5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

نکته بسیار مهم: به دلیل مشکل کوچک بوجود آمده در تولید کمپوست ساز بوکاشی، تا اول خرداد 1403 سفارش این نوع سطل را متوقف ساخته ایم. ضمن پوزش از علاقمندان به خرید این مژده را می دهیم که در جهت جبران خسارت، قیمت ها تا پایان خرداد ثابت خواهند ماند.

 

HUOS TOTAL

RUMI4

کمپوست و خاک رویی: با هم اختلاف دارند؟

قسمت اول

مزایای کمپوست

در استفاده از کمپوست برای باغ های خانگی چندین مزیت وجود دارد که در ماورای تغذیه هستند. این ها عبارتند از:

همراه مواد آلی، کرم ها و ارگانیزم های خاکی فراهم می شوند که سپس می توانند به مواد مغذی برای گیاهان ما تبدیل شوند.

می توانند همانند مالچ عمل کنند و کمک به کنترل و خفه کردن علف های هرز نمایند.

کمک به متعادل کردن سطوح رطوبت و نگهداری آب می کنند.

به کاهش احتمال بیماری ها کمک می کند زیرا خاک سالم کمتر در معرض بیماری قرار می گیرد.

کاهش رد پای کربن با کاهش

معایب کمپوست

علیرغم فهرست طولانی مزایا، نقایص مهمی هم هستند که باید مد نظر قرار گیرند. این ها عبارتند از:

درست کردن کمپوست خودتان پدیده ای زمانبر است و برای دسترسی به محصولی نهایی که در باغ استفاده کنید ممکن است محتاج صرف ماه ها زمان باشید( کمپوستر پاسیویی و بوکاشی از این قاعده خارج هستند)

توده های کمپوست جونده ها را جذب کرده و ممکن است بو بدهند. این به ویژه برای باغداران و باغبان های نواحی شهری و نیمه شهری یک پیامد است.

کمپوست وابسته به کارگر است. برای چرخاندن کمپوست سازهای معلق و ایجاد اختلاط در توده های کمپوست و ....

کمپوست نیاز به فضایی دارد که همیشه در شهرها و حومه در دسترس باغبان های خانگی نیست.( کی گفته! بوکاشی را ببینید)

خاک رویی چیست؟

خاک رویی، از طرف دیگر، لایه بالاتر خاک است که شامل مخلوطی از مواد آلی، مواد معدنی و دیگر عناصر ضروری است که گیاهان در جهت رشد احتیاج دارند. خاک رویی یک منبع اصلی مواد مغذی برای گیاهان است که برای بقای آن ها حیاتی است. بدون خاک رویی، گیاهان تقلا می کنند که مواد مغذی مورد نیاز و آب را جذب کنند و رشد کنند.

خاک رویی معمولا در کیسه های مغازه های ابزارآلات و یا مراکز باغی به باغبان های خانگی فروخته می شود. خاک رویی را می شود بصورت فله( یارد مکعب) هم خریداری نمود. در مورد خاک رویی اختلاف نظرهایی هم وجود دارد. چالش این محصولات این است که آن ها براحتی به دست نمی آیند و در حفاری ها و تراشیدن ها از جاهای مختلف تهیه شده، کیسه می گردند و دوباره به مصرف کننده فروخته می شوند.

TOPCOM3

گفته شده که وقتی شما نیاز دارید بستر مرتفع را پر کنید، اختیارات محدودند و اگر محدودیت بودجه داشته باشید این محدودیت بیشتر هم می شود.

خاک رویی همچنین می تواند شامل مخلوط های ویژه ای همانند خاک باغی باشد. برندهای مختلف فرمول‌بندی‌ها و نام‌گذاری‌های متفاوتی دارند، بنابراین حتماً باید فهرست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید یا قبل از خرید با یک متخصص مرکز باغ صحبت کنید.

اختلاف بین کمپوست و خاک رویی

کمپوست از خاک رویی متفاوت است؛ زیرا بطور طبیعی تشکیل نمی شود. در عوض، کمپوست از طریق تجزیه مواد آلی ایجاد می شود، در حالی که خاک رویی از طریق تجمع مواد آلی و مواد معدنی در طول زمان بوجود می آید. از لحاظ مواد مغذی، کمپوست غنی تر از خاک رویی است و آین آن را ماده ای ایده آل برای خاکی می کند که فاقد مواد مغذی است.

اختلاف دیگر خاک رویی و کمپوست در استفاده از آن ها نهفته است. کمپوست عمده ترین استفاده را به عنوان افزودنی خاک دارد، که به این معنی است که به خاک موجود اضافه می شود و حاصلخیزی و ساختار خاک را بهبود می بخشد. آن همچنین برای خفه کردن علف های هرز، تنظیم درجه حرارت خاک، نگهداری رطوبت می تواند به عنوان مالچ استفاده شود.

از طرف دیگر، خاک رویی به عنوان بستر رشد اصلی گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا مقداری از مواد مغذی مورد نیاز و ساختار رشد آن ها را فراهم می کند.

چطور از خاک رویی و کمپوست در باغ استفاده کنیم؟

خاک رویی می تواند به عنوان ماده حجم دهنده به بسترهای مرتفع، بسترهای گل، بسترهای باغ اضافه شود. این ماده به تنهایی، تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاهان حیاط پشتی شما را بر آورده نمی سازد. به همین دلیل است که من معمولاً مخلوط کردن خاک سطحی را با مواد دیگری مانند کمپوست، کود دامی و لیف نارگیل (اختیاری، برای بسترهای مرتفع) هنگام پر کردن بسترهای برآمده جدید توصیه می کنم.

بستر‌های مرتفع راهی عالی برای کمک به رشد باغ‌های خوراکی سالم و فراوان است، به خصوص اگر خاک رسی در زیر وجود داشته باشد. این ماده به ریشه های گیاه اجازه می دهد که بدون برخورد به مانع رشد کند.

TOPCOM4

به مجرد اینکه بسترهای مرتفع پر شدند، به ندرت نیاز به اضافه کردن خاک رویی به آن ها پیش می آید. از آنجایی که سطح خاک سال به سال در آنها فرو می‌رود، می‌توانید کمپوست یا کود را برای پر کردن آنها اضافه کنید. کمپوست می تواند به خاک موجود اضافه شود. من ترجیح می دهم آن را از بالا اضافه کنم( که حفاری لازم ندارد) پس خاک را به هم نمی زنم. کمپوست از محتویات اساسی و ضروری یک خاک سالم است.

برای بسترهای باغی در داخل زمین، من دوست دارم یک لایه 5 سانتیمتری کمپوست را در بهار گسترش دهم. این به حاصلخیزی بستر باغی کمک می کند و گیاهان مرا در شروع فصل در مسیر درست قرار می دهد.

یک بستر باغی سالم و خوب افزوده شده به شما کمک می کند تا میوه ها، سبزیجات و گیاهان دارویی مانند گوجه فرنگی، ریحان و ... را پرورش دهید.

قسمت سوم