نیم نگاه


midanidVERY

 5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

فوری! فروشی! بدون معطلی! در انبار فقط یک سطل بوکاشی و دو بسته سبوس موجود است! در صورت تمایل به خرید، قبل از دیگران، تماس بگیرید!!

HUOS TOTAL

RUMI4

پنج انگل که رو و داخل پوست شما زاد و ولد می کنند.( کد 0650)

شپش در میان کودکان مدرسه‌ای شایع و ناخوشایند است، زیرا به راحتی پخش می‌شود. از میان سه کلاس اصلی انگل ها که می توانند سبب بیماری در انسان شوند، پروتوزوآها، کرم ها و انگل های بیرونی، شپش یک انگل خارجی است که وفق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده امریکا بدترین حاملین را دارد. این به خاطر این است که شپش ها خزنده های چندشی هستند که به پوست می چسبند یا داخل آن فرو می روند. بر خلاف پروتوزوآها و کرم ها، که در دستگاه گوارش زندگی می کنند، انگل های بیرونی برای بقا وابسته به خون ما هستند. این ها شامل هر چیزی هستند؛ از کنه و کک گرفته تا شپش و مایت.

par P1 0650

اما چه تعداد از آن ها واقعاً روی پوست یا در پوست ما تولید مثل می کنند؟

محتویات

1- شپش
2- کک افریقایی و امریکایی
3- گال
4-کرم لوله ای لوا لوا
5- مگس پاشنه انسان
1. شپش

شپش ها یک آفت واقعی هستند. اگر والد بچه مدرسه ای هستید، احتمالا تا الان آن را شناخته اید. سه دسته بزرگ از شپش ها وجود دارد که انسان را مبتلا می کنند: شپش سر، بدن و شرمگاه. شپش ها با نیش زدن و خون آشامی از میزبان خود تغذیه می کنند. شپش بدن در خود پوست زندگی نمی کند و فقط برای تغذیه بطرف پوست حرکت می کند. اما شپش های سر و شرمگاهی مستقیما روی پوست زندگی می کنند.

شپش نمی تواند پرواز کرده و یا بجهد. او فقط می تواند بخزد. وقتی شپش ماده تخم گذاری می کند، اینکار را در پایه شفت مو انجام می دهد. تخم ها، یا bنیت هاb، بیضوی هستند و معمولا سفید، زرد و یا رنگ مویی که به آن چسبیده اند هستند. لاروها بعد از چند روز سر از تخم در می آورند. یک کمی بیش از یک هفته بعد، لارو به بالغی تبدیل می شود که می تواند تولید مثل نماید.

شپش را از چند راه می توان درمان کرد. در اغلب این درمان ها از شامپوهای طبی استفاده می شود. شپش انسان از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل می شود. به عبارت دیگر،شما شپش را از حیوان نمی گیرید.

2- کک افریقایی و امریکایی

par P2 0650

کک امریکایی و افریقایی یک انگل است که برای تغذیه خودش را به پوست میزبان قفل می کند؛ عموما به پنجه، کف و پاشنه پا. سازمان جهانی بهداشت

کک امریکایی و افریقایی( تونگا پنترنس) با نام های زیادی شناخته می شود، از قبیل کک جیگر و کک ماسه. بی توجه به اینکه آن را چه بنامیم، این کک انگلی است که برای تغذیه به پوست میزبان قفل می شود؛ عموما به پنجه، کف و پاشنه پا. سپس کک از طریق پاهای عقبی، تنها قسمت کک که به مجرد قفل شدن در معرض هوا باقی می ماند، نفس می کشد، دفع مدفوع می کند و تخم گذاری می نماید.

کک های جیگر ماده به داخل پوست میزبان نفوذ می کنند و صدها تخم می گذارند. این دوره تخم گذاری می تواند تا سه هفته طول بکشد. به مجرد اینکه تخم های او باز شدند، کک میزبان خود را نیش می زند و چرخه ادامه می یابد. به مجرد اینکه کک های جدید رشد کردند، حوزه اطراف آن ها متورم شده و دردناک و دارای خارش می گردد. عفونت "تونجیازیس"نامیده می شود.

