نیم نگاه


midanidVERY

 5comver0007

 09122039437       09224055895         02188331528

 

HUOS TOTAL

RUMI4

حقایق و آگاهی های کنه(کد 0320)

راهنمایی ضروری: اغلب قریب به اتفاق مطالب این سایت ترجمه خود ما هستند. با توجه به اینکه برخی از این مطالب برای خواننده ایرانی ابهام و سرگشتگی ایجاد می کند، گاه مجبور به ارائه توضیحات اضافی هستیم. از آنجا که برای همه خوانندگان واجب و ضروری است که مطالب ترجمه را از توضیحات اضافی تشخیص دهند، تمام توضیحات اضافی را بصورت نوشته های کج دارای خط زیرین آورده ایم.

tic p1 0320
چطور کنه ها را تشخیص داده و کنترل نماییم؟
نام لاتین
خانواده اگزودیده( عمومی ترین کنه ها را تشریح می کند)
ظاهر
آن ها شبیه چه هستند؟
رنگ: رنگ بر حسب گونه فرق می کند.
اندازه: بالغ ها کوچکتر از دانه آفتابگردان هستند( اگر خون حسابی خورده باشند به طول بیش از 1 سانتیمتر می رسند)، در حالی که لارو کنه می تواند کوچکتر از 1 میلیمتر باشد.
پاها: کنه ها فقط 6 پا در مرحله لاروی و 8 پا در طی مراحل نمف( نوزاد) و بالغ دارند.
چطور من کنه گرفتم؟
کنه ها نه پرواز می کنند و نه می جهند؛ اما می توانند خودشان را روی لباس، خز یا پوست قفل کنند. این آفات اغلب از طریق مفت سواری بر روی حیوانات خانگی و یا آفات خانگی همانند موش ها و موش صحرایی ها وارد خانه می شوند. هجوم و آلودگی کنه همچنین می تواند دلالت بر حضور یک حیوان ولگرد( اپاسم و راکون و ...) در نزدیکی خانه نماید. استثناهای این قاعده عبارت از کنه های سگ قهوه ای هستند؛ یک گونه که در داخل، کاملا خوب زندگی کرده و تولید مثل می کند. کنه های نرم هم از دیگر استثناها هستند که بعضی وقت ها در هنگام جستجوی میزبان ساختمان ها را مورد هجوم قرار می دهند.
چقدر کنه ها جدی هستند؟
این آفات تهدید بزرگ خانه های خوش ساخت با ساختار موثر و رویه های ممانعتی نیستند؛ مگر اینکه آشیانه یا نقب داخل ساختمان میزبان وجود داشته باشد. هرچند؛ در کابین های روستایی یا قدیمی، خانه های با ساختار یا نگهداری ضعیف و دارای چندین منبع ورودی، آفات ممکن است قبل از بازگشت به سر پناه های خود تلاش کنند تا از انسان تغذیه نمایند. مطابق با اطلاعیه اخیر CDC، تعداد بیماری های متاثر از نیش کنه در حد فاصل 2004 و 2016 سه برابر شده است.

