چاپ
بازدید: 1200

دانستنی های آب و مخزن آب(کد 0304)

راهنمایی ضروری: اغلب قریب به اتفاق مطالب این سایت ترجمه خود ما هستند. با توجه به اینکه برخی از این مطالب برای خواننده ایرانی ابهام و سرگشتگی ایجاد می کند، گاه مجبور به ارائه توضیحات اضافی هستیم. از آنجا که برای همه خوانندگان واجب و ضروری است که مطالب ترجمه را از توضیحات اضافی تشخیص دهند، تمام توضیحات اضافی را بصورت نوشته های کج دارای خط زیرین آورده ایم.


چیزهایی در باره آب هست که احتمالا توقع آن را ندارید. یک رشته آیتم های سرگرم کننده در مخزن آب پیدا می شوند، از بطری های شراب گرفته تا حشرات.
بعضی وقت ها آنچه در پشت مخزن آب می ماند شبیه یک پازل است که تکه های گم شده دارد. بازرسان یک بار یک دوچرخه کوچک و یک قایق بادی را در داخل مخزن آب واقع در بیرون یک مجموعه زندان کشف کردند. آیا دوچرخه داخل تانک توسط یک همدست به عنوان یک روش حمل و نقل برای یک زندانی فراری پنهان شده بود؟ آیا نوجوانان از مخزن آب به عنوان زمین بازی استفاده کرده و دوچرخه و قایق بادی استخر را در داخل مخزن به جهت تفریح ذخیره می کنند؟
دلایل وجود دوچرخه و قایق بادی در مخزن یافت شده به اندازه تعیین اینکه آیا حضور آن ها در آب تهدیدی برای کل آب آشامیدنی است، مهم نیست. آب آشامیدنی آلوده می تواند باعث اسهال،استفراغ و تهوع شود و این هاعلائمی است که می تواند به سرعت پس از فرد نوشیده شدن آب آلوده توسط فرد دیده شود. مشکلات طولانی مدت جدی تر هم می توانند به چشم بخورند؛ از قبیل سرطان، تاخیر رشد در بچه ها، بیماری کلیه.
برای کمک به جلوگیری از آسیب وارده به مخزن ذخیره و ممانعت از آلودگی می توان از عملیات ساده ای همانند کارگذاری فنس های محیطی که افراد متفرقه را دور نگه می دارند، افزودن نشانه های "تجاوز از حریم مشخص شده ممنوع" به فنس های کارگذاری شده، جایگزینی تهویه های آسیب دیده و تمیز کردن و ضد عفونی کردن داخل مخازن استفاده نمود.
برگشت به پایه
اگرچه خیلی از اجزای یک سیستم آب مدفون شده و در معرض رویت قرار نمی گیرند، مخازن آب امریکایی شمالی در چشم اندازهای شهری سرافرازانه خودنمایی می کنند. هرچند، همانند تمام قسمت های یک سیستم توزیع آب، مخازن آب نیاز دارند تا بخوبی نگهداری شوند و کمک نمایند تا آب آشامیدنی تمیز و ایمن باشد.
طبقه بندی
ترسیم یک دریاچه: بعضی وقت ها آب زلال به نظر می رسد و شما می توانید تمام مسیر تا کف را ببینید. هرچند، دریاچه ها همیشه شفاف نیستند، زیرا آب واژگون شده و آشغال های واقع در آب گل آلود را بطرف بالا می کشد. این اتفاق در آب مخزن ذخیره هم می افتد، زیرا درجات حرارت اعماق مختلف یکی نیست. اگر درجه حرارت آب مخزن تغییر کند، به معنی این است که طبقه بندی در حال رخ دادن است و وارونگی ناکافی است. سیستم های اختلاط به کرات مورد استفاده قرار می گیرند تا آب جدید و قدیم را مخلوط کنند. با این کار، کل آب مخزن بیشتر قابل آشامیدن می گردد.
توالی تمیزکاری
تمیزکاری می تواند به عمر طولانی مدت مخزن کمک کند؛ به ویژه وقتی با پوشش حفاظتی در هم آمیخته می گردد. اگر تعمیرات انجام نشده باشد، نگهداری منظم مخزن نیز مخزن را به مدت طولانیتر در سرویس نگه می دارد. مطابق با انجمن حفاظت از آتش سوزی ملی، مخازن دارای حفاظت کاتدی باید هر 5 سال یکبار تمیز شده و ضد عفونی گردند. هرچند، اگر یک مخزن دارای حفاظت کاتدیک نباشد، تمیز کاری و ضد عفونی باید هر سه سال یکبار صورت گیرد.
