ورمی کمپوست چیست؟

ورمی کمپوست به معنی کمپوست سازی ساده با استفاده از کرم خاکی است. کرم های خاکی سرعت فرآیند را ازدیاد می بخشند، مواد آلی سطل را هوادهی می کنند، با مواد مغذی و آنزیم های حاصل از جهاز هاضمه شان کیفیت کمپوست نهایی را بهبود می بخشند. بهترین نوع کرم های خاکی که مورد استفاده قرار می گیرند کرم های قرمز هستند که وول خورنده های قرمز یا کرم کود هم نامیده می شوند. این کرم ها در مواد آلی در حال تجزیه از قبیل توده های برگ، توده های کمپوست و توده های کود حیوانی کهنه نشو و نما می کنند. کرم های قرمز بومی اروپا هستند، ولی برای زندگی در سراسر ایالات متحده خو گرفته اند. کرم های قرمز یک شاخص خوب برای باروری خاک هستند، زیرا حضور آن ها نشانه محتویات بالای مواد آلی و فقدان مواد سمی خاک می باشد.

کرم های قرمز کمپوست سازی داخلی را امکان پذیر می کنند، زیرا آن ها فرآیند کننده های فوق العاده مواد آلی هستند؛ آن ها روزانه به اندازه وزن خودشان خورده و دفع می کنند. حتی یک سطل کوچک قرمز، پوندها کمپوست غنی تولید می کند که فضله کرم هم نامیده می شود. کمپوست نهایی می تواند در مدتی به کوتاهی 2 تا 3 ماه برداشت شود. کرم های قرمز فوق العاده بارور هستند. حدودا 3 هفته طول می کشد تا تخم های باور شده به کوکون هایی تبدیل شوند که دو یا چند کرم جوان از آن بیرون می آیند. در مدت 3 ماه کرم ها از لحاظ جنسی بالغ می شوند و شروع به زاد و ولد می کنند. در مدت یک سال، می توانید کرم ها را به یک دوست بدهید تا کار خود را آغاز نماید. علاوه بر این، بار دیگر که عازم گرفتن ماهی قزل آلا می شوید لازم نیست خرید طعمه را صورت دهید.

از کجا می توانم سطل کرم بگیرم؟

جعبه ها یا سطل های کرمی از شرکت های حوزه گل و گیاه، طبیعت، مزرعه کرمی عمو جیم تهیه گردند. ارزانترین راه برای فراهم کردن جعبه کرمی این است که با حفاری سوراخ های هوا از بالا و طرفین، یکی را خودتان از ظرف پلاستیکی یا چوبی بسازید. ظروف پلاستیکی می توانند از فروشگاه های بزرگ یا مغازه های ابزار فروشی خریداری شوند. یکی که در دارد تهیه کنید. از آنجا که کرم ها نور را دوست ندارند، یک ظرف تیره نسبت به ظرف روشن ارجحیت دارد؛ الا اینکه ظرف با یک پارچه تیره پوشش داده شود. با ظرف بزرگتر شما مواد بیشتری را کمپوست خواهید نمود. یک ظرف عمیق به یک ظرف کم عمق ترجیح داده می شود، زیرا فضای بیشتری برای لایه بندی و دفن مواد تازه در اختیار شما خواهد بود.

چطور جعبه را به جعبه کرمی تبدیل کنم؟

VER p1 0501

سوراخ ها را تقریبا به فاصله 3 اینچ از جوانب و پوشش ظرف حفاری نمایید. سوراخ ها باید 4 اینچ هم از کف ظرف فاصله داشته باشند. سوراخ ها نباید پهن تر از یک هشتم اینچ باشند. بعضی از راهنما ها توصیه کرده اند جهت انجام زهکشی سوراخ ها در کف هم حفاری شوند، اما این اختیاری است. اگر سوراخ های زهکشی فراهم کنید، نیاز به سینی برای جمع آوری رطوبت مازاد خواهید داشت. اگر سوراخ های زهکشی فراهم نکنید، با آغاز تشکیل گل کف نیاز دارید که مواد خشک به توده اضافه نمایید. کرم های قرمز در محیط خیلی مرطوب( حداقل 50 درصد رطوبت) شروع به رشد و نمو می کنند، اما آب گلی در نهایت موجب تولید بو می شود.

VER T1 0501

چطور ظرف را برای کرم ها آماده سازی نماییم؟

VER p2 0501

اول، شما نیاز به بسترسازی برای کرم ها دارید. کرم های قرمز می توانند باقی بمانند و در بسیاری انواع مواد بستری زاد و ولد کنند. همراه با خرده های آشپزی که اضافه می کنید، کرم ها بستر را هم خورده و با تجزیه، آن را تبدیل به کمپوست می کنند. بستر باید مواد کربنی بالا داشته باشد؛ از قبیل برگ های افتاده( بهترین است اگر ریز ریز شده یا خرد باشد)، کاغذ ریز ریز شده( همانند روزنامه، حوله کاغذی، دستمال، کیسه های کاغذی)، مقوای آسیاب شده یا تورب ساخته شده از خزه و یا ترکیبی از این مواد. اگر از تورب ساخته شده از خزه استفاده می کنید، اطمینان داشته باشید که آن را با دیگر بسترها ترکیب کرده اید، زیرا این ماده اسیدی تر از آن است که بتواند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد. بستر را مرطوب کنید تا محتویات رطوبت 50 درصد گردد( به اندازه رطوبت اسفنج چلانده شده) مهم است که این مقدار رطوبت را نگهداری کنید. در غیر این صورت کرم ها خواهند مرد. چند مشت خاک یا کمپوست نهایی را با بستر ترکیب کنید. بستر باید جعبه را تا سه چهارم پر نماید. زائدات سبزی در زیر بستر دفن می شوند و این جایی است که بوهای حاصل از مواد زیرین در حال تجزیه فیلتر می گردد. در 3 ماه کل مخلوط تبدیل به کمپوست می گردد. اکنون وقت اضافه کردن کرم ها فرا رسیده است.