نکته اول: چنانچه متن بالا و پایین نیاز شما را بر آورده نکرده است و نمی کند، کلیدواژه خود را در قسمت جستجو( بالای صفحه) وارد کرده و مقالات مرتبط با خواسته خود را ملاحظه نمایید. شاید یکی از آن ها بر طرف کننده نیاز شما باشد. در این باب به این نکته توجه کنید که از آنجایی که اغلب قریب به اتفاق مطالب این سایت ترجمه خود ما است ممکن است آنچه در سایت های دیگر پیدا نمی کنید را اینجا هم پیدا نکنید، اما آنچه اینجا می یابید را به احتمال زیاد در دیگر جاها نخواهید یافت؛ الا اینکه از اینجا برداشته باشند. در ضمن اگر می خواهید پر بیننده ترین مقاله سایت، خلاصی از شر موش، را ببینید( که هر ماه یک بار به روز رسانی می شود)، از یک کالا که فقط "ما" تولید می کنیم، دیسک سشای، کسب اطلاع نمایید و یا دست به خرید ارزان یک جنس بسیار پر متقاضی، کمپوست ساز "طرح بوکاشی"، بزنید صفحه اول را ببینید. این اطمینان را هم داشته باشید که بیشتر مطالب سایت بر اساس پاسخ دادن به سوالات تلفنی یا پیامکی از ما یا دیگران و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی مبتلابه جامعه پای بر عرصه وجود گذاشته اند و لذا اگر شما از ما سوالی بپرسید که جوابش را نمی دانیم، یا می دانیم اما در رابطه با آن مطلب در سایت نگذاشته ایم، به احتمال زیاد مدتی بعد مطلبی در باره آن تهیه کرده و در سایت قرار خواهیم داد. 
نکته دوم: در صورت تمایل به اخذ مشاوره تلفنی از قوانین مشاوره، مندرج در بالای صفحه یا صفحه نخست، کسب اطلاع نمایید.
نکته سوم: چنانچه مایل هستید فعالیت خود را با صرف هزینه ای معقول در سایت "بهداشت محیط دم دستی" تبلیغ نمایید، لطفا اینجا را کلیک کنید.
گونه های مشکل
گونه های مختلف کنه می توانند بیش از 15 ویروس و عفونت را منتقل نمایند. برخی از این کنه های مشکل زا عبارتند از:
کنه های سگ امریکایی
کنه های آهو یا پا سیاه
کنه های ستاره تنها
بیماری لایم
یکی از بیماری های شایع تر منتقله از کنه بیماری لایم است. اگر این بیماری معالجه نشود، می تواند روی سیستم قلب و اعصاب اثر بگذارد. پس، تشخیص زود هنگام و مداخله پزشکی مهم هستند. نشانه ها عبارتند از:
خستگی
تب
سر درد
درد مفصل
راش ها و بثورات پوستی
نشانه های هجوم
اولین نشانه ها معمولا خود آفات هستند. دومین نشانه ها می تواند شامل نشانه های پزشکی امراض یا مایعات منتقله توسط کنه ها باشد. این ها می توانند متعدد باشند و لذا بهترین کار این است که نزد و توسط یک پزشک متخصص مورد تشخیص و شناسایی قرار گیرند. تعمیرات شکاف ها و ترک ها و کوتاه نگه داشتن چمن های بیرونی ممکن است هجوم را متوقف نماید.
چطور از شر کنه ها راحت شوم؟
اورکین چه می کند؟
تکنسین سرویس اورکین شما کنه های قلمرو شما را با استفاده از یک طرح کنترل جامع گسترده کنه تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که نیازمندی های ویژه طرح کنترل وابسته به موقعیت بوده و متفاوت از هم هستند، عملکردها و توصیه های کنترلی زیر در طرح شما گنجانیده خواهند شد:
1- بازرسی و شناسایی:
اولین کار تکنسین اورکین شما بازرسی قلمرو است؛ شاید هم بازرسی داخلی و هم بیرونی لازم باشد، زیرا کنه ها می توانند روی لباس و توسط حیوانات خانگی به داخل آورده شوند. بررسی شامل آگاهی های مرتبط با توزیع کنه در قلمرو بوده و شناسایی گونه ها را شامل می شود.
2- آموزش
تکنسین شما برخی از جزییات اساسی در باره آفات؛ مشتمل بر رفتار، چرخه زندگی و ... فراهم خواهد کرد. آن ها شرح می دهند که چطور کنه ها را شناسایی کنید و چطور از مجاورت با کنه پیشگیری نمایید؛ توصیه می کنند که چگونه و با کدام پزشک یا دامپزشک تماس بگیرید و دور کننده های کنه که می توانند مورد استفاده شما باشند را بهتان معرفی می کنند. توصیه ها و محصولات درمانی باید متمرکز بر بیماری هایی که کنه ها می توانند انتقال دهند باشند.
3- اصلاحات سکونتگاه های کنه
با استفاده از یافته های بررسی، تکنسین شما ممکن است توصیه به اصلاح جاهایی کند که سکونتگاه و پناهگاه کنه ها هستند. در این صورت نور خورشید به جاهایی تابیده خواهد شد که قبلا زیر سایه قرار گرفته بودند. در معرض نور خورشید قرار گرفتن رطوبت را کم کرده و سکونتگاه کنه را کاهش می دهد. به علاوه، تکنسین شما توصیه به حذف مکان های حفاظتی از قبیل بسترهای برگ ضخیم و سنگین، پوشش زمینی ضخیم اطراف محوطه و قلمرو خانه و مناطق حفاظتی از قبیل الوارها و تنه های افتاده، توده های هیزم و توده های سنگ می کند. اصلاحات سکونتگاه باید جاهایی که مکررا توسط کنه ها و اعضای خانواده مورد استفاده قرار می گیرند، نه الزاما کل مایملک، را مورد هدف قرار دهد.
