شخصی بد ما به خلق می گفت               ما چهره ز غم نمی خراشیم

ما خوبی او به خلق گفتیم                  تا هر دو دروغ گفته باشیم!

 5comver0007

 

 09122039437     09224055895     02188331528     09190288290  

بیشتر افرادی که در خرید سطل کمپوست ساز بوکاشی مردد هستند به مقدار کود جامد حاصله از هر سطل در هر دوره توجه دارند، در حالی که آنی که خرید سطل را دارای توجیه اقتصادی می کند کود مایعی است که معمولا هفته ای دو یا سه بار تولید می شود؛ چیزی که اصلا جدی گرفته نمی شود!

DOUBLEPAGEV

نکته: اگر می خواهید خرید کنید( هر چیزی را!) آن را تا لحظه آخر به تاخیر نیندازید! زیرا جدا از اینکه ممکن است هیچوقت صاحب چیزی که دوست دارید نشوید، با این کار حال کردن با خریدی که می کنید را تا لحظه آخر به عقب انداخته اید!!

HUOS TOTAL

RUMI4

کمپوست در یک سیستم مزرعه داری......


در سیستم مزرعه داری آلی( بیو)، خاک زنده است و این زندگی نیاز به غذا و تغذیه دارد. کمپوست یک منبع غذایی عالی برای خاک زنده شما فراهم می آورد؛ اما بسته به اینکه کمپوست را خریداری کرده و یا خودتان بسازید، سوالات زیادی برای شما بوجود می آید. ما در اینجا اصول کمپوست را تحت پوشش قرار نمی دهیم و فقط به کشاورز و مزرعه دار کمک می کنیم تا دسترسی و استفاده از کمپوست را افزایش دهد. آموزش و پیش زمینه حرفه ای من تولید گلخانه های معمولی با تکیه بر باروری و مدیریت منطقه ریشه بستر پایه پیت است. من می خواستم نشاهای آلی مجوزدار رشد دهم و یاد گرفتم که کمپوست در این راه از بهترین ها بود. من می خواستم که سبزیجات گلخانه ای پرورش دهم و یاد گرفتم که سلامت خاک با کمپوست بهتر حفظ می شود. در هر دو مورد من احتیاج به کمپوستی داشتم که براحتی در دسترس نیست. پس، یاد گرفتم که کمپوست تولید کنم. من اکنون تولید و استفاده از کمپوست را تدریس می کنم.

یک معرفی کوتاه خلاصه وار


فرآیند کمپوست سازی ساده است:
مواد آلی و آب و اکسیژن و میکروارگانیزم ها، حرارت و آب و دی اکسید کربن و هوموس تولید می کنند.
مخلوط ماده خام اولیه و تجارب مدیریتی، نقش اساسی در حفظ کربن، نیتروژن و مواد مغذی دارد.
رسیدن به هدف از مزرعه داری آلی( حفظ)، مشکلتر از نائل شدن به اهداف دور انداختن، کاهش باقیمانده و بازیافت است.
متعاقب فاز کمپوست سازی داغ، اگر رطوبت در دسترس باشد، کمپوست پویا می شود و فرآیند به سوی رسیدگی، کاهش کربن، پایداری، افزایش دسترسی به مواد مغذی محلول پیش می رود.
کمپوست کیفی، مواد آلی خاک را زیاد می کند و مواد مغذی فراهم می آورد و بیولوژی خاک را بهبود می بخشد.

سهم کمپوست در اکوسیستم حوزه


خواص فیزیکی: جذب آب، نگهداری آب، کاهش فرسایش، کاهش کبره بستن
خواص شیمیایی: ظرفیت تبادل کاتیونی، تنظیم پی اچ، دسترسی به مواد مغذی
خواص بیولوژیکی: افزایش تنوع بیولوژیکی، کاهش پاتوژن های گیاهی، افزایش فعالیت کرم ها، چرخه مغذی حمایتگر مستقیم( زنجیره غذایی خاک)

