چاپ
بازدید: 1487

افسانه هایی در باره ته نشست آهک شیر آب و سنگ کلیه( کد 0500)

آیا ته نشست های آهک شیر آب سبب سنگ کلیه می شود؟ آیا آب سخت مشکلات سلامتی دیگر به همراه دارد؟

حدود 30 درصد مردم اسپانیا و ایتالیا آبی می نوشند که سختی کلسیم دارد. بخش هایی از امریکای شمالی هم همین وضعیت را دارد. آیا آن ها حق دارند نگران باشند، یا همه چیز فقط به ذهنیت منفی بیماران ربط پیدا می کند؟

ما مصمم به جستجو و پرده گشایی افسانه ها شدیم.

چه چیز سبب سختی آب و ایجاد ته نشست کلسیم می گردد؟

بیش از 60 درصد خانه های اروپایی و امریکایی آب سختی دارند که از شیر بیرون می آید. این به معنی این است که هر چند این آب غنی از مواد معدنی است، مستعدتر برای تشکیل ته نشست آهکی می باشد.

myt P 0500

منبع آب سخت، عموما، رودخانه ای با مقدار زیادی ته نشست است که آب در مسیر خود به تصفیه خانه جمع کرده است. در ضمن، آب سخت ممکن است از دریاچه یا آب زیر زمینی هم بیاید. عبارت "ته نشست آهکی" معمولا به مفهوم ترکیب کلسیم و منیزیوم است که تشکیل ته نشست را می دهند و این ته نشست در کتری های چای، دستگاه های قهوه، لیوان ها، اطراف شیرها و دیگر جاها رسوب می کنند. این همچنین یک دلیل خوب برای این است که شما هر چند وقت یکبار هواده های شیرها را تمیز می کنید.

تصفیه خانه های آب عموما به دلایل زیر اقدام به نرم کردن و سختی گیری از آب نمی کنند:

1- با تصفیه، مواد معدنی مفید هم از آب حذف خواهند شد.
2- هزینه های بالای انرژی، مواد و تاثیرات زیست محیطی
3- ممکن است روی مزه آب تاثیر نامطلوب( منفی) گذاشته شود.

خطرات بهداشتی کلسیم و ته نشست کلسیم چه ها هستند؟

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است. استخوان ها و کلیه های ما به این ماده نیاز دارند. شواهدی که بیان کند سختی آب شیر روی تشکیل سنگ کلسیم تاثیر می گذارد ضعیف است.

اول از همه، بهترین چیزی که شما می توانید برای جلوگیری از سنگ کلیه انجام دهید نوشیدن آب فراوان است( سخت یا نرم) نوشیدن آب اضافی، موادی که در ادرار باعث تولید سنگ می شوند را رقیق می سازد. نوشیدنی های درست شده از مرکبات، همانند آب پرتقال و لیموناد، به وقوع این امر کمک می کنند. سیترات این نوشیدنی ها کمک به بلوکه شدن تشکیل سنگ می کند.

بعد، اغلب مطالعات طولانی مدت بزرگ رابطه خیلی کم یا عدم رابطه را بین سنگ کلیه و مصرف آب سخت نشان می دهند. برای عموم مردم باید مصرف آب سخت را مترادف با عدم موجودیت خطر فزاینده در نظر گرفت. البته، کسانی که به دلیل وضعیت بهداشتی ضعیف با افزایش خطر روبرو هستند ممکن است پزشکان را وادار نمایند در این رابطه به آن ها هشدار لازم را بدهند.

اگر سنگ کلیه دارید، باید از توصیه های دکتر پیروی نمایید. آب بطری شده و آب شیر ممکن است دارای مواد معدنی باشند که برای مصرف افراد دارای سنگ کلیه توصیه نمی شوند.

چه پژوهش هایی در باره آب سخت( کلسیم بالای منتج از پوسته آهکی) شامل سنگ کلیه بوده است؟

آب سخت سبب سنگ کلیه نمی شود، اما ممکن است خطر ایجاد سنگ کلیه را بیشتر کند. پژوهش ها نشان می دهند که اگر بعد از معالجه سنگ کلیه آب سخت بنوشید، احتمال گسترش عوارض افزایش خواهد یافت. دکتر شما به شما در باره بهترین راههای جلوگیری از وقوع دوباره سنگ کلیه و تاثیرات بالقوه تندرستی استفاده از آب سخت توصیه هایی خواهد نمود.

