5comver0007

 09122039437     09224055895     02188331528     09190288290  

مژده! مژده: برای رفاه حال خریداران و مشتریان "بوکاشی" سبوس 600 گرمی که برای دو مرحله نیاز متقاضی را بر طرف می کند و کم جا هم هست تولید کرده ایم. متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرند.

 

HUOS TOTAL

RUMI4

چرا مشکل داریم؟ چگونه مشکل را حل کنیم؟

 

 

hame1

 

hame2

 

hame3

یک تیر و پنج نشان! 

5reas 6

 

 کمپوست خانگی!

5reas 7

 

خبر و کمپوست

تاریخ خبر: 7 فروردین 1403

مکان خبر: شهر آبادان؛ ایران

خلاصه خبر

در آغاز سال 1403، یکی از شهروندان آبادانی فیلم هایی از انبوه زباله های جمع آوری نشده در یکی از شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته و لزوم جمع آوری هر چه سریعتر آن ها را به شهرداری گوشزد کرده است.

تحلیل خبر
اگر با فرهنگ سازی، مردم آبادان اقدام به درست کردن کمپوست در خانه با استفاده از سطل های مخصوص اینکار کرده بودند امروز لازم نبود دست به دامان شهرداری شده و آن ها را بابت کاری که ملزم به انجام آن هستند مواخذه کنند. لازم به ذکر است که جمع آوری فقط به جمع آوری محدود نمی شود و باید برای زباله های جمع آوری شده فکری شود تا بیماری ها را در شهر و روستا گسترش ندهند. با پر شدن لندفیل ها و اینکه جایگاه دفن زباله به این راحتی ها پیدا نمی شود باید هر چه سریعتر بی خیال دفن زباله های تر شد و به جایگزین کردن روش های به مراتب بهتر، که در دنیا جای شایسته ای برای خود دست و پا کرده اند، روی آورد.

ما را در شبکه های اجتماعی تعقیب کرده و خبرها و فیلم های مرتبط با کمپوست( مستقیم یا غیر مستقیم) را برای ما ارسال نمایید.

 

تاریخ خبر: 13 فروردین 1403

مکان خبر: گیلان

منبع خبر: بی بی سی

شرح خبر: ویدیویی که یکی از مخاطبین بی بی سی از جنگل های گیلان ثبت کرده انباشت زباله را در دل این جنگل ها نشان می دهد. به گفته او این موضوع گلایه گردشگران و اهالی این منطقه را به دنبال داشته است.

مناطق شمالی ایران از جمله جاذبه های گردشگری است که مقصد بسیاری از طبیعت دوستان است، اما به گفته او رها سازی و انباشت زباله در قلب جنکل ها از لذت گردشگران می کاهد و به طبیعت آسیب می رساند.

انباشت زباله ها در جنگل ها و منابع طبیعی موضوع جدیدی نیست و بر اساس گزارش ها حجم تولید زباله در استان گیلان به دلیل افزایش جمعیت و تبدیل شدن به مقصد گردشگری رو به افزایش بوده است.

تحلیل خبر: اماکن دفن در شهرهای شمالی دیگر جوا بگو نیستند و باید طی یک طرح فوری اضطراری فرهنگ تولید کمپوست از زباله های تر را در کشور جا انداخت؛ کاری که بسیاری کشورهای پیشرفته و متمدن دنیا هم در جستجوی آن هستند و البته کارهای بسیاری در این زمینه صورت داده اند.

 

 

تاریخ خبر: آبان 1400

اصل و خلاصه خبر: زباله گردی یک موضوع مخوف است!

تحلیل خبر: فکرش را بکنید که روزی فرا رسد که زباله گردها از دل زباله های خشک کالاهای مورد نیاز خود را بر دارند. قطعا در این حال آن ها کمتر بیمار شده و کمتر پول از دست خواهند داد. کمپوست سازها با سبب شدن اینکه پسماندهای تر در خانه بماند و راهی زباله دان های معمولی نشود گام مهم و محکمی در حمایت از کودکان زباله گرد بر داشته اند؛ خواه بدانند و خواه ندانند! پس کمپوست ساز شوید و از ما "کمپوست سازی مبارک!" را دشت نمایید!