کک افریقایی و امریکایی اساسا در نواحی امریکای جنوبی و افریقا پیدا می شود. این کک معمولا به بین پنجه های میزبان حمله می کند، ولی می تواند به دیگر قسمت های بدن میزبان هم بخوبی قفل شود. کک ها همچنین می توانند سبب نکروز، مرگ بافتی، شوند که اغلب باید با ابزارآلات جراحی بیرون آورده شود.

3-گال

par P3 0650

گال؛ مایت خارشی

گال ها مایت های ریزی هستند که زیر پوست زاد و ولد می کنند و ایجاد راش هایی می کنند که بطور باورنکردنی خارش ایجاد می کند.

انگل میکروسکپی دیگر که زیر پوست ما تخم ریزی می کند گال است.(سارکوپتس اسکابیه) این مایت های کوچک از شخصی به شخص دیگر از طریق تماس پوستی انتقال پیدا می کنند و سبب راش پوستی خارشی شدید در جایی می شوند که گال تونل حفر می کند. گال ها به ویژه در خانه های پر جمعیت یا اجتماعات دارای جمعیت متراکم مشکل زا هستند. زندان ها، خانه های پرستاری و اماکن مراقبت از بچه ها استعداد شیوع را دارند. بدتر این است که، بار اول که شخص آلوده می شود ممکن است تا دو ماه علامتی از خود بروز ندهد، اما در طی این مدت بیماری هنوز مسری است.

مایت جرب در داخل پوست حفاری می کند و چرخه زندگی خود را همانجا سپری می سازد، که شامل تخم گذاری هم هست. یک واریته به نام نروژی یا کبره، گال به ویژه شدید است. این مایت با کبره های ضخیم پوست و تعداد زیاد مایت ها و تخم های جرب مشخص می شود. این اساسا در مردمی اتفاق می افتد که دچار نقص سیستم ایمنی بوده و یا کهنسال می باشند. جرب های کبره بسیار مسری هستند و می توانند با تماس مستقیم و از طریق البسه، رختخواب و مبلمان و اسباب اثاثیه آلوده انتقال یابند.

جرب ها نسبتا آسان با جرب کش ها مداوا می شوند.(تجویزهایی که مایت ها و تخم ها را می کشند.) عمومی ترین آن ها در شکل کرم یا پماد هستند.

2- کرم لوا لوا

par P4 0650

این مثال متعلق به بیمارستان لاپاز مادرید در اسپانیا است که از زن 18 ساله ای که از توده خارجی در چشمش رنج می برد گرفته شده است. دکترها یک کرم 4.7 سانتیمتری مرده پیدا کردند، که آن ها با جراحی خارج کردند. مجله امریکایی بهداشت و طب گرمسیری

این را تحت عنوان "امیدوارم هرگز یقه مرا نگیرد" بایگانی کنید. کرم لوا لوا یک نماتود بلند چند سانتیمتری است که از طریق نیش مگس آهو( چریسوپس) میلیون ها نفر را در غرب و مرکز افریقا آلوده کرده است. این کرم می تواند برای سال ها بطور غیر آلوده در میزبان انسانی باقی بماند. بعضی از انسان ها دارای تورم خارشی هستند که به ویژه در مفصل ها می آید و می رود. نشانه های دارای عمومیت کمتر شامل خارش کل بدن، درد ماهیچه، درد مفصل و خستگی می باشد.

اما یک روز که شخص عفونی و آلوده ممکن است احساس چیز عجیبی در چشمش کند و در آینه فقط برای دیدن، برانداز، نگاه کند، یک کرم کوچک در کره چشمش می بیند. به همین دلیل کرم لوا لوا بطور مختصر " کرم چشم افریقایی" نامیده شده است. این بیماری در کشورهایی همانند کامرون و سودان بومی شده است.

به مجرد ردیابی، عفونت( لویازیس) می تواند با داروی دی اتیل کاربامازین معالجه شود. این دارو در مراحل اولیه، انگل را در خون از بین می برد. ولی کرم های بالغ چشم برای بیرون آمدن نیاز به عمل جراحی دارند.