1- اهمیت کسرهای مواد آلی خاک مدیریت شده و نوع کمپوست


چرا کمپوست می سازیم در حالی که می شود مواد خام از قبیل کودهای سبز را با خاک یکی کرد و محصولات را پوشش داد؟ به خاطر اینکه علاوه بر ملاحظاتی که در باره بذرها و پاتوژن های محتمل وجود دارد، واکنش سریع مجموعه بالا می تواند تولید محصولات انتهایی نامطلوب نماید. کمپوست می تواند چیزی غیر از کود سبز یا پوشش محصول باشد. ماده آلی تازه یکی شده با خاک به مقدار زیاد چیز مفیدی نیست.
چرا از مواد خام به عنوان مالچ استفاده نمی کنیم؟ سوال دیگری که جان لیونز و دیگران، در گذشته، پرسیده اند این است که آیا ارزش دارد که باقیمانده محصولات حوزه را کمپوست کنیم یا بهتر است آن ها برای مالچ پاشی و یا یکسان سازی مواد آلی استفاده شوند؟ مزایای مالچ از قبیل حفظ بیولوژی و رطوبت خاک بر کسی پوشیده نیست. موضوع این است که اگر هدف، مزایای خالص طولانی مدت مواد آلی خاک باشد؛ با کمپوست سازی مواد آلی اولیه، احتمالا، این هدف بهتر تامین خواهد شد.
آیا ما نیاز به انواع و اقسام کمپوست ها برای اهداف گوناگون داریم؟ آغاز با یک کربن به ازت پایین می تواند سریعتر ما را به پایان راه برساند و به سرعت اجازه بالغ و رسیده شدن کمپوست را بدهد. در این حال یک منبع غذایی فراهم می شود و یا برای محصولات رستنی و سبزی که نیازهای تغذیه ای بالا دارند مورد استفاده قرار می گیرد. نرخ های شروع کربن به ازت پایین به سرعت داغ یا رسیده شدن کمپوست را موجب نمی شوند، ولی می توانند برای کاربردهای میدانی محصولات عمری تر استفاده شوند؛ جایی که افزایش بیولوژی خاک یا تامین کربن برای بیولوژی خاک از موضوعات اساسی است. هدف، استفاده از دانش بیولوژی خاک ماست و کمپوست کردن؛ تا به اهداف چند گانه نائل شویم.

