اولین و تنها، در حال حاضر، مبتکر و سازنده سطل های تولید کمپوست خانگی و آپارتمانی ارزان قیمت  ( زیر 1 میلیون) در سراسر کشور

 

بهترین کود در خانه شماست!

5comver0007

 

 09122039437     09224055895     02188331528     09190288290  

بیشتر افرادی که در خرید سطل کمپوست ساز بوکاشی مردد هستند به مقدار کود جامد حاصله از هر سطل در هر دوره توجه دارند، در حالی که آنی که خرید سطل را دارای توجیه اقتصادی می کند کود مایعی است که معمولا هفته ای دو یا سه بار تولید می شود؛ چیزی که اصلا جدی گرفته نمی شود!

DOUBLEPAGEV

نکته: اگر می خواهید خرید کنید( هر چیزی را!) آن را تا لحظه آخر به تاخیر نیندازید! زیرا جدا از اینکه ممکن است هیچوقت صاحب چیزی که دوست دارید نشوید، با این کار حال کردن با خریدی که می کنید را تا لحظه آخر به عقب انداخته اید!!

HUOS TOTAL

RUMI4

سر آشپز "زباله صفر"

اصول "زباله صفر"

چطور خرده های غذایی را با حیاط یا بدون حیاط کمپوست کنیم؟

قسمت اول

اگر حیاط برای کمپوست سازی ندارید

حتی وقتی شهر شما یک برنامه سطل سبز برای خرده های غذایی دارد، کمپوست سازی حیاط پشتی ایده آل است. شما برای حمل ضایعات مواد غذایی خود به کامیون ها متکی نخواهید بود و به صورت رایگان یک اصلاح خاک در حیاط خود انجام خواهید داد. کمی غیر خردمندانه است که همه این منابع را دور بریزید و سپس برای کود و مالچ هزینه کنید.

کمپوست سازی در سطل( یا در زمین)

وقتی کار کمپوست سازی را شروع کردم، همانند بسیاری از مردم، باور داشتم که برای کمپوست سازی باید یک سطل خاص و ویژه خریداری نمایم. اما اگر شما یک بسته خاک یا چمن در حیاط دارید، می توانید کمپوست سازی را از همین امروز آغاز نمایید.

برشی کوتاه از اینکه چطور توده کمپوست بیرونی را، در زمین یا سطل، نگهداری می کنیم را با هم مرور می نماییم:

1- خرده های آشپزی را در توده بریزید. این ها مواد سبز هستند. شما باید ترکیبی از مواد سبز و قهوه ای داشته باشید.
2- یک مشت ماده قهوه ای مانند برگ یا یونجه در بالا بریزید.( باید یونجه آلی باشد که ممکن است سخت پیدا شود) با ایجاد توده های هوا، مواد قهوه ای مانع از این می شوند که توده شما لجنی و بد بو گردد.
3- حسب نیاز؛ رطوبت به توده بیفزایید. کمپوست در تابستان خشک می شود. پس ایده آل است که توده را در جای سایه بگذارید. توده شما باید رطوبت یک اسفنج چلانده شده را دارا باشد.
4- توده را هر چند هفته یکبار بچرخانید یا به آن هوا تزریق کنید تا کمک به افزایش سرعت تجزیه گردد. توده های خیلی کوچک بدون چرخاندن سریعا تجزیه می شوند.
5- به مجرد اینکه توده شروع به بزرگ شدن کرد، کار تجزیه و پختن آغاز می گردد. در این مرحله از یک توده دیگر استفاده کنید.
6- کمپوست نهایی را از توده اول بردارید. هر تکه بزرگ قابل ملاحظه را بیرون کشیده و به توده جدید خرده های غذایی منتقل نمایید. بردن کمپوست از توده نهایی به خاک مطلوب خواهد بود.
7- پس از استفاده از اولین توده تمام شده، اجازه دهید توده دوم بپزد و شروع به ریختن ضایعات در جایی که توده اول بوده است، کنید. شما یک توده در حال پختن و یک توده در حال پر شدن خواهید داشت( امیدواریم که این خیلی شبیه "کی اوله؟" نباشد!)
اگر کارها بدرستی انجام شده باشد، حتی با اضافه کردن ادرار هم بو نمی دهد. بله! درست خواندید! ادرار شامل مقادیر بالایی ازت است. مواد قهوه ای شامل کربن بیشتر هستند. یک نسبت پایین کربن به ازت( بگو 7 به 1 در برابر 35 به 1) مواد آلی را سریعا تجزیه می کند.

کمپوست سازی چاله

گام های 1 تا 7 بالا را انجام دهید و در عوض خرده های غذایی را در چاله دفن کنید. حفره ها را در حیاط حفاری کنید، خرده های غذایی را در آن ها بیندازید، با خاک پوشش دهید و تمام! نیاز به سطل ندارید و اصلا لازم نیست کمپوست نهایی را با خاک مخلوط کنید.

خاکریز یا تپه

من در مورد بسترهای مرتفع تپه ای کمی وسواس دارم. اساس این بسترهای مرتفع نهایی شامل لایه‌ای از کنده‌ها و شاخه‌های مرده و به دنبال آن یک لایه کمپوست و یک لایه خاک است. در طول زمان، چوب در حال تجزیه مدفون، آب و مواد مغذی را به داخل خاک رها می کند. موجوداتی که چوب پوسیده را تجزیه می کنند تا همه این خوبی ها را در اختیار خاک قرار دهند، به هوادهی آن خاک کمک می کنند.

به خاطر اینکه بسترها شامل مقادیر عظیمی چوب هستند، نیاز به خاک کمی برای پر شدن دارند، که نیاز به مصرف پولی که سخت به دست می آید را برای خاک کیسه شده در پلاستیک کم می کند. و بالای همه این منافع، من کلمه "خاکریز یا تپه" را بارها و بارها می گویم و می نویسم.

ZEROCOMPOST4

یک لایه از شاخه های مرده در بستر مرتفع تپه یا خاکریز که آب را در طول زمان رها می کند.

آیا حیاط و سگ دارید؟

بله، شما می توانید مدفوع سگ را در یک سطل مخصوص حیاط خلوت کمپوست کنید؛ اما هرگز در سطل معمولی خود این کار را نکنید، زیرا فضولات حیوانات خانگی شما را بسیار بیمار می کنند! نحوه ساخت سطل زباله مخصوص کمپوست کردن فضولات سگ در حیاط خلوت را در کتاب فوق العاده مایکل بال، کمپوست بدون زباله: بازیافت فضای کوچک در داخل و خارج از خانه بیابید.

قسمت سوم

قسمت چهارم