چاپ
بازدید: 1137

چطور از سودااش یا کربنات سدیم در استخر به درستی استفاده کنیم؟(کد 0301)

راهنمایی ضروری: اغلب قریب به اتفاق مطالب این سایت ترجمه خود ما هستند. با توجه به اینکه برخی از این مطالب برای خواننده ایرانی ابهام و سرگشتگی ایجاد می کند، گاه مجبور به ارائه توضیحات اضافی هستیم. از آنجا که برای همه خوانندگان واجب و ضروری است که مطالب ترجمه را از توضیحات اضافی تشخیص دهند، تمام توضیحات اضافی را بصورت نوشته های کج دارای خط زیرین آورده ایم.

نگهداری استخر شنا در شکل عالی به معنی اینکه خوب به نظر می رسد نیست.
یک گروه کامل از مواد شیمیایی داخل استخر می شوند تا اطمینان حاصل شود که استخر آنقدر تمیز هست که بشود داخل آن آبتنی نمود. در زمان هایی، این تعادل مواد شیمیایی ممکن است به هم بخورد و شما مجبور به تثبیت و اصلاح آن گردید.
وقتی آب بسیار اسیدی است، افزودن سودااش می تواند کمک کننده باشد. اجازه بدهید در باره "چرا؟" بیشتر صحبت کنیم و بگوییم چطور کار را بدرستی انجام دهید.
در این متن می خوانید:
چرا از سودااش در استخر استفاده می گردد؟
چطور سودااش را بدرستی به استخر اضافه می کنیم؟
بعد از اضافه کردن سودااش، استخر ابری می شود؟
تعادل بر می گردد!
چرا از سودااش در استخر استفاده می گردد؟
وقتی آب استخر با آلودگی های حاصل از شناگران و محیط بیرونی استخر آلوده می گردد،کلر استخر شما به میزان فزاینده ای دارای تاثیر گذاری کمتر می گردد.
این فقدان قدرت ضد عفونی کنندگی باعث می شود که سطوح پی اچ استخر و قلیاییت کل افت نموده و سبب شود که آب بسیار اسیدی گردد. افزایش این سطوح لازم است تا آب استخر به شرایط نرمال برگردد.
سودااش همین کار را می کند. این ماده که کربنات سدیم هم نام دارد در هنگام افزوده شدن به آب استخر، سطوح پی اچ و کل قلیاییت استخر را بالا می برد.
توجه: سطح ایده آل پی اچ استخر بین 7.4 و 7.6 است. هر چیز روی این عدد قلیایی و بازی است، در حالی که هر چیز زیر آن بسیار اسیدی است. قلیاییت کل آب استخر باید بین 80 و 120 پی پی ام باشد.
سودااش در برابر جوش شیرین
سودااش همان جوش شیرین نیست؟ خب! نه کاملا، ولی آن ها اشتراکات زیادی دارند.
هم جوش شیرین( بی کربنات سدیم) و هم سودااش( کربنات سدیم) مواد فوق العاده قلیایی هستند که آن ها را ایده آل برای متعادل کردن آب استخر اسیدی می کند. اختلاف در این است که در حالی که سودااش سطح پی اچ بالاتر دارد، روی قلیاییت کل نیز تاثیر کمتری دارد.
در سطوح درست، قلیاییت به عنوان بافر عمل می کند تا سطح پی اچ را از نوسانات وحشی محافظت نماید. هرچند، وقتی کل قلیاییت خیلی بالا باشد، روی توانایی ضد عفونی کردن کلر اثر منفی می گذارد و حتی می تواند آب استخر شما را ابری نماید.
خلاصه و در نهایت، برای کمک به بالا بردن سطح پی اچ آب استخر و حداقل افزایش کل قلیاییت؛ سودااش یک انتخاب بهتر است، در حالی که جوش شیرین در بالا آوردن سطح هر دو خوب و موثر عمل می کند.
چطور سودااش را به درستی به استخر اضافه می کنیم؟
همانند اغلب چیزها که در شیمی استخر می آیند، یک راه درست و یک راه غلط برای اضافه کردن مواد به استخر شما وجود دارد. اینجا گام هایی وجود دارند که شما باید به دقت پیروی نمایید تا بطور صحیح با استفاده از سودااش پی اچ را اضافه نمایید.
گام 1- آب استخر را تست کنید.
شروع به تست آب استخر نمایید تا بدانید سطوح پی اچ و قلیاییت کل در حال حاضر چه مقدار می باشند.
راههای مختلفی وجود دارند که شما با استفاده از آن ها می توانید آب استخر را تست کنید. عمومی ترین آن ها نوارهای آزمایش هستند که برای قرائت سریع و نسبتا دقیق در آب استخر فرو می روند.
