کی کمپوست را به باغم اضافه کنم؟

خواه کمپوست را خودتان درست کرده باشید و خواه آن را از بیرون خریده باشید، باید بدانید که کمپوست نقش حیاتی در سلامت خاک شما بازی می کند و سلامت خاک، سلامت گیاه را به دنبال خواهد داشت. ولی ممکن است از خودتان بپرسید:

whengarden1v

بهترین زمان سال برای اضافه کردن کمپوست به باغ چیست؟
آیا کمپوست باید قبل از کاشت اضافه شود؟ یا باید کمپوست برای فساد بیشتر در داخل خاک زمان کافی پیدا کند؟

اغلب باغداران توصیه می کنند که کمپوست به باغ در بهار یا پاییز اضافه شود. اگر اولی باشد، عموما در حدود 2 هفته قبل از کاشت صورت می گیرد. در اختیار دومی، افزودن کمپوست در پاییز به آن شانس می دهد تا کاملا فاسد و رسیده شود. در این حال، آن در خاک در طی فرآیند رهایش آرام جذب می شود.

whengarden2v

ما این دو اختیار را بیشتر توضیح می دهیم، اما قبلا بهتر است دوباره به این فکر کنیم که چرا کارهای ویژه را انجام می دهیم....

مزایای اضافه کردن کمپوست به باغ

اضافه کردن کمپوست ساختار باغ شما را بهبود می بخشد. کمپوست ذرات را به هم چسبانده و دانه بندی بزرگتر می سازد. نتیجه، ایجاد خاک ترد و نرم است. خاک های فشرده از نوع رسی شل تر می شوند در حالی که خاک های ماسه ای قابلیت بیشتری در نگهداری مواد مغذی و آب پیدا می کنند.
کمپوست قابلیت نگهداری آب شما را زیاد می کند. در مقایسه با آبیاری، گیاهان منبع مستمرتر رطوبت خواهند داشت؛ در حالی که آب می تواند بعد از فراهم شدن، زهکشی شود.
در ابتدا این کمی با نکته قبلی متناقض به نظر می رسد، اما کمپوست زهکشی خاک را بهبود می بخشد. زهکشی ضعیف نه تنها به خاک مرطوب و غرقابی اشاره دارد، بلکه به خاکی که خیلی سریع زهکشی می کند نیز اشاره دارد. اگر خاک بیش از حد مرطوب باشد، ریشه های گیاه می توانند برای استقرار خود با مشکل مواجه شوند. اگر زهکشی خیلی سریع انجام شود، گیاهان در جذب مواد مغذی با مشکل مواجه می شوند. کمپوست کیفیت ویژه و بافتی را به خاک اضافه می کند که کمک به اجتناب از این سناریوها می کند. علاوه بر این، چرخش هوا بهبود می بخشد، نگهداری رطوبت و زهکشی مطلوب می شود.
وقتی کمپوست به خاک اضافه می شود، بهتر می تواند مواد مغذی را نگه دارد که در غیر اینصورت ممکن بود در شرایط بارندگی سنگین( برای مثال) شسته شوند. این مواد مغذی شامل نیتروژن هستند که برای رشد گیاه بسیار مفید است.
در حالی که کمپوست در خاک تجزیه می شود، جمعیت سالم میکروب ها را بیشتر می کند و ساکنین باغ از قبیل کرم های خاکی را مورد خوشامد گویی قرار می دهد.

whengarden3v

کمپوستر سطل داغ. سطل کمپوست داغ 200 لیتری

افزودن کمپوست در پاییز
ایده اضافه کردن کمپوست در پاییز این است که در این ماه‌های ساکت‌تر جذب خاک می‌شود (در واقع، بسیاری از باغبان‌ها در این زمان از سال از کشت رستنی ها اجتناب کرده و به آن ها استراحت میدهند). از لحاظ تقویم باغبانی سبزیجات؛ بهار فصل شلوغی است و خیلی از باغداران در پاییز زمان خوبی در اختیار دارند تا از الحاقیه و افزودنی خاک استفاده کنند. وقتی بهار فرا می رسد، خاک سالم است و آماده است که جلو برود. اگر مطمئن نیستید که کمپوست کاملا رسیده است، اضافه کردن کمپوست در این وقت سال می تواند مفید باشد. اگر مواد آلی هنوز در حال فساد هستند، شما نیاز ندارید که در باره تداخل با فرآیند رشد سبزیجات تازه کاشته شده نگران باشید. در مقابل، زمانی که کمپوست به طور کامل تجزیه شد (که مطمئناً تا بهار خواهد شد) پس از شروع کاشت و کاشت، می توان از مزایای خاک بهره برد.

