چاپ
بازدید: 894

از اکسالات تا کلسیم( کد 0497)
آیا می دانستید که از هر 10 نفر یکی در طول عمر خود به سنگ کلیه مبتلا می شود؟ مطالعات اخیر نشان داده اند که نرخ های سنگ کلیه در سراسر کشور رو به افزایش می باشند.( مطلب ترجمه است. مترجم) دانش جدید باور دارد که بعضی از تصورات غلط ممکن است در این افزایش متهم باشند.

موسسه کلیه ملی با دکتر آلان جاگرو، یک متخصص سنگ کلیه از مدرسه طب دانشگاه ویسکانسین و بهداشت عمومی، همکاری کرد تا به شما کمک کند از تصورات غلط و افسانه های رایج سنگ کلیه پرده گشایی نمایید.

عرق خود را کم تخمین نزنید

سونا، یوگای داغ و تمرینات سنگین ممکن است برای سلامتی شما خوب باشند، اما این ها ممکن است سنگ کلیه هم ایجاد کنند. چرا؟ از دست دادن آب از طریق عرق، خواه حاصل این فعالیت ها باشد و خواه به علت گرمای تابستان، منجر به تولید ادرار کم می شود. هر چه شما بیشتر عرق کنید، ادرارتان کمتر می شود. این امر باعث می شود که مواد سنگ ساز ته نشین شوند و در جهاز ادراری و کلیه ها باند شوند.

یکی از بهترین روش های جلوگیری از سنگ کلیه نوشیدن آب فراوانی است که باعث تولید ادرار زیاد می شود. پس، اطمینان داشته باشید که آب زیاد وارد بدنتان شده است؛ به ویژه وقتی نامزد تمرینات و فعالیت هایی هستید که باعث عرق کردن زیاد می گردد.

آن فقط اگزالات نیست

اگزالات بطور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود؛ از جمله میوه و سبزی، آجیل و تخمه، غلات، بنشن و حتی شکلات و چای. مثال هایی از غذاهایی که شامل سطوح بالایی اگزالات هستند عبارتند از: بادام زمینی، ریواس، اسفناج، چغندر ، شکلات و سیب زمینی شیرین. معتدل کردن ورود این غذاها ممکن است برای مردمی مفید باشد که سنگ اگزالات کلسیم، نوعی سنگ کلیه، تشکیل می دهند.

یک فهم غلط عمومی این است که کاهش غذاهای غنی از اگزالات در رژیم غذایی شما فقط احتمال تشکیل سنگ های کلیه اگزالات کلسیم را کاهش می دهد. در حالی که در مقام تدوری این موضوع ممکن است واقعیت داشته باشد، از نقطه نظر تندرستی یا بهداشت عمومی این یک تقرب هوشمندانه نیست. اغلب سنگ های کلیه موقعی تشکیل می شوند که در حالی که ادرار بوسیله کلیه ها تولید می شود، اگزالات با کلسیم باند می شود.

مهم است که در یک وعده غذایی، غذاهای غنی از اگزالات و کلسیم را با هم بخورید و بیاشامید. در انجام این امر، محتملتر است که قبل از فرآیند کلیه، اگزالات و کلسیم در معده و روده با یکدیگر باند شوند و در این صورت احتمال کمتری وجود دارد که سنگ کلیه تشکیل شود.

کلسیم دشمن نیست

با این حال می تواند مشکل جدی ایجاد کند! به دلیل نام و ترکیب، خیلی ها کلسیم را متهم اصلی سنگ های اگزالات- کلسیم می دانند. دکتر جاگرو گفته است: " من هنوز بیمارانی را می بینم که تعجب می کنند چرا با وجود حذف کلسیم از رژیم غذایی باز هم با سنگ های دوباره رجعت کننده مواجه می شوند" او ادامه می دهد: "من حتی بیمارانی داشته ام که می گویند دکترهایشان به آن ها گفته اند ورودی کلسیم به بدن را قطع نمایند" یک رژیم غذایی با کلسیم پایین، واقعا، می تواند شانس مواجهه با بیماری سنگ کلیه را افزایش دهد.

کلسیم را کم نکنید. از سدیم رژیم غذایی کم نموده و غذاهای غنی از کلسیم را با غذاهای غنی از اگزالات جفت نمایید.

یکی نیست و انجام می شود

دفع سنگ کلیه به عنوان یکی از دردناکترین تجاربی که شخص می تواند در طول زندگی داشته باشد تشریح می شود، اما متاسفانه، آن همیشه یک واقعه یکباره نیست. مطالعات نشان داده اند که حتی یک سنگ کلیه به میزان قابل ملاحظه ای احتمال داشتن دیگری را افزایش می دهد. دکتر جاگرو گفته است: " اغلب مردم می خواهند چیزی انجام دهند که بتوانند اطمینان حاصل کنند آن دوباره اتفاق نخواهد افتاد. او اضافه کرده است: "متاسفانه، بعد از اولین سنگ، به نظر نمی رسد مردم تغییراتی که نیاز دارند را اعمال نمایند."