اگر دقت بیشتر می خواهید، روی یک کیت تست مایع و یا حتی کیت تست دیجیتال سرمایه گذاری کنید. این برای شما صحتی اعشاری فراهم می کند. پس شما دقیقا می دانید لازم است چقدر سودااش اضافه کنید.
گام 2- محاسبه دز
طبق یک قاعده عمومی، حدود 6 اونس سودااش در یک استخر 10 هزار گالنی، سطح پی اچ را به اندازه 0.2 و قلیاییت کل را به اندازه 5 پی پی ام بالا می برد.
برای محاسبه دز صحیح، تعیین کنید چقدر نیاز دارید تا سطح پی اچ آب را آن اندازه بالا ببرید که بین 7.4 و 7.6 قرار گیرد. سپس حجم آب استخر خود را ترسیم نمایید.
برای مثال:
7.2 تا 7.4 در یک استخر 10000 گالنی برابر است با اضافه کردن 6 اونس سودااش
7.2 تا 7.4 در یک استخر 20000 گالنی برابر است با اضافه کردن 12 اونس سودااش
7 تا 7.4 در یک استخر 20000 گالنی برابر است با اضافه کردن 24 اونس سودااش
وابسته به اینکه چقدر نیاز دارید تا سطح پی اچ را بالا ببرید، ممکن است نیاز داشته باشید که سودااش را در چندین دور استفاده کنید.
مهم: اضافه کردن بیش از 16 اونس( یک پوند) به ازای هر 10 هزار گالن آب خطر ابری کردن آب استخر را بوجود می آورد. پس موقع اضافه کردن آن محتاط باشید.
گام 3- مهیا شوید و محلول درست کنید
در حالی که سودااش بسیار ایمن برای دستکاری است، ما هنوز توصیه به در بر کردن البسه مناسب داریم. این البسه شامل کفش ها و دستکش های لاستیکی، عینک حفاظتی، شلوارها و پیراهن های آستین بلند می باشند.
اکنون وقت درست کردن محلول است تا سودااش را رقیق نماید.
یک سطل پلاستیکی 5 گالنی را تا نیمه از آب استخر پر کنید. سپس، یک مقدار اندازه گیری از سودااش را به آب استخر اضافه کرده و آن را با یک میله چوبی هم بزنید تا کاملا حل شود.
هرگز آب را به مواد شیمیایی اضافه نکنید. همیشه مواد شیمیایی را به آب بیفزایید. این ایمن ترین راه برای ایجاد محلول است.
گام 4- بریزید
به مجرد اینکه سودااش کاملا حل شد، می توانید آن را به استخر اضافه کنید. مطمئن باشید که کاملا حل شده است. درغیر این صورت ممکن است آب استخر را ابری و تیره نماید.
اکنون در اطراف استخر گام بزنید و به آرامی آن را بریزید. نزدیکی در حد امکان به جت های برگشت کمک به توزیع سراسری در آب استخر شما می نماید.
ان را در جلو کف روب نریزید. در این صورت به سیستم فیلتراسیون مکیده شده و بی استفاده، هدر می رود.
گام 5- تست مجدد و تنظیم
به مجرد افزوده شدن مواد شیمیایی، شما باید حدود 6 ساعت منتظر بمانید( سیستم فیلتراسیون) تا آن ها در تمام استخر توزیع شوند.
بعد از آن، می توانید آب استخر را مجددا تست کنید و در صورت نیاز سودااش بیشتری اضافه کنید.
استخر ابری بعد از اضافه کردن سودااش؟
همچنانکه ذکر گردید، اضافه کردن سودااش گاهی وقت ها به تشکیل استخر ابری منجر خواهد گردید.
این معمولا به خاطر این است که سطح قلیاییت از 120 پی پی ام فراتر است. اگر مورد این باشد، شما مجبور خواهید بود که رویه هایی را برای bluelineپایین بردن قلیاییت آب استخرblueline اعمال کرده و به نوبه خود پی اچ را هم پایین ببرید.
علاوه بر این، اضافه کردن کلسیم به استخر( همانند کلرید کلسیم) در همان زمانی که سودااش یا جوش شیرین اضافه می شود می تواند سبب واکنش بین مواد شیمیایی شده و آب استخر را ابری نماید.
در نهایت، اگر قبل از ریختن به داخل استخر، محلول سودااش کاملا رقیق نشده باشد، همین مشکل ممکن است به وقوع بپیوندد.
تعادل باز می گردد!
A swimming pool that’s gone haywire isn’t a life sentence
( عبارت بالا را ترجمه نموده و در زمره حامیان. ما در آیید)
بازگرداندن سطح پی اچ استخر با سودااش کاری ساده است که انجام می شود.
قدم های ما را پیروی کرده و بدون فوت وقت به استخر بازگردید.
Follow our steps and you’ll be back in the pool in no time.
(اگر ترجمه بهتری برای عبارت بالا سراغ دارید، برای ما نوشته و حامی ما گردید)