1-مگس پاشنه انسانی

par P5 0650

لارو مگس پاشنه انسان با ژل نفتی درمان می شود تا لاروها را مجبور به خارج شدن از پوست کند. مجله طب اضطراری

مگس پاشنه انسانی( درماتوبیا هومینیس) در نواحی حاره امریکای مرکزی و جنوبی و دریای کارائیب یافت می شود. آن یکی از چندین مگسی است که می تواند سبب عفونت بافت توسط لارو مگس( کرم حشره) شود. خود مگس مامن هیچ مرضی نیست، اما لارو پوست پستانداران را عفونی می کند( به ویژه انسان) و در مرحله لاروی در لایه زیر پوستی زندگی می کند. این جایی است که خرابکاری به بار می نشیند و جوش های دردناک ایجاد می گردد. این نوع عفونت میازیس نام دارد.

مگس پاشنه به دیگر حشرات تغذیه کننده وابسته است تا کارش را خوب انجام دهد. آنها سایر خونخواران را می گیرند و تخم های بالغ خود را روی آنها، که معمولا پشه ها و کنه ها هستند، می گذارند. وقتی این ها برای خونخواری می آیند، تخمشان واکنش نشان داده و باز می شود. سپس، لارو وارد پوستی می شود که می تواند برای تا 10 هفته آنجا بماند و از طریق یک سوراخ هوا تنفس کند.

لارو مگس پاشنه انسانی می تواند ضایعه برجسته ای در پوست ایجاد کند که سخت و دردناک می شود. بعضی وقت ها، آدم های آلوده حتی می توانند احساس کنند لارو در حال حرکت است. به همین دلیل است که درمان اغلب شامل استفاده از ژل نفتی برای مسدود کردن سوراخ هوا می‌شود، که باعث می‌شود حشره یا لارو خارج شود، هرچند در موارد دیگر باید با جراحی برداشته شود.

سوالات پر تکرار انگل های پوستی

نشانه های موجودیت انگل چه هستند؟

وابسته به اینکه کدام انگل فرد را درگیر کرده است، علایم و نشانه های مختلفی دیده می شوند؛ اما برخی از رایج‌ترین آن‌ها مشکلات مداوم روده بدون دلیل واضح، نوسانات خلقی، تغییرات شدید انرژی و وزن، مشکلات پوستی خارج از هنجار فرد، و مشکلات خودایمنی هستند.

چه نوع انگلی داخل پوست انسان نقب می زند؟

برخی از انواع رایج آن عبارتند از: کک امریکایی و افریقایی( چیگو)، مگس پاشنه، کنه گال، کرم پیچشی و سرکاریا. خیلی از این موجودات جفتگیری کرده، در زیر پوست نقب می زنند و تخم گذاری می کنند و در نهایت محصول از پوست بیرون می آیند.

آیا انگل های داخلی سبب خارش می شوند؟

اگرچه در همه موارد این اتفاق نمی افتد، کرم های روده می توانند باعث ایجاد بثورات و خارش در اطراف مقعد یا فرج شوند.

عمومی ترین انگلی که در امریکا باعث بیماری می شود چیست؟

انگل‌ها دیگر در ایالات متحده چندان رایج نیستند. بیشتر آمریکایی‌ها در سفر به کشورهای دیگر به آن ها مبتلا می‌شوند . اما این بدان معنا نیست که کاملاً ریشه‌کن شده‌اند. عفونت های انگلی مورد توجه سی دی سی عبارتند از: بیماری شاگاس، سیکلوسپوریازیس، سیستی سرکوزیس، توکسوکاریازیس، توکسوپلاسموزیس، تریکومونیازیس.

چه انگلی سبب خارش پوست می شود؟

عمومی ترین انگل هایی که سبب خارش می شوند جرب، شپشک عانه و ساس هستند.

کدام انگل ها می توانند در موی انسان زندگی کنند؟

مایت های پوست(جرب)، شپش سر( یا مو)، شپش بدن( شپشک عانه)، دمودکس( مایت های فولیکول مو)، کنه ها همگی می توانند در موی انسان زندگی کرده و پنهان بمانند.