ولی پژوهش ها نشان داده اند که کیفیت آب مصرفی به اندازه کمیت آن مهم نیست و این کمیت آب مصرفی است که بیشترین تاثیر را در وقوع سنگ کلیه دارد.

با این حال، شواهدی بر این نکته دلالت دارند که آب خیلی سخت( آب غنی از مواد معدنی) با جامدات کل محلول بالای 400 پی پی ام خطر سنگ کلیه را بیشتر می کند. در اغلب موارد سنگ های کلیه، خون بدن آدمی، به سبب مشکلات ویژه ذاتی، شروع به جذب کلسیم بیشتر از آنچه واقعا نیاز دارد از آب و غذا می کند. در نتیجه، در فرآیند دفع، کلسیم مازاد در دیواره های کلیه ته نشین می شود.

کلسیم از کجا می آید؟

ما کلسیم را به همان خوبی خیلی از دیگر مواد غذایی از قبیل لوبیا، بادام، عدس و آب شیر از طریق محصولات لبنی هم به دست می آوریم. خوردن در رژیمی که مقدار بالایی پروتئین، سدیم( نمک) و قند باشد ممکن است احتمال ابتلا به بعضی از سنگ های کلیه را بالا ببرد. این به ویژه با رژیم بالای سدیم در ارتباط است. نمک خیلی زیاد در رژیم شما، مقدار کلسیمی که کلیه های شما باید فیلتر کنند را افزایش می دهد و به میزان زیادی خطر ابتلا به سنگ کلیه را زیاد می کند.

کدام ها عوامل اصلی سنگ های کلیه هستند؟

با بیانی طنز گونه و طعنه آمیز، دلیل نمره یک ابتلای شما به سنگ کلیه این است که آب به مقدار زیاد ننوشیده اید!

چطور می توانید ته نشست های آهکی آب شیر را بگیرید؟

از یک متخصص فیلتر آب سوال کنید و او محدوده ای از راه حل های گران قیمت را به شما معرفی می کند که با استفاده از آن ها می توانید از طرق بهره گیری از نرم کننده کننده های نمک و تبادل یونی تا فیلترهای اسمز معکوس پنج مرحله ای مشکل را حل نمایید. هرچند، اغلب محلول ها تاثیر افراطی داشته و باعث می شوند آب بوی بد بگیرد و یا برای محیط زیست مضر هستند.

تا زمان های اخیر، اغلب گزینه های خریدنی تنگ های آب بودند که از رزین های تبادل یونی استفاده می کردند. عموم آن ها فقط 50 درصد پوسته های آهکی را کم می کردند و نیاز داشتند که ماهی یکبار تعویض شوند. با این حال، آن ها حداقل تا اندازه ای کار می کردند.

خوشبختانه، امروزه فناوری بدیع جدیدی وجود دارد که بسیار کارآمدتر است. آخرین فیلتر های TAPP2 به مدت 2 تا 3 ماه، ته نشست های آهکی را تا 80 درصد کم می کنند. فقط کاتریج آن ها را باید به موقع پر نمایید.

نتیجه گیری در مورد اثرات بهداشتی و تندرستی پوسته های آهکی

در نتیجه، شواهدی که بگوید کلسیم شیر آب سبب تشکیل سنگ کلیه می شود ضعیف است. با این حال، هنوز چیزهای زیادی در مورد آب لوله کشی نمی دانیم. بنابراین اگر می خواهید در حاشیه امنیت باشید، فیلتر پوسته آهکی را بررسی کنید.

منبع این متن: این متن بر پایه پژوهش های علمی منتشر شده توسط NIH، فارغ التحصیل هاروارد، سازمان های راهگاه پژوهشی و دیگر سازمان های پژوهشی نوشته شده است. هر چند، این یک توصیه پزشکی نیست. اگر تاثیرات بهداشتی و تندرستی پوسته های آهکی را ملاحظه کردید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.