2- مقدار کاربرد کمپوست


کمپوست مورد نیاز محصولات میدانی چقدر است؟ یک تن بر اکر؟ 10 تن بر اکر؟ 20 تن بر اکر؟ برای واریته ای از اهداف، محدوده های وسیعی از مقدار وجود دارد. چه چیز تعیین کننده است؟ توصیه های صورت گرفته بر پایه هدف، محصول، نوع خاک و دیگر متغیرها است.
ماده آلی خاک.چقدر ماده آلی در خاک وجود دارد؟ محدوده عمومی 1 تا 5 درصد؟ چند پوند یا تن در هر اکر است؟ اگر هر برش شخم زده شده اکر برابر 2 میلیون پوند باشد، و یک درصد آن ماده آلی باشد، 20 هزار پوند یا 10 تن ماده آلی خواهیم داشت. کاربرد یک تن در هکتار مقدار ماده آلی خاک را تا 10 درصد زیاد می کند. این چه تاثیری خواهد داشت؟ کاربرد 10 تن در هکتار ماده آلی را دو برابر می کند؟ ما نیاز داریم که در ذهن داشته باشیم که کمپوست اغلب 30 تا 50 درصد رطوبت دارد.( 40 درصد یک هدف خوب است) پس 10 تن ممکن است فقط 6 تن ماده آلی داشته باشد. ولی هنوز در قیاس با مقدار موجود، عدد قابل ملاحظه ای است. از آنجا که ماده آلی خاک به 4 تا 5 درصد رسیده است، همان کاربرد هنوز تاثیر مهم اما کوچکتری دارد. توصیه سازمان رودال همچنین بر این نکته تاکید دارد که سهم کربن خاک در ظرفیت نگهداری آب بر اساس اینکه یک پوند کربن خاک می تواند تا 40 پوند آب را نگهداری نماید تخمین زده می شود.
افزودنی های مغذی فرض کنید که سهم کمپوست در نیتروژن قابل دسترس معمولا بر اساس غلظت کل نیتروژن است که ممکن است محدوده ای از 0.5 تا 3.5 درصد داشته باشد؛ با متوسط نزدیکتر به 1 تا 1.5 درصد. اغلب فرض می شود که 10 درصد کل هر سال در دسترس خواهد بود. پس، برای یک کاربرد 10 تن در هر اکر، سهم نیتروژن ممکن است حدود 15 پوند به ازای هر اکر در سال باشد. با کاربرد هر ساله، سهم ماده آلی افزایش خواهد یافت. فرض های مشابه می تواند برای فسفر( محدوده 0.1 تا 4 درصد و متوسط تقریبا 1 درصد برای کمپوست لبنیات) و پتاسیم( محدوده 0.3 تا 2.5 درصد و متوسط تقریبا 1 درصد برای کمپوست لبنیات) انجام شود.
بیولوژی خاک. برای نرخ های کوچکتر کاربرد از قبیل 1 تا 2 تن در اکر، از آنجا که ماده آلی و افزودنی های مغذی برای هر بار کاربرد نسبتا کوچک هستند، عموما فرض می شود که سهم میکروارگانیزم های افزودنی و سهم شبکه غذایی خاک که می تواند سلامتی ریشه را افزایش دهد، دست کم تا اندازه ای مسئول خاک افزایش یافته، سلامت گیاه و محصولی که مشاهده می شود است.
هزینه خرید و اعمال کمپوست چقدر است؟ این هزینه شامل هزینه مواد، هزینه انتقال و هزینه کاربرد است. یک سری مفروضات مورد نیاز هستند: هر یارد مکعب کمپوست حدود 30 تا 50 درصد رطوبت دارد که فرض می شود وزنی بین 700 تا 1400 پوند یا حدود 1000 پوند بطور متوسط داشته باشد( کود یا کمپوست بر پایه لبنیات و کمپوست کهنه تر وزن حجمی بیشتر دارد.) بنابراین، دو یارد مکعب تقریبا 1 تن است. با 30 دلار به ازای هر یارد مکعب و یا 50 دلار به ازای هر تن، محدوده قیمت به ازای هر اکر از 50 تا 500 دلار برای 1 تا 10 تن برای هر اکر می باشد. به ازای هر اکر چه بازگشتی خواهیم داشت؟ این معمولا بستگی به مقدار برداشتی محصول دارد که عموما از 200 دلار آغاز می گردد. ما در مزرعه ارگانیک دانشجویی MSU هستیم و به طور متوسط بیش از 20000 دلار در هر هکتار از فروش محصول از طریق یک CSA 48 هفته ای و یک مزرعه در محوطه دانشگاه کسب می کنیم. برای گلخانه ها، ما یک فوت مکعب کمپوست را برای 20 فوت مربع اعمال می کنیم که حدودا برابر 40 تن در هر اکر است. حاصلخیزی حداقل 5 دلار به ازای هر فوت مربع و یا 200000 دلار به ازای هر اکر سطح رشد است. همچنین، خاک در طول سال غیر یخزده و محصول ده باقی می ماند. پس، فعالیت بیولوژیکی برای تولید حوزه بیشتر است.
عوامل دیگر مد نظر مشتمل هستند بر هزینه انتقال و هزینه کاربرد. هزینه انتقال به ازای هر یارد احتمالا با بزرگ شدن اندازه باری که به مقصد می رسد کم می شود. کمپوست سازی مورگان در میشیگان می تواند تا 90 یارد را با تقریبا 5 دلار به ازای هر مایل-بار جابجا کند. برای یک سفر 100 مایلی حدود 500 دلار یا حدود 5 دلار در یارد اضافه می شود و لذا قیمت کمپوست از حدود 30 دلار در هر یارد مکعب شروع می شود. کمپوست دیری دوو حدودا 1200 تا 1400 پوند به ازای هر یارد مکعب است و حدودا 1 درصد ازت، فسفر و پتاس دارد. کمپوست مورگان می تواند مواد معدنی یا مواد با نیتروژن یا کلسیم بالا مانند بستر طیور را از قبل مخلوط کند که باعث افزایش کیفیت می شود. نرخ های بالاتر که ممکن است برای گلخانه بدون نشت مناسب باشد احتمالاً برای تولید مزرعه مقرون به صرفه نیست. نرخ های بالاتر کاربرد احتمالا منجر به افت سریعتر کربن و مواد مغذی اضافه شده می گردد.

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم