برداشت بیشتر از زمین با بوکاشی

زمان انجام: 14 روز
سطح مهارت: مقدماتی

بوکاشی یک راه کارآمد، ساده و اقتصادی برای تولید کود است. غالبا از زائدات کشاورزی درست می شود. با این روش آلی شما می توانید کیفیت خاک را بهبود ببخشید و از قبل برداشت بیشتر داشته باشید. بوکاشی داروی خاک است. با افزودن میکروارگانیزم ها، مواد مغذی دوباره به خاک بر می گردد. این ها معمولا به سبب استفاده از کودهای شیمیایی که خاک را مسموم می کنند قفل شده اند. با خاک به خوبی رفتار کنید و گیاهان حتی در شرایط سخت نیز به خوبی تولید خواهند کرد.

bukfert1

آنچه که نیاز دارید

غبار زغال چوب: 3 کیسه
کودهای متنوع حیوانی: 10 کیسه
خاکستر یا غبار سنگ: 3 کیسه
پوسته برنج / کاه / قلمه ساقه ذرت: 3 کیسه
مخمر: 0.5 کیلوگرم
آب 5 استوانه؛ بدون کلر
ملاس: 20 کیلوگرم
سبوس: 2 کیسه
استوانه: 3 تا 5 برابر
ظرف آبیاری
بیل

چطور آن را درست کنید؟

برای درست کردن بوکاشی، یک فضای باز داشته باشید.

bukfert2

مطمئن باشید که باز است و سقف دارد( پلی اتن، ورق آهن، چمن) که مانع از این می شود که آب به بوکاشی برسد.

مطمئن باشید که فضا عاری از دام و آب مازاد است. اب به کیفیت بوکاشی لطمه می زند. اجازه ندهید که حیوانات نزدیک مخلوط یا محصول نهایی شوند.

مخلوط را در معرض نور مستقیم خورشید نگذارید، زیرا این ممکن است قدرت بو را افزایش دهد.

توده زغال چوب

bukfert3

سبوس و پوست برنج را به توده اضافه کنید.

bukfert4

خاک رویی و کود حیوانی را به توده اضافه کنید.

bukfert5

غبار سنگ به توده اضافه کنید.

bukfert6

مخمر و ملاس به استوانه اضافه کنید. آب بیفزایید.

bukfert7

نصف سطل را با مخمر و ملاس پر کنید. آن را با آب پر کنید و با هم زدن خوب مخلوط کنید. مایع قهوه ای می شود. مخلوط را در سه استوانه بزرگ تقسیم نمایید. فرآیند را تکرار کنید تا اینکه از تمام مخمر و ملاس استفاده کرده باشید.

سپس، استوانه ها را با آب تمیز پر کنید. مهم است که آب هیچ کلری نداشته باشد.

کلر میکروارگانیزم هایی را از بین می برد که برای فرآیند تخمیر حیاتی هستند و بوکاشی را می سازند.

توجه: از دو استوانه باقیمانده به عنوان رزرو استفاده کرده و رطوبت را به توده اضافه کنید؛ هنگامی که خیلی خشک است.

bukfert8

توده را آبیاری کنید

مخلوط آب، ملاس و مخمر را از استوانه با قوطی آبیاری به تدریج روی کپه بریزید و مخلوط را از یک طرف به طرف دوم برگردانید. مواد را با آب مخلوط کنید تا مخلوط 50 درصد آب داشته باشیم.

توده را بچرخانید تا بطور یکنواخت مرطوب شود.

 bukfert9

برای تست رطوبت، یک مشت مخلوط به چنگ آورید و آن را محکم بفشارید. یک شکل توپی درست کنید و آن را بچلانید. اگر در شکل توپی ماند کامل است. اگر جدا شد باید آب بیشتری اضافه کنید. اگر مایع بیرون زد، مخلوط زیادی مرطوب است. در این حالت، خاکستر بیشتر اضافه کنید.

bukfert10

به مجرد اینکه مخلوط آماده شد، آن را برای 24 ساعت رها کنید. درجه حرارت مخلوط را چک کنید. وقتی حدود 60 تا 70 درجه سانتیگراد شد، مخلوط آماده چرخاندن است.

چرخاندن مخلوط

از یک بیل برای چرخاندن مخلوط استفاده کنید و آن را به یکطرف دیگر بچرخانید. اجازه دهید مخلوط اسکوپ شده روی توده بریزد تا بتواند خنک شود. ادامه دهید تا مخلوط بچرخد. بهتر است این گام با دو نفر انجام شود تا از توزیع یکنواخت اطمینان حاصل شود.

مخلوط را در روزهای متعاقب بچرخانید

بعد از یک روز، مخلوط را یکباره بچرخانید. در روز بعد، وقتی مخلوط را می چرخانید بویی احساس می کنید. مطمئن باشید که مخلوط را در جای خوب هوادهی شده چرخانده اید تا بو را کاهش دهید.

فرآیند را تکرار کنید: برای 5 تا 7 روز، دو بار در روز مخلوط را بچرخانید. به مجرد اینکه حرارت پایین افتاد، آن را روزی یکبار بچرخانید.

مخلوط را در طی فرآیند مرطوب نگه دارید. آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. این، آب را تبخیر می کند و میکروارگانیزم ها را از بین می برد.

اگر توده شروع به سفید شدن کرد، بوکاشی ممکن است سوخته باشد. بنابراین، برای کاهش حرارت یا پخش یکنواخت بوکاشی روی زمین، مهم است که تا آنجا که ممکن است آن را زیاد بچرخانید.

بعد از 14 روز، شما می توانید از بوکاشی استفاده کنید.

bukfert11

شما می توانید از بوکاشی فورا استفاده کرده و یا آن را برای سه ماه ذخیره سازی نمایید. اگر از بوکاشی فوری استفاده نمی کنید، ان را روی زمین پخش کنید و به هوا اجازه دهید که گذر کرده و مخلوط را خنک کند. آن را در توده نگه ندارید. آن را مرتبا بچرخانید و مراقب باشید که سفید نشود.

بعد از سه ماه، هنوز هم شما می توانید از مخلوط استفاده کرده و بوکاشی تر و تازه به دست آورید. در این حالت، فقط لازم است شما به عنوان یک لایه اضافی بوکاشی قدیمی را روی توده غبار سنگ، زغال چوب، سبوس و پوست برنج اضافه کنید. در این حالت، شما نیاز به مخلوط ملاس و مخمر ندارید. وقتی از بوکاشی قدیمی استفاده می کنید، جایگزین نیاز به استفاده از خاک بالایی می شود؛ زیرا میکروارگانیزم ها را دوباره به توده جدید معرفی می کند.

چطور از آن استفاده کنید؟

امکانات مختلفی در استفاده از بوکاشی وجود دارد. بیایید شروع به مداوای خاک خود و افزایش بهره وری گیاهان خود کنیم.

کاشت در چاله

اگر کاشت را در چاله انجام می دهید، یک مشت یا به اندازه 100 تا 120 گرم بوکاشی بردارید و آن را در چاله قرار دهید. خاک رویی را به بالا اضافه کنید و بذرها را در چاله قرار دهید. سپس، متناسبا با خاک پوشش دهید. این امر از سوختن بذر پیشگیری می کند.

کاشت در شیار

اگر در یک شیار می کارید، بوکاشی را روی خاک پخش کنید.