 

 

تاریخ خبر: خرداد 1403

اصل و خلاصه خبر: مخاطرات تولید روزانه 200 متر مکعب شیرابه در سایت زباله بابل

منبع خبر: روزنامه اطلاعات به نقل از ایسنا

مشروح خبر: 

رییس اداره محیط زیست بابل با بیان اینکه طبق آمار شهرداری روزانه بین 150 تا 200 متر مکعب شیرابه در سایت زباله آنجیلسی تولید می شود افزود: شیرابه به دلیل اینکه روی زمین جاری می شود قابل اندازه گیری دقیق است، اما با میزان بقیه شیرابه ها که در داخل زمین نفوذ می کند قابل قیاس نیست.

حسین حیدر پور در گفتگو با ایسنا در باره معضل پسماند در شهرستان بابل اظهار داشت: در حالی سایت زباله آنجیلسی برای دفن زباله در سال 1377 در نظر گرفته شد که تدابیری برای ساماندهی آن در نظر گرفته نشده بود و 25 سال زباله ها غیر اصولی در آنجا دپو شد و فقط 70 تن از 300 تن زباله انتقالی از شهرستان به سایت تبدیل به کود کمپوست می شود.

وی از تکثیر بی رویه و نگران کننده حیوانات نظیر جوندگان موذی در این منطقه خبر داد و افزود: این امر سبب تغییر اکوسیستم منطقه شده است. سایت زباله آنجیلسی بابل با توجه به انباشت زباله و تولید شیرابه، آلودگی آب، خاک، هوا و در لایه های زیرین موجب تولید گاز متان می شود. وی رفع مشکل سایت زباله را ساماندهی درست به همراه برنامه زمان بندی مناسب بر شمرد و گفت: "لازم است ابتدا زیر ساخت ها آماده و بحران زیست محیطی با هماهنگی یکپارچه دستگاه های اجرایی سر و سامان داده شود. رییس اداره محیط زیست بابل نصب و راه اندازی زباله سوز را آخرین راهکار حل مشکل پسماند برای شهرهای شمالی بر شمرد و گفت: نخستین و مهمترین راه حل، ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدا است که 30 درصد حجم زباله را کاهش می دهد. همچنین، زباله های تر هم برای تولید کمپوست مناسب است. دستگاه زباله سوز فقط برای زباله هایی کاربرد دارد که دیگر قابل بازیافت نیست و فقط باید تبدیل به انرژی شود.

حیدرپور گفت: مناطق شمالی کشور در جانمایی مکان دفن زباله مشکلات عدیده ای مثل تراکم جمعیت، فاصله نزدیک روستاها، تراکم پوشش گیاهی، نزدیکی منابع آبی و رودخانه ها، بالا بودن سطح آب و غیره دارند که باید برنامه ریزی و مهندسی دقیق تری نسبت به دیگر استان ها انجام شود. وی افزود: پیش از این مقرر شده بود به مدت یکسال زباله به سایت آنجیلسی بابل انتقال یابد، اما از آن زمان تاکنون 25 سال می گذرد و این کار تداوم دارد.

تحلیل خبر: اگر ساکن شهر زیبای بابل و یا نواحی اطراف آن هستید و در خانه یا حیاط کمپوست درست می کنید می توانید خاطر جمع باشید که از این انبوه مشکلات ایجاد شده برای مردم سهمی نبرده اید!

 

تاریخ خبر: خرداد 1403

اصل و خلاصه خبر: نبرد پر هزینه رامسری ها با زباله؛ 800 میلیارد ریال در سال

منبع خبر: روزنامه اطلاعات

مشروح خبر:

جمع آوری و دفع زباله رامسر با نرخ و محاسبات امروزی در حالی سالانه بیش از 800 میلیارد ریال برای شهروندان این شهر گردشگر پذیر هزینه می تراشد که می توان با اجرای طرح های زیر ساختی و اجتماعی مرتبط با مدیریت پسماند مانند تفکیک زباله از مبدا این رقم را حتی به نصف کاهش داد و علاوه بر درآمد زایی، مبلغ صرفه جویی شده را به توسعه زیر ساخت های شهر اختصاص داد.