4- کاربردهای شیمیایی
پلان، همچنین، جاهایی را شناسایی می کند که محصولات کنترل کنه می توانند در ارتباط با دستورالعمل های مصوب برچسب محصول با کارآمدی استفاده شوند. جاهایی که تکنسین تمرکز خواهد کرد شامل پوشش گیاهی زمین، جاهایی که باغچه و چوب مصادف می شوند، نشاها و کاشت های تزیینی و ... است.
5- پیگیری
یک بازرسی پیگیری و کار کنترلی اضافی، در صورت نیاز، در قبال شرح خدمات و وظایف مصوب تایید شده توسط شما ارائه خواهد گردید.
پیشگیری
دفع تمام مواد آشیانه های خالی پرنده ها و جونده ها الزامی است، زیرا آن ها بخوبی این آیتم ها را آلوده ساخته اند. آفات، شاخه ها و چمن های بلند را ترجیح می دهند. پس، باغچه را هرس کنید و موانع شنی را در اطراف حوزه های چوبی و پاسیوها ایجاد کنید. این کارها می توانند از گزش ها پیشگیری به عمل آورند.
پیشگیری حیوانات خانگی
بررسی مرتب حیوان خانگی می تواند احتمال اینکه حیوان خانگی بیماری منتقله از طریق کنه را بگیرد را کم می کند. تغذیه کنه ها باید به مجرد پیدا شدن آن ها حذف شود. برای کنترل کنه، بسیاری از معالجات را می توانید از اداره دامپزشکی خود دریافت نمایید.
حذف کنه ها از انسان ها و حیوانات خانگی
کنه هایی که روی انسان ها و حیوانات خانگی پیدا می شوند نیاز به مراقبت و حذف سراسری دارند. ان ها باید از پشت سر با موچین چنگ زده شوند و به آرامی از پوست میزبان جدا شوند. له کردن آفت ممکن است به خروج بیشتر مایعات خطرناک منجر شود. مهم است که بخش های دهانی، کاملا و بخوبی، از زخم جدا شوند. جاهای عفونی باید کلا شستشو و ضد عفونی گردد. اگر ملاحظات منتج از گزش کک یا کنه وجود دارد، بلافاصله در جستجوی توجهات و مراقبت های پزشکی بر بیایید.
رفتار، رژیم غذایی و عادات
آن ها کجا زندگی می کنند؟
آن ها اغلب در نزدیکی جاهای دارنده رستنی های فراوان و مناطق جنگلی و چوبی زندگی می کنند. بعضی گونه ها نیاز به رطوبت دارند تا زنده بمانند. در داخل، ممکن است درون ترک ها، شکاف ها یا نقب و آشیانه میزبان زندگی کنند.
چه می خورند؟
ماده و نر اغلب گونه ها خون پستانداران، پرنده ها و خزنده ها را می نوشند. هر گونه یک میزبان ترجیحی دارد؛ هر چند، اغلب از هر خونی که در دسترسشان باشد می آشامند. بنابراین، کنه ها شناخته می شوند با نیش:
سگ ها و گربه ها
آهو و گوزن
انسان
احشام
چرخه زندگی
کنه ها خون را در هر 4 مرحله زندگی می خورند. پاتوژن ها، ارگانیزم هایی که می توانند در حیواناتی که عفونی می کنند ایجاد بیماری نمایند، می توانند از مراحل چرخه زندگی کنه عبور نمایند. این 4 مرحله عبارتند از:
1- تخم
2- لارو
3- نمف(نوزاد)
4- بالغ
کک در برابر کنه
کک ها و کنه ها هر دو انگل طبیعی هستند. آن ها خیلی بیشتر از خودشان در میزبان زندگی می کنند. کک ها و کنه ها خون میزبان انتخابی را می خورند و امراض مختلفی را انتقال می دهند. در حالی که نه کک و نه کنه انسان را به عنوان میزبان اولیه انتخاب نمی کنند، هر دو انگل شناخته شده که در فقدان دیگر منابع غذایی انسان ها را گزیده و خونشان را می خورند.
کنه ها
همانند دیگر عنکبوتیان، کنه های بالغ 4 جفت پا دارند. هرچند، به عنوان لارو، آن ها فقط 6 پا دارند و جفت آخر را تنها پس از پوست اندازی در می آورند. قلمرو آن ها توسط موقعیت ویژه محدود نشده است. با این حال، آن ها ترجیح می دهند که سکان میزبان های ترجیحی خود بشوند. بنابراین، آفات ممکن است در جاهایی متنوع از قبیل جنگل ها، چمنزارها و مراتع و خانه های انسان یافت شوند. بعد از بیرون آمدن از تخم، کنه در تمام مراحل زندگی خود از خون تغذیه می کند.
کک ها
کک ها حشراتی با 6 پا هستند. آن ها بال ندارند و نمی توانند پرواز کنند. با این حال، بدن تخت و پاهای بلند کک ها رشد و توسعه یافته تا کک ها را قادر سازد مهارت های پرشی چشمگیری به دست آورند و بتوانند بدون اشکل در داخل موها و خزهای متراکم حرکت نمایند. کک ها در تمام دنیا پیدا می شوند. چندین گونه آن ها اساسا ساکن خانه های آدم ها هستند. کک ها در مراحل دگردیسی خود از تخم، لارو، پوپ و بالغ گذر می کنند. تنها بالغ ها خون می خورند.

تذکر: اگر مایل هستید به مجرد گذاشتن یک متن جدید در باره "کنه" از آن کسب اطلاع نمایید، لطفا این کلمه  را به همراه کد مندرج در بالای این متن به شماره 09122039437 واتس آپ نموده و یا به همین شماره پیامک بزنید.

صفحه نخست

مهم: اگر اطلاعات خود را بیش از مطالعه و خواندن، از طریق شنیدن به دست می آورید بهتان توصیه می کنیم که "چرا مشاوره تلفنی!؟" را بخوانید.

چنانچه به یکی از دو مقوله "بهداشت" و "محیط زیست" علاقمند هستید، یا کلا نسبت به هیچیک از این دو مقوله نگاه خوبی ندارید، به شما اکیدا توصیه می شود اینجا را کلیک کنید.

در ضمن، اگر دوستدار این هستید که در زمره حامیان ما باشید، لطفا اینجا را کلیک کنید.  از آنجا که ما توسط دولت حمایت نمی شویم، امید خود را به حمایت شما عزیزان دوخته ایم. پس اگر فکر می کنید ارزش بیشتر دیده شدن را، دست کم جهت مبارزه با آن هایی که با اطلاعات غلط مردم را در مسیر نادرست قرار می دهند، داریم، لطفا لینک زیر را در گروه های شبکه های مجازی( لینکدین، واتس آپ ، تلگرام و ...) به اشتراک بگذارید.

WWW.YARABUMCO.IR

خط آخر: اگر در هنگام جستجوی نام و نام خانوادگی خود در گوگل و پیدا کردن سایتی که حاوی آن ها هستند به احساس خوبی دست می یابید، لطفا اینجا را کلیک کنید.