حفاظت گالوانیک و جریان القایی( برای impressed current معادل بهتر پیدا کرده و حامی ما شوید) دو نوع حفاظت کاتدی هستند. گالوانیک از آندهای قربانی ساخته شده از فلزاتی مانند روی و منیزیم استفاده می کند که سریع تر از مخزن فولادی، که آندها از آن محافظت می کنند، خورده می شود. در نوع دوم، مقادیر کنترل شده از جریان مستقیم بین آند خنثی و مخزن فولادی القا(impressed) می شوند.
روش های ضد عفونی
عدد جادویی ضد عفونی مخزن 3 است. کلر مایع، هیپوکلریت سدیم و هیپوکلریت کلسیم، همگی، اشکال کلر هستند که می توانند برای ضد عفونی مخازن آب و برج ها مورد استفاده قرار گیرند.AWWA سه روش کلرزنی را توصیه کرده است. بهره برداران می توانند مزایا و معایب هر کدام را وزن کنند و تعیین کنند که کدام برای سیستم ویژه آن ها بهترین است.
1- در نخستین روش، مخزن آب باید تا سطح سرریز از آب آشامیدنی پر شود. برای یک زمان تماس حداقل شش ساعت، حداقل 10 میلی گرم بر لیتر کلر به آب اضافه می شود.
2- روش دوم نیاز به استفاده از 200 میلیگرم بر لیتر محلول کلر در اسپری کننده پرتابل دارد و کل سطح داخلی مخزن از کف به بالای سرریز بطور فیزیکی اسپری می شود. محلول باید برای دست کم نیم ساعت بماند. در همان زمان، لوله های زهکش باید با 10 میلیگرم بر لیتر محلول کلر پر شوند. با انقضای زمان، مخزن باید با آب آشامیدنی تمیز شود. لوله های زهکش هم باید زلال شوند.
3- در سومین روش، حداقل 50 میلیگرم کلر به مخزن اضافه می شود. این تقریبا 5 درصد کل حجم مخزن را پر می کند. محلول باید حداقل 6 ساعت بماند. مخزن باید تا سطح سرریز با جریان آب آشامیدنی به داخل مخزن فوق العاده کلرینه شده پر شود.
دست کم باید 24 ساعت زمان ماندگاری در نظر گرفت. مخزن سپس زهکشی می شود.
تست آلاینده ها
بدون توجه به اینکه از کدام روش استفاده می گردد، قبل از ورود دوباره مخزن به سرویس، باید تست باکتری شناسی کامل شود. حضور هر باکتری کلیفرمی که در نمونه تست متعاقب ضد عفونی پیدا می شود بر این نکته دلالت می کند که آلاینده های مضر ممکن است در آب حاضر باشند.
آنالیز آب می تواند آشکار کند که آیا میکروب ها و باکتری ها در نمونه آب ممکن است یک تهدید برای سلامت عمومی داشته باشند. در تباین، دیگر آلاینده ها از داخل مخزن پدیدار هستند. کثافت، گل، ماسه، زنگ و دیگر عناصر یا ذرات می توانند در کف مخزن جمع شوند و پوششی ایجاد کنند که در عدم جمع آوری، با اینچ هایی از ته نشست، کف سفید ناب را ارزانی مخزن خواهند کرد. اگر ته نشست خیلی زیادی در لوله ها ته نشین گردد، لوله های خروجی هم می توانند گرفته شوند.
مقدار تجمع وابسته به محیط زیست و دیگر فاکتورها از مخزن به مخزن فرق می کند. میکروارگانیزم های پاتوژن می توانند در چنین ته نشست هایی رشد کنند. هرچه ته نشست ها بیشتر در مخزن بمانند، خطر آلودگی آب آشامیدنی و رشد میکروارگانیزم های پاتوژن ازدیاد حاصل می کند. در طی تمیز کاری های خشک از استانداردهای ضد عفونی و رویه های تست AWWA پیروی نمایید.
اختیارات تمیزکاری مخزن
چندین اختیار موثر تمیز کاری مخزن در دسترس است.
وسایلی که از دور دست بهره برداری می شوند.