سایت زباله کلاکولی در قلب جنگل های رامسر روزانه پذیرای 70 تا 80 تن زباله است که این رقم در حضور مسافران به بیش از 120 تن هم می رسد.

تحلیل خبر: کمپوست سازی خانگی می تواند به بسیاری از این مشکلات خاتمه دهد. این در حالی است که امروزه بیشتر تلاش ها در حوزه مدیریت پسماند بر چگونگی جمع آوری و استفاده از پسماند خشک معطوف شده است و پسماند تر، که نیاز به مدیریت جامع و صحیح آن کاملا احساس می شود، از دید مسئولین و دست اندرکاران کشور کاملا مورد غفلت واقع گردیده است.

 

تاریخ خبر: تیر 1403

اصل و خلاصه خبر: رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، با اشاره به تأثیر چندین دورپیوند بر وضعیت جوی ایران گفت: تا ۶۰ درصد احتمال وجود شرایط خنثی و ۳۸ درصد تجربه لانینا تا آخر مرداد در کشورمان پیش‌بینی می‌شود.

منبع خبر: سایت فرارو

مشروح خبر:

نگاهی به اخبار حوادث در ایران نشان می‌دهد در همین چند ماه اخیر سیل‌های غافلگیرکننده‌ای با شدت زیاد و تلفات بالا را در جای‌جای ایران شاهد بودیم. آخرین مورد آن سیل عجیب در سوادکوه بود که تلفات جانی هم به همراه داشت. پیش از آن هم سیل در چالوس و مهم‌تر از آن سیل در مشهد در زمانی که کمتر کسی تصورش را می‌کرد، قربانیانی به همراه داشت. تکرار این حوادث در ایران موجب شده تا بسیاری از تأثیر تغییرات اقلیمی بر ایران سخن بگویند و این رویداد‌ها را متأثر از این ماجرا بدانند. در این میان، گاهی از زبان مسئولان هم به احتمال وقوع پدیده «لانینا» در ایران اشاره می‌شود.

تحلیل خبر: پدیده های اینگونه را با کمپوست سازی می توان کم کرد و هر که دست به کار کمپوست سازی خانگی بزند به سهم خود از وقوع وقایع و فجایع اینچنینی جلوگیری نموده  و کمک به زنده ماندن انسان ها کرده است. 

 

تاریخ خبر: تیر 1403

اصل و خلاصه خبر: هوای گرم و خشک تابستانی شرایطی را برای شعله‌ور شدن آتش در قطب شمال فراهم کرده است. دانشمندان اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که آتش‌سوزی‌های شدید در بالای دایره قطب شمال در ژوئن امسال مگاتن کربن را در جو آزاد کرده است.

ATASH1

منبع خبر: سایت فرارو

مشروح خبر:

در سال‌های اخیر، آتش‌سوزی‌های وسیع و شدید در مناطق شمالی کره زمین، به ویژه در قطب شمال، نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته‌اند. این آتش‌سوزی‌ها نه تنها به تخریب زیست‌بوم‌های محلی منجر می‌شوند، بلکه تاثیرات گسترده‌ای بر تغییرات اقلیمی جهانی دارند. در ادامه به بررسی آتش‌سوزی‌های اخیر جمهوری ساخا در شمال روسیه و پیامد‌های آن می‌پردازیم.

آتش‌سوزی‌های قطب شمال و انتشار کربن

به گزارش یورونیوز، هوای گرم و خشک تابستانی شرایطی را برای شعله‌ور شدن آتش در قطب شمال فراهم کرده است. دانشمندان اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که آتش‌سوزی‌های شدید در بالای دایره قطب شمال در ژوئن امسال مگاتن کربن را در جو آزاد کرده است. داده‌های سرویس نظارت بر جو کوپرنیک (CAMS) نشان می‌دهند که اکثر این آتش‌سوزی‌ها در جمهوری ساخا در شمال دور روسیه رخ داده‌اند.