پژوهش های راهبری شده توسط دکتر جاگرو نشان می دهند که افراد دارای سنگ کلیه همیشه به توصیه های نفرولوژیست ها و متخصصین کلیه و مجاری ادراری اعتنا نمی کنند. حدود 15 درصد از بیماران سنگ کلیه داروهای تجویزی را مصرف نکردند و 41 درصد از توصیه های تغذیه ای که از رخ دادن مجدد سنگ پیشگیری می کند پیروی نکردند. بدون دارودرمانی درست و تنظیم رژیم غذایی، سنگ ها می توانند برگردند و رخداد مجدد سنگ کلیه می تواند شاخصی از دیگر مشکلات از قبیل بیماری کلیه باشد.

وقتی زندگی سنگ های کلیه شما را به دست می گیرد

و به قول معروف: "لیموناد درست کن!" مد نظر قرار دادن علاج های رژیمی در کنار داروهای تجویزی مهم است.

دفعه بعد که به سوی یک ایستگاه لیموناد می رانید، کلیه ها را هم در نظر بگیرید. سنگ های کلیه مزمن، اغلب، با یک سیترات قلیایی( اسیدیته پایین) همانند سیترات پتاسیم که کمک به پیشگیری از سنگ های ویژه می کند درمان می شوند؛ اگر سیترات ادرار پایین باشد و سطوح پی اچ ادرار خیلی پایین باشند( یا بسیار اسیدی). آب میوه های مرکبات حاوی سیترات هستند( اسید سیتریک)، اما مقادیر بالا ممکن است مورد نیاز باشند. کنسانتره آب لیمو( 4 اونس در روز)، مخلوط شده با آب، می تواند مد نظر قرار گیرد. سیترات قلیایی می تواند تجویز شود و روی پیشخوان هم قابل دسترسی است( بدون نسخه به فروش می رسد) سیترات قلیایی می تواند با یک ماده معدنی همانند سدیم، پتاسیم یا منیزیوم داده شود تا کمک به جلوگیری از تشکیل سنگ نماید. هدف، افزایش سیترات اوره( برای جلوگیری از سنگ های کلسیم) و افزایش پی اچ اوره( یا ایجاد اوره با اسیدیته کمتر یا قلیاییت بیشتر) برای جلوگیری از اسید اوریک و سنگ های سیستین است. هدف این است که پی اچ در حد تعادل نگهداری شود. با یک پزشک یا متخصص بهداشت دیگر صحبت کنید و درک کنید که کدام اختیارات معالجه مناسب شما هستند؛ از محصولات روی پیشخوان گرفته تا درمان های خانگی. مردم دارای بیماری کلیه ممکن است نیاز داشته باشند ورودی سدیم، پتاسیم یا دیگر مواد معدنی به بدن خود را مد نظر قرار دهند؛ وابسته به مرحله بیماری کلیوی و یا دیگر عوامل.

تمام سنگ های ایجاد شده معادل نیستند

علاوه بر سنگ های اگزالات کلسیم، دیگر نوع عمومی سنگ های کلیه، سنگ های اسید اوریک است. گوشت قرمز، گوشت دل و روده، سخت پوستان غلظت های زیادی از ترکیبات شیمیایی طبیعی دارند که به عنوان پورین شناخته می شود. دکتر جاگرو گفته است: " ورودی بالای پورین منجر به تولید بیشتر اسید اوریک می شود و بار اسیدی بیشتر برای کلیه ها تولید می کند که دفع می شوند." دفع اسید اوریک بیشتر منجر به پایین تر آمدن پی اچ کلی ادرار می گردد، که به معنی این است که ادرار اسیدی تر شده است. غلظت بالای اسید ادرار باعث می شود که سنگ های اسید اوریک راحت تر تشکیل شوند.

برای پیشگیری از سنگ های اسید اوریک، غذاهای دارای پورین بالا از قبیل گوشت قرمز، دل و روده، سخت پوستان را حذف کنید و از رژیم غذایی سالمی که بطور عمده شامل میوه و سبزی، غلات کامل و محصولات لبنی کم چرب پیروی نمایید. غذاها و نوشیدنی های شیرین شده با قند، به ویژه آن هایی که شامل مقدار بالایی شیره ذرت فروکتوز بالا را محدود نمایید. الکل را محدود کنید، زیرا می تواند سطوح اسید اوریک خون را افزایش دهد و به همان دلیل از رژیم های غذایی سخت اجتناب نمایید. خوردن کمتر پروتئین حیوانی و خوردن بیشتر میوه و سبزی کمک می کند تا اسیدیته ادرار کم شود و این کمک می کند تا احتمال تشکیل سنگ کاهش یابد.