وسایل زیر آبی که از دور دست بهره برداری می شوند می توانند در اغلب مخازن به کار گرفته شوند و آن ها را تمیز نمایند. این کنترل های دور دست توسط بازرس های ورزیده انجام می شود و این وسایل روبوتیک قبل از اینکه در مخزن تعیین موقعیت شوند، با محلول آب و سفید کننده ضد عفونی می گردند. یک مزیت استفاده از ROV این است که مخزن مجبور نیست در طی تمیز کاری روبوتیک خارج از سرویس قرار گیرد. فایده دیگر این است که ROV با یک دوربین تجهیز شده است که می تواند بازرسی یا تمیزکاری را برای بازرسان و صاحبان مخزن مستند نماید. ROV ها می توانند اغلب مخازن ذخیره را تمیز نمایند؛ بدون توجه به ماده مخزن( فولاد، بتن، فایبر گلاس و ....)
غواص ها
شرکت های غواصی مجرب که پیشنهاد بازرسی می دهند، نوع دیگری از اختیار در دسترس هستند. البته، غواص ها باید البسه و لوازم خود را کاملا و بطور سراسری ضد عفونی کرده و بعد پای به مخزن بگذارند. در مقایسه با ROV، هر چند زمان بازرسی غواص طولانیتر است، هر تقربی تقریبا همان زمانی را به خود اختصاص می دهد که در فاز واقعی تمیز کاری وجود دارد.
پمپ های زباله
پمپ های زباله برای استخراج آشغال، ماسه و دیگر مواد مخزن مورد استفاده قرار می گیرند. پیدا کردن 1 تا 4 اینچ ته نشست در کف مخزن آب امری غیر معمول نیست. در بعضی از موارد، پمپ های زباله از وسایلی شناخته شده اند که به اندازه یک فوت ته نشست از کف مخزن جمع می کنند. پمپ های تا 3 اینچ زباله استاندارد می توانند از مغازه های خرده فروشی که لوازم و تجهیزات خانگی می فروشند خریداری شوند. آن ها نیاز به مجوز ندارند.
ته نشست ها بر اساس دستورالعمل های داده شده توسط مالک و مقررات شهر، شهرستان و ایالت تخلیه می شوند. کالیفرنیا برخی از نیازمندی های تخلیه سختگیرانه را دارد. بعضی از اپراتورها از کیسه های فیلتر برای جمع آوری ته نشست ها استفاده می کنند. پس فقط آب فیلتر شده به داخل زمین تخلیه می گردد.
تمیزکاری خشک
بعضی وقت ها نیاز است که مخزن را زهکشی کنیم، زیرا ته نشست های خیلی زیادی توسط غواص یا ROV حذف می شود. مخزنی که شرایط بدی دارد، همانند آنی که بر اثر یک فاجعه طبیعی ویران گشته است، ممکن است نیاز به زهکشی داشته باشد. پس آن می تواند کلا بازرسی شود تا تعیین کنیم به چه چیز نیاز است تا مخزن به کارآیی بهینه خود بازگشت داده شود. مالکین متمایل هستند که از اختیار تمیز کاری خشک پرهیز نمایند، زیرا نیاز دارد که مخزن از سرویس خارج شود. مخزن مجبور است خالی شود تا بازرس ها کار خود را تکمیل نمایند. در طی تمیز کاری خشک، استانداردهای تست و ضد عفونی AWWA باید پیروی گردند.
گام هایی برای جلوگیری از آلودگی
بعضی از بهترین راهها برای جلوگیری از آلودگی، عملیات ساده هستند.
جلوگیری از خرابکاری
آیا خرابکاران می توانند از مخزن بالا رفته و آب را آلوده نمایند؟ پله ها باید 10 تا 20 فوت از زمین فاصله داشته باشند تا بالا رفتن از آن ها سخت گردد. حفاظ های نردبان و قفل ها باید در نردبان کارگذاری گردند. قفل کردن دریچه سقف راه دیگری برای دور نگه داشتن مردم از تانک( مخزن) است.
فنس گذاری ایمن اطراف محوطه کمک می کند که مردم دور نگه داشته شوند. این کار به ویژه وقتی مهم است که بالای مخزن، سیم خاردار باشد و دریچه قفل شده باشد. نشانه هایی هم باید اطلاع رسانی گردد تا مخلان و مزاحمین را دور نگه دارد. سرمایه گذاری روی سیستم ایمنی با دوربین هم یک اختیار حیاتی دیگر است. رویه های ایمنی موثر کمک به جلوگیری از آلودگی می کنند و شهروندان را از دسترسی به مخزن دور نگه می دارند؛ امری که کاملا مسئولانه است. اگر یک نفر از مخزن بالا رفته و داخل مخزن بیفتد، او می خواسته این امر صورت گیرد تا بیمه به وی خسارت پرداخت نماید.