whengarden4v

وقتی کمپوست را در پاییز برای باغ اعمال می کنید، اول مطمئن شوید که گیاهان مرده را خارج ساخته اید. 2 تا 3 اینچ کمپوست را اعمال کنید و سپس با یک شن کش و یا وسیله باغبانی مناسب دیگر چند اینچ بالایی خاک را مورد عمل قرار دهید. در این نقطه شما می توانید از یک محصول پوششی هم استفاده کنید و یا خاک را با مالچ برگ بپوشانید.

whengarden5v

کمپوست ساز تایمبلر با دسترسی آسان تربل بی

اضافه کردن کمپوست در بهار
بعضی از باغداران ترجیح می دهند کمپوست را در بهار به باغ اضافه کنند و این یک دسترسی کاملا معتبر است. این زمان کمی دقیقتر است؛ هر چند، عموما شما باید کمک کنید که دو هفته قبل از شروع نشا، کمپوست به خاک اضافه شود.این خاک را غنی می کند و به گیاهان جوان شما یاری می رساند. گفته شده که در بعضی سبزیجات هیچ ضرری ندارد که هر زمان شما اقدام به کاشت می کنید یک مشت کمپوست هم اضافه کنید.

whengarden6v

یک چیز که باید مراقب باشید این است که اگر کمپوست را در بهار به باغ اضافه می کنید، و بنابراین نزدیک زمان بذر افشانی و کاشت است، اگر کمپوست فقط تا حدی تجزیه شده است، در واقع می تواند مقدار نیتروژن موجود برای گیاهان جوان را کاهش دهد. میکروب ها از مواد مغذی برای اهداف خود استفاده می کنند زیرا مواد آلی در خاک به تجزیه خود ادامه می دهند. شما می توانید با افزودن مقداری کود یا اصلاحیه خاک از این مشکل جلوگیری کنید.

whengarden7v

کمپوست ساز معلق جورا فرم بیگ پیک کی جی 270

پوشش کناری و پوشش بالایی
پوشش کناری به افزودن مقادیر کوچکی از کمپوست بطور استراتژیکی به اطراف پایه گیاهان ویژه یا در راستای ردیف های ویژه باغ شما ارجاع داده می شود. این می تواند در آخر بهار یا اول تابستان انجام شود. به آرامی در داخل خاک کار کرده و سعی کنید از به هم زدگی ریشه ها جلوگیری نمایید. حدود یک تا دو اینچ فضا از ساقه گیاه کنار بگذارید. اگر گل ها شروع به شکوفه دادن کرده اند، پوشش کناری باید اجتناب شود؛ زیرا می تواند در فرایند تداخل ایجاد نماید. با استفاده از کود در عوض کمپوست؛ پوشش کناری نیز مکررا انجام می شود. اگر هدف اصلی شما رشد گیاهان با مواد مغذی است، کود بدون شک بهترین است. استفاده از هر دو در یک زمان منافع زیادی دارد.

whengarden8v

شما همچنین می توانید با گسترانیدن 1 تا 2 اینچ لایه کمپوست( یا مواد دیگر) به سطح خاک پوشش بالایی ایجاد کنید. با ایجاد پوشش بالایی، کمپوست می تواند در سطح خاک باقی بماند. سوسک ها و کرم ها و دیگر ارگانیزم ها در آنجا از آن مراقبت می کنند. اگر ترجیح می دهید، می توانید به سبکی روی اینچ بالایی خاک کار کنید. پوشش بالایی اغلب برای بسترهای مرتفع و گیاهان گلدانی به کار می آید.