نیم نگاه


midanidVERY

 5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

نکته بسیار مهم: به دلیل مشکل کوچک بوجود آمده در تولید کمپوست ساز بوکاشی، تا اول خرداد 1403 سفارش این نوع سطل را متوقف ساخته ایم. ضمن پوزش از علاقمندان به خرید این مژده را می دهیم که در جهت جبران خسارت، قیمت ها تا پایان خرداد ثابت خواهند ماند.

 

HUOS TOTAL

RUMI4

بوکاشی، کمپوست داغ، کمپوست سرد، ورمی کمپوست

هفته آگاهی رسانی بین المللی در باره کمپوست سازی است! برای جشن گرفتن، اجازه دهید میزبانتان باشیم! اینجا پنج نکته سرگرم کننده در باره کمپوست سازی خانگی را آورده ایم.

سطل ها و آسترهای قابل کمپوست شدنی هستند که دارای گواهینامه قابل کمپوست خانگی شدن هستند. پس، این ها می توانند حجم زباله های خانگی را کم کنند. بنابراین در اینجا روش های کم هزینه ای را آورده ایم که می توانید از آن ها استفاده کنید…

آیا به گیاهان زینتی علاقه دارید؟ دوست دارید خوراکی های خوشمزه پرورش دهید؟ می دانید هدف هر باغدار و باغبانی است که گیاهان سالم پرورش دهند؟ کلید را در خاک خواهید یافت. پس، اطمینان یابید که گیاهان شما یک منبع غنی کمپوست دارند که آن ها را در شرایط خوب نگهداری می کند. هرچند، کمپوست می تواند گران قیمت باشد.

کمپوست سازی خانگی یک راه عالی است که به شما کمک می کند خرده های آشپزی مازاد و زائدات باغی را به منبع ارزشمند تبدیل کنید. کمپوست نیاز به کربن را مرتفع کرده و شرایط خاک را بهبود می بخشد: سلام گیاهان سالم! نخریدن کمپوست باعث می شود پول شما توی جیبتان بماند. کیه که عاشقش نباشه؟

fivcomp1

روش های مختلف کمپوست سازی

کمپوست سازی خانگی تقریبا در هر مقیاسی قابل انجام است؛ بی توجه به نوعی که بر می گزینید. انواع کمپوست سازی خانگی عبارتند از:

ورمی کمپوست( سلام دوستان کرم!)
کمپوست سازی داغ( بخاری!)
بوکاشی( حتی در داخل خانه قابل انجام است)
کمپوست سازی سرد( فقط بخوانید!)

در حالی که همه این روش ها می توانند فوق العاده موثر باشند، سر راست ترین روش، روشی است که دوستدار کاربر بوده و کمپوست سازی سرد نام دارد. این روش در اغلب جاها کار می کند؛ از بالکن تا باغ بزرگ.

کمپوست سازی سرد به میکروارگانیزم هایی تکیه دارد که زائدات باغی و آشپزخانه را در شرایط هوازی تجزیه می کنند.( در حضور اکسیژن) اگرچه کار بیشتر از کمپوست سازی داغ زمان می برد، تجزیه مواد گیاهی در شرایط بی هوازی( فقدان اکسیژن) مزیت عالی نیاز به نگهداری کمتر را دارد. این به خاطر این است که نیاز به نگهداری درجه حرارت ثابت یا چرخش منظم وجود ندارد تا میکروارگانیزم ها کارشان را خوب انجام دهند.

پس، بدون تبلیغ بیشتر، نکاتی برای کمپوست سازی خانگی می گویم که هر کسی می تواند از آن ها پیروی نماید. گیاهان شما عاشقش خواهند شد.

1- شروع کنید
قبل از همه، کمپوست ساز سرد می تواند به راحتی توده ای از مواد آلی باشد که ورق آب بند در بالا، همانند برزنت، دارد و این از غرق شدن در اثر آب ممانعت می نماید.( کمپوست سازهای پاسیویی ما دو منظوره بوده و توسط آن ها می توانید کمپوست سازی داغ یا سرد صورت دهید) به دیگر گونه، می توانید سطل کمپوست را بخرید یا بسازید.

یک سطل کمپوست خانگی می تواند به سادگی 4 پالت متصل به هم باشد که تشکیل مربع می دهند. برای مقدار زائدات تولید شده توسط یک خانه معمولی، می توانید سطل های کمپوست کوچک را براحتی خریداری کنید و این خرید می تواند علاوه بر مراکز باغی از مغازه های بیرونی انجام شود. آن ها ساختارهای فوق العاده ای دارند و بوها را به حداقل می رسانند و مانع از این می شوند که حیوانات به توده کمپوست دسترسی پیدا کنند.

fivcomp2

2- چه در کمپوست بگذارید؟
در گام بعدی باید بدانید چه در کمپوست بگذارید. انواع آیتم هایی که می توانید به توده کمپوست اضافه کنید عموما به قهوه ای ها و سبزها تقسیم می شوند:

آیتم های قهوه ای برای فراهم کردن  کربن عبارتند از:

کاغذ ریز ریز شده
مقوا
شاخه درخت
نی و بوریا

آیتم های سبز برای فراهم کردن نیتروژن عبارتند از:

هرس های چمن
پوست سبزیجات
تفاله های قهوه
پوست تخم مرغ

fivcomp3

تصویر از بی بی سی نیوز

چیزهایی که اجتناب می کنید:

محصولات حیوانی از قبیل گوشت، ماهی و لبنیات(بوکاشی یک استثنا است)

چربی و روغن( بر پایه گیاه یا حیوان)

اگرچه از نظر فنی؛ کود حیوانی( احشام)، فضولات گربه ها یا سگ ها را اضافه نکنید زیرا اغلب حاوی عوامل بیماری زا هستند. با این حال، اگر حیوان خانگی علف خوار از قبیل خرگوش و خوکچه هندی دارید، فضولات آن ها می توانند بی هیچ پیامدی اضافه شوند.

از افزودن گیاهان بیمار، علف هرزها، یا گیاهانی که تحت تاثیر علف کش یا آفت کش بوده اند اجتناب نمایید. این ها بصورت منفی روی توده کمپوست اثر می گذارند. مهم است که از اضافه کردن توکسین هایی که می توانند برای گیاهان مضر باشند اجتناب نمایید.

قسمت دوم