If someone climbs the tank and falls off, that's an insurance claim waiting to happen.
(برای عبارت بالا معنی بهتر پیدا کرده و حامی ما گردید)
این مخزن حفاظت شده در پشت فنس دارای سیم خاردار است. با این حال باید اطلاعیه "ورود غیر مجاز ممنوع" هم در آن دیده شود. مخزن از یک کار رنگی هم می تواند استفاده کند؛ بهره گیری از رنگ محو یا نوارهای رنگی روی زنگ مصادیق انجام این مهم هستند.
The tank could also use a paint job, as evidenced by the fading paint and rust streaks.
(برای عبارت بالا معنی بهتر پیدا کرده و حامی ما گردید)
جلوگیری از حیوانات بازدید کننده
بعضی وقت ها متفرقه ها از انواع خزدار، پردار و یا هراسناک هستند. میکروب ها و باکتری ها هم می توانند روی پرنده، جونده، مار یا دیگر مخلوقات سوار شده و از طریق منافذ و دریچه ها خود را داخل مخزن نمایند. این مهم است که کیفیت آب را توسط تهویه های ایمن، دریچه ها، آشغالگیرهای سرریز حفظ نموده و هر سوراخ و گپی که در طی بازرسی های معمول و روتین دیده می شود را بر طرف نماییم.
اطمینان از کارآمدی اختلاط
آب ساکن زمین نشو و نمای آلودگی است، زیرا وقتی آب به دلیل درجه حرارت، پی اچ و فشار در لایه هایی مرتب و جدا می شود، لایه بندی اتفاق می افتد. آبی که از لوله می آید متمایل است که به ته برود.
This water is also the first to be cycled back out unless the installation of an over‐the‐top fill has occurred
(برای عبارت بالا معنی پیدا کرده و حامی ما گردید)
مخازن باید برای اختلاط کارآمد بطور مرتب مونیتور شوند؛ به ویژه آن هایی که در انتهای سیستم توزیع هستند و یا احجام بالا و یا چرخه های پر شدگی پایین دارند. کارگذاری یک سیستم اختلاط می تواند کمک به چرخش آب جدیدتر و قدیمی تر نموده و جلو آلودگی را بگیرد.
بازرسی، تمیزکاری و نگهداری
AWWA محدوده ای از استانداردها را پیشنهاد می کند که می توانند به صاحبان مخازن کمک نمایند تا مناسبترین روش های توصیه شده تمیزکاری و نگهداری از مخازن را بر اساس بسیاری فاکتورها شناسایی نموده و آن ها را جدول بندی بنمایند. بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی این است که مخازنی داشته باشیم که وفق مقررات، بطور مرتب بازدید شده و تمیز گردند. تعمیر و نگهداری موثر کلیدی برای شناسایی مسائل زود هنگام و پاسخ بی درنگ به شرایط نامطلوبی است که اطمینان از سیستم توزیع با کیفیت و کمیت مناسب آب را فراهم می کند.
تعمیر و نگهداری موثر کلیدی برای شناسایی مسائل زود هنگام و پاسخ بی درنگ به شرایط نامطلوبی است که اطمینان از سیستم توزیع با کیفیت و کمیت مناسب آب را فراهم می کند.

صفحه نخست

مهم: اگر اطلاعات خود را بیش از مطالعه و خواندن، از طریق شنیدن به دست می آورید بهتان توصیه می کنیم که "چرا مشاوره تلفنی!؟" را بخوانید.

در ضمن، اگر دوستدار این هستید که در زمره حامیان ما باشید، لطفا اینجا را کلیک کنید.  از آنجا که ما توسط دولت حمایت نمی شویم، امید خود را به حمایت شما عزیزان دوخته ایم. پس اگر فکر می کنید ارزش بیشتر دیده شدن را، دست کم جهت مبارزه با آن هایی که با اطلاعات غلط مردم را در مسیر نادرست قرار می دهند، داریم، لطفا لینک زیر را در گروه های شبکه های مجازی( لینکدین، واتس آپ ، تلگرام و ...) به اشتراک بگذارید.

WWW.YARABUMCO.IR