نیم نگاه


midanidVERY

شخصی بد ما به خلق می گفت               ما چهره ز غم نمی خراشیم

ما خوبی او به خلق گفتیم                  تا هر دو دروغ گفته باشیم!

 5comver0007

 

 09122039437     09224055895     02188331528     09190288290  

بیشتر افرادی که در خرید سطل کمپوست ساز بوکاشی مردد هستند به مقدار کود جامد حاصله از هر سطل در هر دوره توجه دارند، در حالی که آنی که خرید سطل را دارای توجیه اقتصادی می کند کود مایعی است که معمولا هفته ای دو یا سه بار تولید می شود؛ چیزی که اصلا جدی گرفته نمی شود!

DOUBLEPAGEV

نکته: اگر می خواهید خرید کنید( هر چیزی را!) آن را تا لحظه آخر به تاخیر نیندازید! زیرا جدا از اینکه ممکن است هیچوقت صاحب چیزی که دوست دارید نشوید، با این کار حال کردن با خریدی که می کنید را تا لحظه آخر به عقب انداخته اید!!

HUOS TOTAL

RUMI4

کمپوست سازی بوکاشی

کمپوست سازی بوکاشی چیست؟

کمپوست سازی بوکاشی یک فرآیند دو مرحله ای است که با تخمیر ضایعات غذایی در ظرف در بسته قبل از کمپوست سازی آن آغاز می شود. بوکاشی به گستره بیشتری از ضایعات غذایی امکان کمپوست شدن می دهد، به فرآیند کمپوست سازی سرعت می دهد و می تواند در داخل انجام شود.

کمپوست سازی بوکاشی از تجارب کشاورزی سنتی در آسیای شرقی نشات گرفته است. اختلاط میکروب های ویژه مورد استفاده در کمپوست سازی مدرن بوکاشی در 1980 و در ژاپن صورت گرفت و میکروارگانیزم های موثر نام گرفت.

چقدر با کمپوست سازی حیاط پشتی فرق دارد؟

کمپوست سازی حیاط پشتی به میکروب های هوازی( که به اکسیژن نیاز دارند) تکیه دارد که مواد آلی را تجزیه می کنند. کمپوست سازی بوکاشی قبل از سوییچ کردن به میکروب های هوازی معمولی برای گام بعدی کار را با تخمیر زائدات آغاز می کند.( که نیاز به اکسیژن ندارند)

مزایای کمپوست سازی بوکاشی

می تواند در کمال ایمنی شامل واریته ای از ضایعات غذایی باشد که حق ورود به کمپوست ساز سنتی را ندارند. این ها شامل گوشت، استخوان، لبنیات و غذاهای پخته شده هستند.

اغلب یا تماما می تواند در داخل خانه انجام شود و این، آن را روش مناسبی برای ادارات، مدارس یا آپارتمان ها می سازد. گام تخمیر همیشه در داخل انجام می شود و گام کمپوست سازی می تواند در درون یا بیرون صورت گیرد.

به خاطر آب بندی سطل ها، خطر بو و آفاتی از قبیل جونده ها و مگس ها کم می شود.

ضایعات سریعتر از اغلب کمپوست سازی های حیاط پشتی تجزیه می شوند. ضایعات غذایی می توانند به گونه قابل اعتمادی در یک تا دو ماه به کمپوست نهایی تجزیه شوند.

ایرادات کمپوست سازی بوکاشی

برای کار کردن احتیاج به اضافه کردن مرتب سبوس بوکاشی یا دیگر تلقیح کننده میکروارگانیزم های موثر دارد. این سبوس باید خریداری شده و یا در خانه مخلوط شود.

آن اساسا برای ضایعات غذایی است. سطل برای پذیرش هرس های چمن، برگ ها یا دیگر ضایعات باغی فضای کافی ندارد.