صفحه نخست

مهم: اگر اطلاعات خود را بیش از مطالعه و خواندن، از طریق شنیدن به دست می آورید بهتان توصیه می کنیم که "چرا مشاوره تلفنی!؟" را بخوانید.

نکته اول: چنانچه متن بالا نیاز شما را بر آورده نکرده است، کلیدواژه خود را در قسمت جستجو( بالای صفحه) وارد کرده و مقالات مرتبط با خواسته خود را ملاحظه نمایید. شاید یکی از آن ها بر طرف کننده نیاز شما باشد. در این باب به این نکته توجه کنید که از آنجایی که اغلب قریب به اتفاق مطالب این سایت ترجمه خود ما است ممکن است آنچه در سایت های دیگر پیدا نمی کنید را اینجا هم پیدا نکنید، اما آنچه اینجا می یابید را به احتمال زیاد در دیگر جاها نخواهید یافت؛ الا اینکه از اینجا برداشته باشند. در ضمن اگر می خواهید مطالب خوب زیست محیطی سایت های دیگر را ببینید به بخش های روزشمار، هفته شمار و مهم مندرج در صفحه نخست رجوع کنید.( روی قسمت خانه کلیک کنید) این اطمینان را هم داشته باشید که بیشتر مطالب سایت بر اساس پاسخ دادن به سوالات تلفنی یا پیامکی از ما یا دیگران پای بر عرصه وجود گذاشته اند و لذا اگر شما از ما سوالی بپرسید که جوابش را نمی دانیم، یا می دانیم اما در رابطه با آن مطلب در سایت نگذاشته ایم، به احتمال زیاد مدتی بعد مطلبی در باره آن تهیه کرده و در سایت قرار خواهیم داد. 
نکته دوم: در صورت تمایل به اخذ مشاوره تلفنی از قوانین مشاوره، مندرج در بالای صفحه یا صفحه نخست، کسب اطلاع نمایید.
نکته سوم: چنانچه مایل هستید فعالیت خود را با صرف هزینه ای معقول در سایت "بهداشت محیط دم دستی" تبلیغ نمایید، لطفا اینجا را کلیک کنید.

چنانچه به یکی از دو مقوله "بهداشت" و "محیط زیست" علاقمند هستید، یا کلا نسبت به هیچیک از این دو مقوله نگاه خوبی ندارید، به شما اکیدا توصیه می شود اینجا را کلیک کنید.

در ضمن، اگر دوستدار این هستید که در زمره حامیان ما باشید، لطفا اینجا را کلیک کنید.  از آنجا که ما توسط دولت حمایت نمی شویم، امید خود را به حمایت شما عزیزان دوخته ایم. پس اگر فکر می کنید ارزش بیشتر دیده شدن را، دست کم جهت مبارزه با آن هایی که با اطلاعات غلط مردم را در مسیر نادرست قرار می دهند، داریم، لطفا لینک زیر را در گروه های شبکه های مجازی( لینکدین، واتس آپ ، تلگرام و ...) به اشتراک بگذارید.

WWW.YARABUMCO.IR

خط آخر: اگر در هنگام جستجوی نام و نام خانوادگی خود در گوگل و پیدا کردن سایتی که حاوی آن ها هستند به احساس خوبی دست می یابید، لطفا اینجا را کلیک کنید.