چاپ
بازدید: 779

جواب سوال های صاحبخانه ها در باره کنترل موریانه( کد 0543)

دانشگاه بخش حشره شناسی کنتاکی سوالات زیادی در باره کنترل موریانه دریافت داشته است. موریانه های زیرزمینی (خاک نشین) آفات جدی ساختمان ها هستند و معمولاً توجه یک متخصص را ضروری می کنند. اگرچه کنترل موریانه می تواند گیج کننده باشد و صاحبخانه ها، اغلب، سوالات زیادی دارند. بعضی از پرسش های عمومی غالب و جواب ها را در زیر آورده ایم.

توجه: جواب های فراهم آمده در این سند بر پایه شرایط کنتاکی هستند و در رابطه با سراسر غالب ایالات متحده امریکا. معهذا، موریانه ها و راه علاج ها گاهی وقت ها بنابر موقعیت متفاوت هستند. بنابراین، شما ممکن است نیاز به مشورت با سرویس توسعه تشریک مساعی محلی خود هم داشته باشید تا توصیه های ویژه موقعیت خویش را دریافت نمایید.

سوال: چرا در باره موریانه ها نگرانیم؟
ج: موریانه ها در هر سال سبب میلیاردها دلار آسیب در ایالات متحده می شوند. آن ها اساسا از چوب تغذیه می کنند، اما به کاغذ، کتاب، عایق بندی و حتی آستر استخرهای شنا و سیستم های تصفیه آسیب وارد می کنند. موریانه ها می توانند به شاخه ها و درخت های زنده آسیب وارد کنند، اما اما اغلب مهاجم ثانویه گیاهان چوبی هستند که در حال زوال هستند. در حالی که ممکن است موریانه ها ساختمان را در هر زمانی آلوده کنند، آنها به ویژه هنگام خرید یا فروش خانه مهم هستند زیرا گزارش بازرسی/هجوم موریانه معمولاً شرط فروش است. علاوه بر تاثیر پولی، هزاران موریانه بالدار که در داخل خانه ظاهر می‌شوند، تجربه‌ای نامطلوب از لحاظ احساسی و عاطفی هستند؛ به غیر از این که موریانه‌ها بی‌صدا در بزرگترین سرمایه‌گذاری فرد مهمانی برپا می‌کنند.

ter p1 0543
تصویر 1- موریانه ها قادر به ایجاد خسارات پرهزینه هستند.
سوال: چرا هجوم ها اغلب در بهار اتفاق می افتند؟
ج: بهار معمولاً زمانی است که تعداد زیادی موریانه بالدار، معروف به "تجمع کننده" در داخل خانه ها ظاهر می شوند. در طبیعت، موریانه‌ها ازدحام می‌کنند تا پراکنده شوند و مستعمرات و کلنی های جدیدی ایجاد کنند. موریانه های بالدار که در اثر دماهای گرمتر و بارندگی تحریک می شوند، از کلنی خارج شده و به هوا پرواز می کنند. ازدحام کنندگان سپس به زمین می افتند، بال های خود را می اندازند، با یک جفت جفت می شوند و تلاش می کنند تا مستعمرات و کلنی های جدیدی در خاک ایجاد کنند. موریانه های ازدحام کننده که در داخل خانه ها ظاهر می شوند قادر به آسیب رسانی به چوب نیستند و فقط یک روز زنده می مانند. حذف آن ها به کمک جارو و جاروبرقی کاملا ممکن است.

ter p2 0543
تصویر 2- ظهور موریانه های بالدار در داخل خانه نشانه هجوم است.
سوال: چطور از آلودگی خانه خود مطلع شوم؟
ج: کشف موریانه‌های بالدار در داخل خانه تقریباً همیشه نشان‌دهنده نیاز به درمان ضمانت‌آلود است. چون ازدحام کننده ها جذب نور می شوند، اغلب در اطراف در و پنجره ها دیده می شوند. مردم، اغلب، در تشخیص موریانه های بالدار از مورچه ها دچار مشکل هستند؛ که در همان زمان سال ازدحام می کنند. موریانه ها دارای شاخک های مستقیم، کمر ضخیم یکنواخت و بال هایی به اندازه یکسان هستند. برعکس، مورچه ها دارای آنتن های خمیده، کمر باریک و بال های جلویی هستند که بلندتر از بال های عقب هستند.

