نیم نگاه


midanidVERY

 5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

نکته بسیار مهم: به دلیل مشکل کوچک بوجود آمده در تولید کمپوست ساز بوکاشی، تا اول خرداد 1403 سفارش این نوع سطل را متوقف ساخته ایم. ضمن پوزش از علاقمندان به خرید این مژده را می دهیم که در جهت جبران خسارت، قیمت ها تا پایان خرداد ثابت خواهند ماند.

 

HUOS TOTAL

RUMI4

یک راهنمای ساده برای شروع به کار

قسمت اول

برای یک توده کمپوست موفق نیاز به تعادل غذا یعنی مواد تر و خشک( خرده های آشپزخانه، برگ های خشک، هرس های چمن و ...)، آب یعنی رطوبت حاصل از مواد تر به همان خوبی آب تازه، هوا یعنی اکسیژن چرخشی از میان توده، تکثیر یعنی کرم ها و باکتری های مفید، حفاظت یعنی یک موقعیت دست نخورده که کمپوست را قادر می سازد درست شود دارید. وقتی همه این عناصر به گونه همگن فراهم شوند، کمپوست سازی روند روانی را طی می کند. هر مشکلی به معنی این است که یکی از عناصر "غاه ته" از محدوده تعادل خارج شده است.

1- شروع به گذاشتن یک لایه از برگ های خشک، یونجه یا هر ماده خشک دیگری در ته سطلتان بکنید.
2- خرده های سبزیجات تر را رویش بریزید.
3- خرده ها را با بیلچه خرد کنید. من فهمیده ام که این کار در هنگام درست کردن غذا راحت تر است.
4- لایه بعدی، توده ثانویه برگ ها است.
5- توده کمپوست را آبیاری کنید. البته؛ نه خیلی! کمپوست شما باید رطوبت اسفنج فشرده داشته باشد.
6- تکرار کنید
7- بعد از اینکه خرده های آشپزی و برگ های خشک را سه یا چهار بار بطور یک در میان لایه بندی کردید، می توانید شروع به چرخاندن کرده و اینکار را هر بار که بار جدید سبزها و قهوه ای ها را اضافه کردید تکرار نمایید.
8- توده را بچرخانید. یک حفره کوچک در توده ایجاد کرده و خرده های آشپزی را داخلش بگذارید. با بیلچه و به دقت تکه های بزرگتر را کوچک کرده و در عین حال مراقب باشید که به کرم ها آسیب نرسانید( کمپوست ساز پاسیویی این دنگ و فنگ ها را ندارد) اضافات تازه را با کمپوست سطل بپوشانید. در این نقطه و وقتی شما خرده های آشپزی را اضافه می کنید نیاز ندارید مواد خشک زیاد به توده اضافه کنید.
کرم ها با خرده های سبزیجات مشغول هستند.

سطلتان را تا حدود دو سوم تا سه چهارم پر کنید. در این نقطه من از سطل دوم استفاده کرده و کل فرآیند را تکرار کردم. به نظر می رسد که حدود 6 تا 8 ماه طول بکشد تا هر سطل پر شود، اما این به مقدار زیادی به محل زندگی شما و تعداد افراد خانوار شما بستگی دارد. هنگامی که به سطل دوم خود منتقل شدید، بگذارید سطل اول نرم و ترد شود و کمپوست شما در کمترین زمان آماده استفاده خواهد بود. معلوم است که فرآیند تجزیه در تابستان سریعتر و در زمستان کندتر خواهد بود.

عیب یابی

بزرگترین دلایلی که باعث می شود مردم کمپوست سازی خود را متوقف کنند انفجار مگس میوه، مورچه ها، بوی گندیدگی و موجودات کوچولو است.

1- انفجار مگس میوه در حالی که این از نظر فنی یک مشکل نیست، می تواند آزار دهنده باشد و حتی نامطبوع؛ وقتی در سطل را باز می کنید و با میلیون ها مگس میوه مواجه می شوید. این اتفاق وقتی که کمپوست زیادی تر است می افتد. براحتی حل می شود. یک لایه ضخیم از برگ های خشک را آن بالا بگذارید. اگر مشکل پا بر جا بود، یک لایه از کاغذ روزنامه یا کیسه های کاغذی قهوه ای قرار داده و کمپوست را بپوشانید. دفعه بعد که مواد سبز اضافه می کنید دقت کنید که لایه بالایی سبز نباشد.
2- مورچه ها این هم همانند بالا مشکلی نیست، اما وقتی کلنی تصمیم به ساکن شدن بگیرد مزاحمت ایجاد می کند. این وقتی اتفاق می افتد که توده به اندازه کافی چرخانده نشود. توده را بچرخانید و به آن آب بدهید. دو روز یکبار توده را چک کنید. دوباره توده را بچرخانید. هدف این است که سطل کمپوست را برای کلونی مورچه ها غیرقابل پذیرش کنیم.
3- کمپوست بودار کمپوست شما باید بویی شبیه خاک تازه مرطوب بدهد. کمپوست سازی تجزیه است، اما همانند گندیدگی نیست. گندیدگی به معنی نبود چرخش اکسیژن کافی در سراسر توده شماست. آنچه نیاز دارید انجام دهید چرخش توده با چنگک و اضافه کردن برگ های خشک بیشتر است. مطمئن باشید که لایه آخر بالا برگ خشک است و در غیر این صورت بار بعدی که توده کمپوست را می بینید ممکن است با انفجار مگس میوه مواجه شوید.
4- ورود مخلوقات کوچولو اگر ته کمپوست خود را با سیم گوفر پوشش دهید، مشکل را قبل از آغاز حل می کنید و اصولا با چنین مشکلی مواجه نخواهید گردید.
کمپوست سازی یک سعی و خطا است. من معمولا حداقل یک تا دو بار در سال با یکی از سه مشکل اول روبرو می شوم. توده را به حالت تعادل برگردانید و در مسیر منتهی به کسب "طلای سیاه" گام بردارید.

آنچه که کمپوست می کنید

علف تازه و هرس چمن( وقتی از آفت کش استفاده نمی کنید، فراهم نمایید)
یونجه
پوست و خرده میوه و سبزی
تی بگ ها
تفاله قهوه
پوست تخم مرغ
برگ ها
زائدات باغی
علف هرزهای فاقد بذر
خرده چوب و خاک اره( از چوب پردازش نشده)
کاغذ خرد شده سفید نشده یا حوله های کاغذی

انچه کمپوست نمی کنید

چوب پردازش شده بطریق شیمیایی
گیاهان بیمار
فضولات انسانی
فضولات حیوانات خانگی
علف هرزهای خطرناک
گوشت
محصولات لبنی
محصولات غذایی حیوانات
استخوان حیوانات
چربی و روغن
غذای پخته
کره بادام زمینی
آهک
کاغذ گلاسه
کاغذ با جوهر رنگی
تکه های بزرگ مواد قابل کمپوست

خوشبخت باشید و اگر هر سوالی یا مشکلی دارید، با ما در تماس باشید.
ما را درشبکه های اجتماعی دنبال نمایید.