اگر بدرستی عمل نشود، مشکلات بو وجود خواهد داشت.

bookkhak1v

ساختار

سطل ها

شما نیاز به حداقل 2 سطل آب بند دارید که ضایعات غذایی شما را تخمیر نمایند. اگر چه ممکن است سطل های بوکاشی تخصصی را بطور آن لاین خریداری کنید، سطل های ایمن غذای 3.5 تا 5 لیتری هم کار می کنند. این سطل ها در اغلب فروشگاه های مواد غذایی موجود هستند. بعضی از مغازه های بستنی فروشی و اسموتی هم ممکن است سطل های غذای خالی شده را در اختیار داشته باشند.

در حالی که ضایعات غذایی تخمیر می شوند، مقداری مایع رها می شود که در کف سطل جمع می گردد. مقدار وابسته به این است که خرده غذاهای شما چقدر آب داشته باشد. از آنجا که گام تخمیر وقتی بهتر کار می کند که مواد غوطه ور در مایع نباشند، مهم است بدانیم که چه باید با مایعات بکنیم. سطل های تخصصی بوکاشی و سطل هایی که در خانه درست می شوند از دو راه متفاوت با قضیه برخورد می کنند.

bookkhak2v

سطل تخصصی بوکاشی در برابر سطل درست شده در خانه

سطل های تخصصی بوکاشی عموما شامل یک کف کاذب و یک شیر کوچک هستند که در هنگام انجام تخمیر ضایعات غذایی باید مورد استفاده قرار گرفته و مایعات سطل را هر چند روز یکبار زهکشی نماید. در حالی که این مایع شامل مواد مغذی و میکروب های مفید است، کاملا اسیدی هم هست. می تواند با آب فراوان رقیق شود( بین 1 به 20 و 1 به 100) و برای آبیاری گیاهان خانگی مصرف شود و یا به عنوان تمیز کننده زهکش بیولوژیکی به داخل سینک ریخته شود.

مایع بوی آمونیاک قوی دارد و بعضی کمپوسترهای خانگی تحت تاثیر آن قرار می گیرند. خوشبختانه؛ برای آن ها میسر است که عمل تخمیر را بدون واکنش با آمونیاک انجام دهند. سطل های بوکاشی خانگی معمولا با این مشکل توسط افزودن 3 تا 4 اینچ ماده خشک جاذب در کف سطل، که خیس می خورد، مقابله می کنند. عمومی ترین ماده خاک اره است( پردازش نشده)، اما شما می توانید از روزنامه ریز ریز شده، مقوای ریز ریز شده، یا برگ خشک خرد شده هم استفاده کنید.

سبوس

سبوس بوکاشی یک سبوس دانه ای معمولی است که با میکروارگانیزم های موثر تلقیح شده است.( اگر به سبوس گندم حساسیت دارید، بعضی از تولید کنندگان بوکاشی می توانند وفق تقاضا بسته هایی برگرفته از سبوس برنج به شما عرضه نمایند) میکروب های آن مخلوطی از باکتری های اسید لاکتیک، باکتری های فتوسنتز کننده و مخمرها هستند. همه این ها برای تخمیر ایمن و سریع ضایعات غذایی ضروری می باشند. این میکروب ها سبوس بوکاشی را دارای بوی مختصر مخمر تا مالت شراب می سازند. لمس سبوس بوکاشی بی مشکل است و حتی می تواند خورده شود.

بر خلاف بسیاری از فرآیندهای تخمیر خانگی، مانند رنده کردن کلم و آب پز ساختن آن با سرکه، میکروب های سبوس بوکاشی قادر هستند ضایعات غذایی را بی تولید گاز تخمیر نمایند. برای همین است که در سطل فشاری وجود ندارد.

در سبوس بوکاشی خشک شده، میکروب ها در حالت کمون هستند. اگر سبوس در جای سرد و خشک و دور از نور خورشید نگهداری شود کارآیی خود را برای چند سال حفظ می کند.