ter p3 0543
تصویر 3- موریانه های ازدحام کننده، اغلب، با مورچه های بالدار اشتباه گرفته می شوند.
انبوه موریانه هایی که از کنده درختان، انبوه چوب ها و غیره در حیاط بیرون می آیند، لزوماً دلیلی برای نگرانی نیستند و به طور خودکار به معنای آلوده شدن خانه نیستند. از طرف دیگر، اگر انبوهی ها در کنار شالوده یا از ایوان ها یا پاسیوهای مجاور بیرون بیایند، احتمال زیادی وجود دارد که خانه نیز آلوده شود.

سایر نشانه‌های آلودگی؛ لوله‌های گلی خاکی است که بر روی دیوارهای پایه، تیرک های نگهدارنده، صفحات آستانه، تیرچه‌های کف و غیره امتداد می‌یابند. لوله های گلی عموما قطر مداد را دارند، اما گاهی ضخیم تر هستند. موریانه‌ها لوله‌ها را برای سرپناه می‌سازند، زیرا بین مستعمرات و لنی های زیرزمینی خود و این ساختارها حرکت می‌کنند. برای کمک به تعیین اینکه آیا هجوم و آلودگی فعال وجود دارد، لوله ها ممکن است شکسته شوند و باز گردند و حضور موریانه های کارگر سفید کرمی و کوچک در آن ها کنترل گردد. اگر یک لوله خالی باشد، لزوماً به این معنی نیست که آلودگی غیرفعال است. موریانه‌ها اغلب بخش‌هایی از لوله را رها می‌کنند در حالی که جاهای دیگر ساختار را جستجو می‌کنند.

ter p4 0543
تصویر 4- لوله های گلی نشانه دیگر موریانه ها است.

ter p5 0543
تصویر 5- مستعمرات موریانه‌ها حاوی «کارگران» زیادی هستند که چوب مصرف می‌کنند و تعداد کمتری «سرباز» (مرکز) با آرواره‌های اصلاح‌شده برای دفاع.
چوب آسیب دیده موریانه در امتداد دانه ها خالی می شود و تکه هایی از گل یا خاک خشک شده گالری های تغذیه را پوشانده است. چوب آسیب دیده توسط رطوبت یا انواع دیگر حشرات (مثلاً مورچه های نجار) این ظاهر را نخواهد داشت. گاهی موریانه‌ها سوراخ‌های کوچکی را از روی دیوار خشک یا گچ ایجاد می‌کنند که با تکه‌هایی خاک در اطراف حاشیه همراه است. آثار موج دار یا فرورفته در پشت دیوارپوش ها نیز می تواند نشان دهنده تونل زدن موریانه ها در زیر باشد.

ter p6 0543
تصویر 6- چوب آسیب دیده موریانه آستر خاکی گالری های تغذیه دارد.
در اغلب زمان ها هیچ شاخص واضحی از هجوم و آلودگی وجود ندارد. موریانه‌ها موجوداتی مرموز هستند و هجوم‌ها می‌توانند برای سال‌ها ناشناخته باقی بمانند؛ پشت دیوارها، پوشش‌های کف، عایق‌ها و سایر موانع پنهان می‌شوند. تغذیه و آسیب موریانه حتی می تواند در چوب های در معرض دید بطور غیر قابل تشخیص پیشرفت کند زیرا سطح بیرونی معمولاً دست نخورده باقی می ماند. تأیید موریانه ها اغلب به نگاه دقیق یک متخصص نیاز دارد. با این حال، حتی با تجربه ترین بازرس نیز می تواند علائم پنهان را نادیده بگیرد.

ter p7 0543
تصویر 7- موریانه ها مرموز هستند. این آسیب وقتی کشف شد که سر جاروبرقی تخته پایینی دیوار را شکست.
سوال: می توانم خودم مشکل خانه را علاج نمایم؟
ج: برای هجوم خانه بهتر است اینکار را نکنید. خلاصی از شر موریانه نیازمند مهارت تخصصی است. یک دانش ساخت ساختمان مورد نیاز است تا نواحی بحرانی که احتمالا راه ورود موریانه ها هستند شناسایی گردند. بسیاری از این نقاط بالقوه ورود پنهانی هستند و دسترسی به آن ها مشکل است.