کجا می توانم کرم قرمز بگیرم؟

با کنترل صفحات زرد زیر سر فصل "طعمه ماهیگیری" شما می توانید منابع تجاری کرم قرمز منطقه تان را پیدا کنید. مطمئن باشید که وول خورنده های قرمز یا کرم های قرمز را درخواست نموده اید.

در طبیعت، کرم های قرمز می توانند در برگ های در حال فساد، توده های کود حیوانی یا دیگر مواد آلی از قبیل توده های کمپوست پیدا شوند. اگر به این گونه مناطق دسترسی دارید، می توانید کرم قرمزهای خودتان را جمع آوری نمایید. یک مشت کوچک برای شروع کار در یک جعبه کافی است، اما تا زمانی که کرم ها به حد کافی زیاد شوند و شما بیشتر دستکاری کنید، فقط به آن ها کمی غذا بدهید.( 3 تا 4 ماه)

برای غذا دادن به آن ها چه کنم؟

کرم ها حدودا هر نوع ضایعات آشپزخانه از قبیل سبزیجات، میوه ها، دانه های قهوه، تی بگ ها و پوست تخم مرغ( شکسته) را می خورند. گوشت یا محصولات جانبی گوشتی اضافه نکنید. خرده های غذایی را کاملا دفن کنید؛ بطوری که آن ها با بستر چوشش داده شوند. این امر از انتشار بو و مگس های میوه ممانعت به عمل خواهد آورد. خرده های غذا را بیش از آنچه آن ها در چند روز می خورند در اختیار کرم ها نگذارید. کرم ها نمی توانند غذا بخورند تا زمانی که آن شروع به تجزیه شدن نماید. پس، ممکن است چند ماهی برای ظرف طول بکشد تا وارد مرحله "تجزیه سریع" شود. برای رسیدن به سریع ترین تجزیه، خرده های غذا را به تکه های کوچک تقسیم نمایید.

آیا کرم ها می توانند در طی ماه های سردتر در محیط بیرون زندگی کنند؟

کرم ها درجه حرارت های بین 40 تا 80 درجه فارنهایت را ترجیح می دهند. اگر در یک آپارتمان زندگی می کنید، آن ها می توانند در بالکن کاملا خوشحال باشند؛ تا درجه حرارت به پایین 40 درجه افت نماید. بعدا، آن ها باید به داخل آورده شوند. زیر زمین ها و گاراژهایی که یخ نمی زنند هم جاهای خوب برای نگهداری کرم ها هستند.

چطور کمپوست نهایی را برداشت کنم؟

بعد از 3 ماه متوجه خواهید شد که حجم مواد تا حد قابل ملاحظه ای افت کرده است و بستر اولیه دیگر قابل تشخیص نیست. در این نقطه، کمپوست نهایی و کرم ها می توانند به یک طرف حرکت داده شوند و بستر جدید به جای خالی اضافه شود. زائدات غذایی جدید را فقط در بستر تازه بگذارید. در این حال، کرم ها در جستجوی غذای جدید از طرف کمپوست نهایی حرکت خواهند کرد. بعد از دو هفته یا چیزی در این حدود، در را در زیر یک منبع نورانی روشن بردارید. کرم ها به نور حساسند و سعی می کنند با حفاری از آن فرار کنند. در یک زمان، چند لایه از کمپوست نهایی را بردارید و در یک کیسه پلاستیکی یا ظرف قرار دهید تا بتوانید از آن استفاده نمایید. دستکش های لاتکس برای انجام این وظیفه خیلی راحت هستند. اکنون بستر تازه را افزوده و فرآیند را دوباره آغاز نمایید.

چطور می توانم از کمپوست نهایی استفاده کنم؟

ورمی کمپوست، یا فضله های کرم، مواد مغذی برای گیاهان شما فراهم می کنند و به خاک کمک می کنند که رطوبت را نگهداری نماید. آزمون و خطاهای رشد دلالت بر این دارند که ورمی کمپوست نسبت به کمپوست عمل آمده بدون کرم تاثیر مفیدتری روی گیاهان دارد، هر چند دلایل این امر هنوز کاملا درک نشده اند. ورمی کمپوست می تواند از راههای مختلف مورد استفاده قرار گیرد:
1- آن را در هنگام نشا در داخل ردیفی از بذر مخلوط نمایید.
2- موقع نهال کاری، یک مشت ورمی کمپوست را به سوراخی که برای گیاه حفر کرده بودید اضافه کنید.
3- به عنوان پوشش رویی استفاده کنید؛ یک لایه از ورمی کمپوست را اطراف پایه گیاهان قرار دهید( ولی نه در تماس با ساقه ها)
4- برای گیاهان خانگی به نسبت مساوی با ماسه و خاک گلدان مخلوط نمایید.
5- یک کوارت از آن را( در حالی که کرم ها هنوز داخل آن هستند) به کسی بدهید که می خواهد کار ورمی کمپوست را آغاز نماید.

در صورت تمایل به خرید سطل های تولید کمپوست خانگی غیر کرمی می توانید آن ها را خریداری نمایید.