شما ممکن است یک بسته بزرگ از سبوس بوکاشی را با مخلوطی از میکروارگانیزم های موثر، آب، ملاس، سبوس پردازش نشده بسازید. ما اینجا کل فرآیند را پوشش نداده و بهتان توصیه می کنیم "خرید سطل و سبوس" را ببینید. اغلب کمپوسترهای بوکاشی ترجیح می دهند سبوس های آماده را خریداری نمایند. برخی از خرده فروش های سبوس بوکاشی امریکای شمالی عبارتند آز:

بوکاشی نینجا

راه حل های ارگانیک دوستدار محیط زیست

تمام چیزهای آلی

چرخه بوکاشی

خوشبختانه در کشور ما هم امکان خرید سبوس بوکاشی( با یا بدون سطل) وجود دارد. محصولات ما و خرید سطل و سبوس را ببینید.

bookkhak3v

1- تخمیر

این فرآیند با سطل آب بندی آغاز به کار می کند که 3 تا 4 اینچ ماده جاذب در پایه و یا کف کاذب و شیر دارد.

هر دو روز یکبار، خرده های آشپزی را در کاسه یا ظرف متوسط جمع آوری کرده و داخل سطل بوکاشی خالی کنید.( ترجیحا قبل از اینکه شروع به کپک زدن کنند) خرد کردن قطعات حجیم از قبیل پوست هندوانه، به قطعات کوچکتر، مانع از این می گردد که فضای بزرگ هوا در سطل بوکاشی شما لانه گزیند.

یک مشت کوچک( حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری) از سبوس بوکاشی را به ازای هر 1 تا 2 اینچ ضایعات غذایی اضافه کنید. ضایعات غذایی را فشرده کرده و سبوس را آنچنان بریزید که فضاهای هوا به حداقل برسد. اگرچه سبوس بوکاشی و ضایعات غذایی در حال تخمیر مشکلی برای لمس ندارند، احتمالا ترجیح می دهید از دستکش لاستیکی و یا بشقاب گرد برای فشرده کردن آن ها کمک بگیرید.( برای ایجاد فشار دوباره، لبه های بشقاب را یکی یکی فشار دهید) اختیار دیگر این است که ضایعات را با رنده کن سیب زمینی و یا کیسه پلاستیکی سوپر مارکت فشرده نماییم. پس از انجام کار، در سطل را حسابی ببندید.

به مجرد اینکه لایه های قدیمی ضایعات غذایی شروع به تخمیر می کنند، متوجه می شوید که با باز کردن در سطل بوی شراب یا سرکه به مشام می رسد. وقتی سطل بسته است، این بو نباید قابل ملاحظه باشد. همچنین ممکن است شما متوجه رشد مقداری کپک سفید روی محتویات باشید؛ این نشانه این است که سبوس کار می کند. دیدن کپک های رنگ دیگر، سیاه و سبز و آبی، نشانه وجود کپک های مختلف دیگر در سطل می باشند. با مشاهده این ها، برای چند روز بعدی یک مشت سبوس بیشتری اضافه کنید تا به سیستم کمک شود.

اگر از سطل با شیر و کف کاذب استفاده می کنید، به خاطر بسپارید که هر چند روز یکبار کار زهکشی را صورت دهید.

با پر شدن سطل اول، شروع به استفاده از سطل دوم نمایید. اگر سطل در مدت کمتر از دو هفته پر شد، نیاز دارید از بیش از دو سطل استفاده کرده و کار را چرخشی جلو ببرید.

بعد از دو هفته تخمیر، سطل ها آماده گام بعدی هستند. عجله ای هم در کار نیست. مادامی که سطل ها آب بند و در پوشیده هستند، برای چند ماه و بیشتر ایمن هستند. اگر دوست دارید سطل را در زمستان بیرون بگذارید، خوب است اجازه دهید ضایعات تخمیری یخ بزنند.

قسمت دوم