کنترل موریانه نیاز به تجهیزات تخصصی از قبیل مته های سنگ قدرتمند، مخازن اسپری ظرفیت بالا، میله های فلزی بلند تزریق خاک نیز دارد. یک علاج عمومی ممکن است شامل صدها گالن آفت کش مایع، که موریانه کش نام دارد، باشد که در داخل زمین در راستای فونداسیون، زیر اسلب های بتنی، و در دیوارهای فونداسیون تزریق می شود.

بطور مختصر، کنترل موریانه کار حرفه ای است. یک استثنای محتمل ممکن است این باشد که جعبه پستی یا دیگر اجسام کوچک چوبی نچسبیده به خانه آلوده شده باشند. محصولات "دستی" که به صاحبان خانه در فروشگاه های خرده فروشی فروخته می شوند یا از طریق اینترنت خریداری می شوند، به ندرت مشکل موریانه موجود را ریشه کن می کنند.

سوال: چطور شرکت موریانه انتخاب کنم؟ چرا چنین تفاوتی در قیمت وجود دارد؟
ج: سوالات پیچیده ای وجود دارند. شرکت باید توسط دپارتمان کشاورزی یا سازمان مسئول برای کنترل منظم موریانه در ایالت شما دارای مجوز باشد. عضویت در انجمن کنترل آفات ایالتی آنها و/یا انجمن ملی مدیریت آفات نشان می دهد که این شرکت یک شرکت تاسیس شده با دسترسی به اطلاعات فنی و آموزشی مورد نیاز برای انجام صحیح کار است. همانند هر سرویسی، مراجع مفید هستند. تماس با حداقل چند شرکت را مد نظر قرار دهید. درخواست بازرسی و تخمین از بیش از یک مورد به تأیید وجود هجوم موریانه کمک می کند و به شما امکان مقایسه خدمات را می دهد.

شرکت ها انواع مختلف روش های کنترل و ضمانت نامه ها را ارائه می دهند. اگر موریانه ها برگردند، اغلب کنترل های مجدد منطقه آلوده بدون پرداخت هزینه اضافی صورت می گیرد. برخی از شرکت‌ها نیز آسیب‌های بعد از کنترل را ترمیم می‌کنند، اگرچه تعیین تاریخ شروع آسیب موریانه کار سختی است. در بعضی موارد، چاه‌ها، سیستم‌های زهکشی، کانال‌های حرارتی زیر دال یا فضاهای گربه رو، کنترل مطابق با استانداردهای صنعتی را غیرممکن می کنند. در موارد اینچنینی، هیچ ضمانتی ارائه نخواهد شد.

در هنگام انتخاب شرکت راحت باشید. موریانه ها به آرامی به چوب آسیب می رسانند. میزان خسارت ناشی از صرف یک روز، هفته یا ماه اضافی برای تصمیم گیری آگاهانه معمولاً بی اهمیت است. از شرکت هایی اجتناب کنید که با توجه به تاکتیک های ویژه یا نادر، به شما فشار می آورند که بلافاصله دست به انتخاب پیمانکار بزنید. کیفیت سر جمع کار کمتر از آن کسی که در نهایت کار را از آب در می آورد به شخص فروشنده بستگی دارد. کنترل موثر و ایمن موریانه نیاز به تکنسین مجرب دارد و نه کسی که فقط چند هفته ای از استخدام او سپری شده است.