 

تاثیرات تغییرات اقلیمی بر آتش‌سوزی‌ها

این آتش‌سوزی‌های فصلی به دلیل تغییرات اقلیمی به سمت شمال حرکت می‌کنند. افزایش دما در قطب شمال باعث شده که جنگل‌های توندرا و شمالی بیشتر در معرض آتش‌سوزی قرار گیرند و گاز‌های گلخانه‌ای را از خاک غنی از کربن آزاد کنند. جمهوری ساخا در این زمان از سال دمای بسیار بالاتر و شرایط خشک‌تری نسبت به معمول دارد که محیطی مناسب برای آتش‌سوزی‌های جنگلی ایجاد کرده است.

مقایسه شرایط آب‌وهوایی با سال‌های گذشته

مارک پارینگتون، دانشمند ارشد CAMS، بیان می‌کند که انتشار کربن ناشی از آتش‌سوزی‌های قطب شمال در سه تابستان گذشته نسبتاً معمولی بوده است، اما آتش‌سوزی‌های اخیر مشابه با آتش‌سوزی‌های گسترده سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به دلیل شرایط گرم‌تر و خشک‌تر شکل گرفته‌اند. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، این سومین بار است که شاهد آتش‌سوزی‌های چشمگیر در قطب شمال هستیم.

آماری از خسارات و انتشار کربن

آندری کونوپلوه، معاون وزیر محیط زیست، مدیریت طبیعت و جنگلداری منطقه، اعلام کرده است که تا ۲۴ ژوئن بیش از ۱۶۰ آتش‌سوزی حدود ۴۶۰ هزار هکتار از زمین‌ها را سوزانده است. سرویس نظارت بر جو کوپرنیک (CAMS) نیز گزارش داده که انتشار کربن ماهانه تخمینی از این آتش‌سوزی‌ها با ۶.۸ مگاتن کربن، سومین بالاترین میزان در دو دهه گذشته بوده است. آتش‌سوزی‌های امسال تنها پس از سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ قرار می‌گیرند که به ترتیب ۱۶.۳ مگاتن و ۱۳.۸ مگاتن کربن ثبت شده‌اند.

اهمیت جهانی تغییرات در قطب شمال

تغییرات آب‌وهوای قطب شمال تنها بر منطقه محلی تاثیر نمی‌گذارند بلکه اهمیت جهانی دارند، زیرا بر کل سیستم آب‌وهوایی زمین تاثیر می‌گذارند. گیل وایتمن، استاد دانشگاه اکستر معتقد است که قطب شمال نقطه صفر زمین برای تغییرات اقلیمی است و افزایش خطر آتش‌سوزی‌های سیبری یک علامت هشدار آشکار است که این سیستم حیاتی در حال نزدیک شدن به نقاط اوج خطرناک آب‌وهوایی است. تغییرات در قطب شمال، خطرات جهانی را برای همه ما تشدید می‌کنند و این آتش‌سوزی‌ها زنگ خطری برای اقدام فوری هستند.

آتش‌سوزی‌های اخیر در قطب شمال، به ویژه در جمهوری ساخا، نشان دهنده تاثیرات شدید تغییرات اقلیمی بر این منطقه حساس هستند. این آتش‌سوزی‌ها نه تنها منجر به تخریب زیست‌بوم‌های محلی می‌شوند بلکه با انتشار مگاتن کربن در جو، تغییرات اقلیمی جهانی را تشدید می‌کنند. لازم است اقدامات فوری و جدی برای مقابله با این تغییرات و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای صورت گیرد تا از بروز بحران‌های بزرگتر در آینده جلوگیری شود.

تحلیل خبر: همانطور که بارها و بارها گفته ایم همه می توانند با کمپوست سازی خانگی به جنگ تغییرات اقلیمی بروند. چرا شما نتوانید!؟

 

تاریخ خبر: تیر 1403

اصل و خلاصه خبر: محوطه باستانی شکارگاه خسرو پرویز زیر آوار زباله

منبع خبر: روزنامه اطلاعات

مشروح خبر: محوطه ای که روزگاری شکارگاه خسرو پرویز و جولانگاهی برای تاخت و تاز اسبان شاه ساسانی و خدم و حشم او در پی شکار بود سالهاست بلاتکلیف رها شده و اکنون این محوطه باستانی و اطرافش به محلی برای دپوی زباله و نخاله ساختمانی بدل شده است.

تحلیل خبر: با کمپوست سازی خانگی حتی می توان در حفظ آثار باستانی سهیم و شریک بود!