سوال: کدام روش عمل موثرترین است؟
ج: دو رویه عمل عمومی وجود دارد: مایع و طعمه. موریانه کش های مایع برای دهه ها استفاده داشته اند. هدف آن ها فراهم کردن یک مانع ادامه دار در خاک بوده تا از ورود موریانه ها به ساختمان ها و آلوده نمودن آن ها ممانعت به عمل آورند. در اغلب موارد، موریانه های ساختمان ها می میرند، چون نمی توانند به علت رطوبت اضافی به خاک برگردند.
In most cases, termites already within the building die off as well, since they cannot return to the soil for supplemental moisture
( متن بالا را ترجمه کرده و به رایگان حامی ما شوید)
اغلب موریانه کش های اولیه بیش از آنکه موریانه های جستجوگر غذا را بکشند، آن ها را دور می کردند. محصولات رایجی همانند ترمیدور/ توروس(فیپرونیل)، پرمایس(ایمیداکلوپرید)، آلتریست( کلرانترانیلیپرول) غیر دور کننده بوده و موریانه هایی که در حوزه های مورد عمل تونل می زنند کشته خواهند شد. چنین محصولاتی معمولا در نخستین سعی کنترل کننده های قابل اعتمادتر هجوم ها هستند.

ter p8 0543
تصویر 8- دو اختیار عمل برای موریانه: کاربرد مایع(چپ) و طعمه( راست)
طبقه دیگر عمل طعمه گذاری است. طعمه های موریانه شامل غذای پایه سلولزی ترکیب شده با یک ماده آرام عمل کننده کشنده برای موریانه ها است. طعمه ها در زیر زمین حیاط و در داخل ایستگاه های پلاستیکی استوانه ای قرار داده می شوند. دیگر انواع ایستگاه های طعمه در پاره ای مواقع بطور اضافی در روی لوله های گلی فعال داخلی گذاشته می شوند. موریانه های جستجوگر طعمه را می خورند و آن را با جفت های لانه خود به اشتراک می گذارند و در نتیجه تعداد موریانه ها به تدریج کاهش می یابد. در بعضی از خاصیت ها، طعمه ها ممکن است شامل تنها شکل عمل باشند. در دیگران؛ آن ها ممکن است با کاربردهای مایع در حوزه هایی که موریانه ها مشاهده شده اند تکمیل گردند.

بی توجه به اینکه از کدام تقرب استفاده می شود، مهم است که یک تکنیسین مجرب داشته باشیم که توسط یک شرکت کنترل آفت قابل اعتماد پشتیبانی گردد.

سوال: آیا کل خانه نیازمند عمل است یا می توان تنها جاهایی که موریانه ها دیده شده اند را مورد عمل قرار داد؟
ج: کلنی های موریانه های زیرزمینی ممکن است حاوی هزاران نفر از افراد باشد که در جهات مختلف به دنبال غذا هستند. به این دلیل، رویه های موضعی «نقطه‌ای» معمولاً یک قمار محسوب می‌شوند، مگر در مواردی که عمل مجدد مربوط به گارانتی باشد. اکثر شرکت‌های معتبر کنترل آفات، رویه نقطه‌ای را تضمین نمی‌کنند، زیرا احتمال دارد موریانه‌ها در نهایت نقاط ورودی دیگری به ساختمان پیدا کنند.

بسیاری شرکت ها کاربردهایی که در اصطلاح "محیطی" نام دارند را پیشنهاد می دهند که در آن از یک محصول مایع همانند ترمیدور استفاده می شود. عموما، این رویه در بر دارنده اطراف کل خروجی خانه و عملکرد نقطه ای مناطق داخلی پر ریسک یا آلوده است. به سبب قابلیت اعتماد به چنین روش هایی، بسیاری از شرکت ها بیمه حوادث بازگشت موریانه ها را پیشنهاد می دهند. چنین ضمانت‌هایی معمولاً تصریح می‌کنند که شرکت بدون پرداخت هزینه اضافی، به شرط تمدید سالانه، منطقه یا مناطق آسیب ‌دیده را نوسازی کرده و مورد عملکرد مجدد قرار می دهد. خرید خدمت هرگونه عملیات کنترلی موریانه بدون قرارداد خدمات مستمر کمی قمار است.

 سوال: رویه چه مدتی طول می کشد؟
ج: تمام موریانه کش های مایع، برای کنترل موریانه ها، به مدت دست کم 5 سال مد نظر قرار گرفته اند؛ هنگامی که متناسب با برچسب دستورالعمل اعمال گردند. مدت زمان کنترل در هر خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: اینکه کدام محصول موریانه‌کش استفاده شده است، دقت کاربرد، منطقه کشور، شرایط محیطی محلی، و تراکم موریانه‌ها در ملک. اگر موریانه ها ازدحام کنند و سال بعد از کنترل به هجوم ساختار ادامه دهند، به دلیل تجزیه موریانه کش نیست، بلکه به این دلیل است که آفات یک شکاف مورد عمل قرار گرفته نشده در مانع شیمیایی پیدا کرده اند.

سوال: کدام مواد شیمیایی برای اعضای خانواده یا حیوان خانگی آسیب رسان است؟
ج: موریانه کش ها بطور گسترده در جهت تاثیرات معکوس روی سلامتی تست می شوند. قبل از اینکه هر محصول بتواند مورد استفاده قرار گیرد، مطالعات متعددی توسط تولید کننده راهبری می شود و به وسیله سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا بطور مستقل ارزیابی می گردد. بر پایه دانش رایج، آفت کش های ثبت شده هیچ خطر مهمی روی انسان ها، حیوانات خانگی و محیط زیست ندارند؛ اگر مطابق دستورالعمل برچسب مورد استفاده قرار گیرند. با وجود خطر ناچیز سلامتی ناشی از کنترل صحیح موریانه، کسانی که نگرانی های تمام نشدنی دارند باید با پزشک خود مشورت کنند. اغلب محصولات مایع جدیدتر اساسا بو ندارند. افرادی که نگران هستند ممکن است بخواهند خانه خود را با طعمه کنترل کنند.

سوال: اگر موریانه‌ها پس از کنترل همچنان به خانه‌ام هجوم می‌آورند، آیا فریب خورده‌ام؟
ج: نه لزوما! بر خلاف سرویس هایی همانند لوله کشی یا کارهای برقی، کنترل موریانه موجودات زنده را در بر می گیرد. حتی بهترین رویه های انجام شده توسط شرکت های کنترل آفات متخصص و دارای دانش کافی هم ممکن است در زمان هایی شکست بخورند و ان مواقع هنگامی است که موریانه ها راه خود را از میان گپ ها و شکاف های مورد عمل قرار نگرفته در خاک پیدا می کنند. در حالی که هدف ایجاد یک مانع شیمیایی مداوم و غیرقابل نفوذ است، دستیابی به آن در عمل واقعی دشوار است. در حالت طعمه، ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا موریانه ها تاسیسات زیر زمینی را پیدا کنند و ماه های بیشتری برای اینکه به کنترل نائل شویم. نکته کلیدی این است که با یک شرکت معتبر کنترل آفات که تکنسین های با تجربه و وظیفه شناس استخدام کرده اند عقد قرارداد نمایید.در صورت خرید خدمت مشتری و نگهداری بیمه نامه، شرکت ها بدون دریافت هزینه اضافی برگشته و جاهای تاثیر پذیرفته را مورد عمل دوباره قرار می دهند.

ter p9 0543

تصویر 9- بهترین کار این است که بازرسی ها و کنترل ها توسط تکنسین های مجرب صورت گیرند.
پیشگیری و کنترل موریانه کارهای پیچیده ای هستند.

احتیاط: استفاده از برخی محصولات ممکن است در کشور یا ایالت شما قانونی نباشد. لطفا قبل از استفاده از هر آفت کش ذکر شده در این سند، آن را با عامل محلی یا منبع معتبر اداری چک کنید. برای استفاده ایمن از هر آفت کش، همیشه دستورالعمل برچسب را خوانده و از آن پیروی نمایید.